Ayrton Senna verzus Alain Prost

5. marca 2018, 20:01 | Michaela Fendrychová
Ilustrační fotografie - Ayrton Senna verzus Alain Prost

Na dnešný dlhý zimný večer Vám prinášame čítanie o jednom z najznámejších príbehov rivality v dejinách histórie Formuly 1, o súboji Ayrtona Sennu a Alaina Prosta.

Na počiatku všetkého to vyzeralo na tím snov pre McLaren. Po niekoľkých neúspešných rokoch, keď Pohár konštruktérov získal McLaren v roku 1974 a posledný jazdecký titul vybojoval James Hunt, sa britskému tímu podarilo vrátiť späť na výslnie. Konštruktérom sa stal John Barnard, do čela tímu nastúpil Ron Dennis, ktorý uzavrel spoluprácu s Mansour Ojjehom a jeho spoločnosťou TAG, ďalej McLaren začal používať motory Porsche. V neposlednom rade bola vybudovaná a otvorená v roku 1981 nová továreň tímu vo Wokingu. Úspechy prišli vzápätí v podobe majstrovských titulov Nikiho Laudu a Alaina Prosta. Zároveň vyhral McLaren v rokoch 1984-1985 Pohár konštruktérov.

Pri Veľkej cene Talianska 1987 šéf tímu Ron Dennis zvolal tlačovú konferenciu, na ktorej oznámil jazdecké zloženie, kedy od nasledujúcej sezóny mal nastúpiť ako tímový kolega Prosta Senna. Francúz neskrýval svoje nadšenie z nového tímového kolegu, taktiež Senna sa radoval z prestupu z Lotusu a chválil Prosta. Domnelý tím snov McLaren získal motory Honda, mal dvojnásobného majstra sveta a mladého dravého pretekára, o ktorého kvalitách nikto nepochyboval a iba sa čakalo, kedy aj on získa majstrovský titul. Vzťah Sennu a Prosta bol dobrý, spočiatku spolu na okruhu raňajkovali a diskutovali. Ron Dennis chcel, nech majú obaja rovnaké podmienky, preto v McLarene platilo pravidlo zdieľania informácií o nastavení vozidiel a ich výkone.

Sezónu 1988 môžeme nazvať pokojnou ohľadom vzťahov medzi jazdcami McLarenu a vyrovnanú, čo sa ich výkonov týka, hoci určité náznaky budúceho vývoja sa začali už objavovať. Napríklad v kvalifikácii na Veľkú cenu Monaka porazil Senna Prosta o 1,5 sekundy, čo je na krátkom okruhu a s identickými vozmi priepastný rozdiel. V pretekoch sa Prost po zlom štarte prepadol za Bergera na Ferrari, a keď sa mu ho konečne podarilo predbehnúť, mal prvý Senna už náskok takmer jeden a pol minúty. Prost začal náskok Sennu sťahovať, hoci ale bolo jasné, že Brazílčana do konca pretekov nestihne dobehnúť. Senna napriek tomu znova zrýchlil aj napriek príkazu tímu, nech spomalí. Jeho riskantná jazda skončila na koniec v stene pred tunelom a Prostovi spadlo víťazstvo do lona. Senna totiž odmietal pripustiť, aby ho Prost prekonal...

Sezóna pokračovala monotónne, McLaren dominoval a otázkou len zostávalo, či vyhrá Prost či Senna. Ich zhoršujúci sa vzťah zamestnával médiá, čo dalo to pozadia vynikajúcu technickú prevahu. Pri daždivé GP Veľkej Británie zvíťazil brazílsky pretekár, zatiaľ čo jeho tímový kolega sa prepadal poľom, až sa rozhodol odstúpiť, čo skritizovala ako francúzska tlač, tak samotný tím, kde sa tvrdilo, že Senna pretekal bez problémov, tak prečo by nemohol aj Prost.

Piatymi pretekmi od konca sezóny 1988 bola Veľká cena Talianska. Prost mal problém s motorom a vedel, že neuvidí šachovnicovú zástavu. Preto sa rozhodol ísť na plno, kým to len pôjde, aby donútil vedúceho Sennu zrýchliť, čo by mohlo viesť k minutiu Brazílčanovho paliva ku koncu pretekov. Bol to šikovný a zákerný pokus v boji o každý bod do šampionátu. Nakoniec sa to ale vyriešilo pre Prosta úplne inak. Keďže okrem Francúzovho motora mal technickú poruchu aj ďalší motor Honda vo vozidle Lotus, dostal Senna príkaz, aby spomalil, pričom ho dohnali obe vozidlá Ferrari. Senna v snahe predbehnúť rýchlo Schlesserov voz o dve kolá pozadu kolidoval a musel odstúpiť z prvej pozície. K nesmiernej radosti talianskych tifosi vyhralo doma Ferrari a GP Talianska sa stala jedinými pretekmi, ktoré v roku 1988 nevyhral McLaren.

Nasledujúca Veľká cena Portugalska bola ukážkou toho, ako divoká bude budúca sezóna. Senna natlačil pri predbiehaní Prosta na boxovú stenu, až ľudia držiaci cedule s informáciami pre pretekárov uskakovali. Víťazstvo z pretekov si odniesol Prost. Francúzsky pretekár zúril, v rozhovore s novinármi označil Sennu za "rozmaznaného fracka". O majstrovskom titule sa rozhodlo preteky pred koncom sezóny v Japonsku. Senna zvíťazil a Prost skončil druhý. Poradie v šampionáte vyzeralo rovnako a Senna získal prvý titul majstra sveta, hoci nazbieral bodov 94 a Prost 105. Do šampionátu sa ale započítavalo 11 najlepších výsledkov, teda po zoškrtaní bodov mal Senna 90 a Prost 87, pričom na víťazstvo to bolo osem ku siedmim.

Už pri druhých pretekoch sezóny 1989 v Imole došlo k stretu oboch jazdcov McLarenu, ktorí spolu obsadili prvý rad štartového roštu. Pred štartom sa dohodli, že do prvej zákruty spolu nebudú bojovať a obaja svoj sľub splnili. Lenže pre nehodu Bergera sa rozhodlo o prerušení pretekov a následnom reštarte. Pri ňom Senna na PP zle odštartoval a Prost ho predbehol. Senna sa snažil vrátiť späť pred Prosta a prekonal ho v prvej zákrute, teda porušil dohodu. Nakoniec preteky vyhral Senna, naštvaný Prost dokončil na druhej pozícii a rozhodol sa nezúčastniť popretekovej tlačovej konferencie, za to si vyslúžil pokutu päťtisíc dolárov. Navyše pred Dennisom povedal, že uvažuje o konci vo Formule 1.

Ron Dennis si uvedomoval nutnosť upokojenia situácie, a tak sa vydal na testovanie pred GP Monaka v Pembrey, hoci tam nikdy nechodieval. Diskutoval spolu s jazdcami. Senna sa bránil, dohoda sa podľa neho týkala len prvého štartu a dokonca sa rozplakal. Dennis ho donútil, aby sa Prostovi ospravedlnil a zároveň sa s jazdcami dohodol, aby nikomu nepovedali, o čom sa na ich schôdzke hovorilo. Prost sa potom bavil s jedným svojim známym novinárom a mimo záznam mu povedal, čo sa prejednávalo. Keď potom prišli do Monaka, Senna s ním nekomunikoval. Obsah rozhovoru sa totiž dostal do novín, ktoré francúzskeho pretekára citovali. Keď Senna hovoril o Prostovi, používal iba označenie "on". Situácia vo vnútri tímu začínala byť kritická a novinári boli lační po akomkoľvek detaile ich rozporov.

V čase konania Veľkej ceny Francúzska, ktorú francúzsky pretekár ovládol, keď získal PP a víťazstvo v pretekoch, oznámil Prost svoj koniec v McLarene po tejto sezóne. Hlavným dôvodom bolo, že chcel byť šťastný, čo podľa neho sa Sennom v jednej stajni nešlo. Prestal Brazílčanovi veriť. Rovnako tak klesla jeho dôvera v samotný McLaren a Hondu. Tím vrátane Sennu sa domnieval, že Prost si dá ročnú pauzu od F1 a potom sa vráti. Aké bolo prekvapenie, keď pred Veľkou cenou Talianska Ferrari oznámilo svoje jazdecké zloženie pre rok 1990. tímovým kolegom Mansella sa mal stať práve Prost.

V kvalifikácii na Monze porazil Senna Prosta o 1,8 sekundy. V tej chvíli už ale mal Senna celý tím na svojej strane, na Francúzovom voze pracovalo oproti Brazílčanovmu menej ľudí. Zároveň Prost chcel vysvetlenie od Hondy, ktorá sa ho snažila presvedčiť, že bol jednoducho pomalý. V pretekoch dokázal Prost, ktorý štartoval zo štvrtej pozície, predbehnúť obe Ferrari a keď Senna musel odstúpiť pre technický problém, zvíťazil. Nadšenie tifosi bolo obrovské, Prosta oslavovali, akoby už pretekal za Ferrari, a pritom stále patril k rivalom ich tímu. Prost potom hodil do davu pod pódiom svoj pohár, čo veľmi rozzúrilo Dennisa, pretože McLaren si nechával aj poháre jazdcov. Keď sa vrátil po tlačovej konferencii do garáže, mal na prilbe nálepku Ferrari a v kokpite vozidla našiel špagety a talianske víno. V tej chvíli vedel, že stratil podporu mechanikov, ktorí voči nemu až do tej doby prechovávali vernosť.

Druhými pretekmi od konca bola Veľká cena Japonska v Suzuke. Sennu, štartujúceho z PP Prost hneď na štarte predbehol a začal sa mu vzďaľovať. Potom, čo obaja jazdci zašli do boxov pre nové pneumatiky, sa brazílsky pretekár Prostovi priblížil a v 48. kole, teda šesť kôl pred cieľom, sa pokúsil Francúza predbehnúť, čo skončilo kolíziou oboch McLarenov. Prost vystúpil z vozu, pretože si myslel, že je poškodený, ale Senna sa odmietol vzdať, mával na traťových maršalov, ktorí ho roztlačili, a pokračoval v pretekoch, ktoré nakoniec vyhral. Keďže sa ale po nehode nevrátil na trať predpísaným spôsobom a skrátil si trať, bol diskvalifikovaný. Dennis sa odvolal, ale FIA rozhodnutie potvrdila. Hoci do konca sezóny chýbali ešte jedny preteky v Austrálii, majstrom sveta sa už stal Prost. Senna určil za vinníka kolízie Prosta, ten kontroval tým, že dal jasne najavo, čo sa chystá urobiť, teda "zavrieť mu dvere". Senna následne začal hovoriť o manipulácii so svetovým šampionátom.

O titul majstra sveta 1990 zvádzali atraktívne súboje opäť Senna s Prostom. Pred predposlednými pretekmi na japonskej Suzuke získal Prost päť víťazstiev a Senna ešte o jedno viac. Rovnako ako v minulom roku, japonské preteky určili nového majstra sveta roku 1990. Kráľ kvalifikácií Senna získal PP a žiadal štart z výhodnejšej ľavej strany štartového roštu, kde majú vozidlá lepšiu trakciu, čo mu bolo zamietnuté. Štartoval z nej teda z druhého miesta Prost, ktorému sa vďaka tomu štart vydaril a dostal sa pred Sennu, ktorý sa nehodlal vzdať. V momente, keď Prost zatáčal do prvej zákruty bol Senna na jeho vnútornej strane a vrazil do neho. Obe vozidlá skončili poškodené mimo trať a majstrom sveta sa stal Senna. Keď pretekári vyliezali z monopostov, nepozreli sa na seba.

V nasledujúcom roku sa vzťahy medzi Sennom a Prostom nezmenili, hoci vďaka zlému vozu Ferrari o titul nebojoval Senna s Prostom, ale s Mansellom, ktorý prestúpil do Williamsu. Brazílsky pretekár získal v roku 1991 svoj tretí a posledný titul a pre sezónu 1992 prišiel o svojho najväčšieho súpera. Ferrari totiž prepustilo Prosta pred posledným pretekmi roka 1991, keď si dovolil prirovnať auto Ferrari ku kamiónu, čo sa v talianskom tíme neodpúšťa. Prost zostal pre nasledujúce sezónu bez angažmánu. V tej chvíli však už Senna meral sily s niekým iným - Michaelom Schumacherom.

Prost sa mal znovu na trať vrátiť, podpísal s Williamsom zmluvu na nasledujúce dve sezóny a vymohol si klauzulu, že tím nezamestná Sennu, kým zaň bude pretekať on sám, čo brazílskeho pretekára rozzúrilo, pretože premýšľal o prestupe do Williamsu. Ako vidno, vzťahy medzi nimi boli stále napäté. Navyše Renault, ktorý dodával Williamsu motory, tlačil tím, či zamestná práve Sennu. Nakoniec sa to stalo a Prost sa rozhodol, že po roku 1993 ukončí svoju kariéru. Rozlúčil sa ako najlepšie mohol, keď získal svoj štvrtý majstrovský titul. Po Prostovom ukončení kariéry sa prihodilo niečo neuveriteľného. Senna si na neho zohnal telefónne číslo a prosil ho, nech sa vráti, že nemá motiváciu porážať ostatných pilotov. Stratil svoj cieľ a namiesto neho sa stal sám terčom Schumachera. Niekoľkokrát počas zimy si s Prostom volali, ich vzťah sa začal premieňať. Brazílčan sa tiež trápil z prestupu k Williamsu, stále si tam nezvykol a hovoril o bezpečnosti. Rivalita skončila, rovnako tak ale skončil aj pri Veľkej cene San Marína Sennov život.

Ďalší články

Komentáre

Pridať komentár
:D :P ;) :) 8) :O :I :Q ::ANO ::NE ::NO ::LOL
Komentár:
Meno:
Aký je rok:

Žádné příspěvky nenalezeny.