Škaredý Halo kokpit má vraj zmysel. Unesie aj londýnsky autobus, tvrdí Mercedes

11. februára 2018, 23:46 | Stanislav Kolman
Ilustrační fotografie - Škaredý Halo kokpit má vraj zmysel. Unesie aj londýnsky autobus, tvrdí Mercedes

Fanúšikovia Formuly 1 sa pozvoľna zmierujú s faktom, že na monopostoch tento rok uvidíme nevzhľadné Halo kokpity. Technici Mercedesu nás ale presviedčajú, že po stránke bezpečnosti ide o vyspelé riešenie.

Prvé predsezónne testy tohto ročníku Formuly 1 sa blížia a s nimi aj odhalenie nových monopostov. Tento rok to pre väčšinu fanúšikov kráľovnej motoršportu bude namiesto radosti skôr horká pilulka. Musia totiž akceptovať fakt, že sa na autách objavia nevzhľadná konštrukcie, tzv. Halo kokpit. Nasadenie nepekného prvku ospravedlňuje vedenie Medzinárodnej automobilovej federácie tým, že je to celé v prospech bezpečnosti. O tom si ale každý z nás myslí svoje ...

Sú tomu takmer dva roky, čo sme vyrazili na Slovakiaring, kde na jar testovali mladé hviezdičky tímu Reiter Engineering pod taktovkou českého pretekára Tomáša Engeho. Ten je z posledných rokov na uzavreté kokpity zvyknutý, takže nás jeho názor na ochrannú konštrukciu veľa zaujímal. Môžete si ho pripomenúť nižšie, ale dôležité je jediné: povedal, že prídu. V tej chvíli sme ale ešte netušili, ako rýchlo sa to stane.

 VIDEO: Tomáš Enge o uzavretých kokpitoch v motoršporte

                                      

Píše sa rok 2018 a my sa postupne zmierujeme s tým, že nové monoposty budú iné. Uvidíme, či skutočne tak škaredé. Dizajnéri totiž sľubujú, že autá nebudú vyzerať tak hrozne ako počas testovacích procedúr v minulom roku. Hoďte ale vzhľad Halo kokpitu za hlavu, skutočne môže byť pre ochranu pretekára tak veľmi prospešný? Zdá sa, že áno, aspoň to vyplýva z dát stajne Mercedes.

Unesie aj autobus

Podľa posledných informácií pridá ochranný kokpit s titánovou konštrukciou zhruba 7 kilogramov na celkovej hmotnosti auta. Pozoruhodnejšie je ale to, že vraj na sebe "unesie" až 12 ton! V praxi to znamená, že by ste na Halo kokpit mohli položiť jeden dvojposchodový londýnsky double-decker.

"Nie je to ľahká práca. Je to niekoľko kíl titánu, ktoré musíte zapracovať do auta," vysvetľuje James Allison, technický šéf strieborných šípov. Ten nasadenie ochranného prvku označil za obrovskú výzvu. Nejde len o samotné Halo, do úvahy sa musí zobrať aj celý rad ďalších aspektov.

ODPORÚČAME: S tohtoročnými pravidlami zmiznú T-krídla. Skutočne?

"Trubka nie je príliš vhodným aerodynamickým riešením, každý tím preto musí upraviť vozidlo tak, aby tok vzduchu maximalizoval vo svoj prospech. Musíme dať pozor hlavne na to, aby sme kvôli ochrane zbytočne neprichádzali o potenciál auta. Strážiť ale musíme aj správanie zadného krídla," vysvetľuje ďalej Allison nástrahy Halo kokpitu.

Formula 1 sa mení každým dňom, takže technický šéf Mercedesu očakáva vrtký vývoj aj v prípade ochranného kokpitu. "Ide o ochranu prvej generácie, ale určite nebude posledná. Postupne sa s tým zžívame a snažíme sa zabezpečiť, aby sa zlepšila nielen bezpečnosť, ale aj estetika. Sme si istí, že v najbližších sezónach môže byť tento prvok krajší," dodáva zástupca majstrovské stajne.

Ďalší články

Komentáre

Pridať komentár
:D :P ;) :) 8) :O :I :Q ::ANO ::NE ::NO ::LOL
Komentár:
Meno:
Aký je rok:

Žádné příspěvky nenalezeny.