IndyCar: Infarktový záver pripravil nováčika o triumf, z víťazstva sa raduje Bourdais

11. marca 2018, 23:04 | Petr Čermák
Ilustrační fotografie - IndyCar: Infarktový záver pripravil nováčika o triumf, z víťazstva sa raduje Bourdais

Dnešným dňom sa začala nová sezóna amerických formúl IndyCar a ihneď sa išlo zostra. Divoké preteky na mestskej trati v Saint Petersburgu vyhral po veľmi infarktovom konci Sébastien Bourdais z tímu Dala Coyna. Ešte dve kolá pred cieľom bol ale na treťom mieste...

Nedeľné derby predpovedala už sobotná kvalifikácia. Ľahký dážď v kombinácii s novými vozmi prekvapil mnohých skúsených pretekárov a do rozstrelu najlepších šiestich jazdcov, ktorí sa spolu mali stretnúť v boji o pole position, nastúpili rovno traja nováčikovia.

Pole position nakoniec urval Kanaďan Robert Wickens z tímu Schimdt Peterson Motorsports. Z druhého miesta odštartoval šampión z roku 2014 Will Power, druhý rad obsadilo nováčikovské duo Matheus Leist a Jordan King. V treťom rade stál Takuma Sato a Ryan Hunter-Reay.

Ešte pred samotným štartom zašiel do boxov Ryan Hunter-Reay z tímu Andretti Motorsport, ktorému možnosť odštartovať zhatila elektronika. Po štarte sa v súboji o prvé miesto stretla dvojica z prvého radu, avšak nováčik Wickens si svoje vedenie postrážil. Power potom dostal hodiny v druhej zákrute a oprel sa o stenu.

Power však nebol jediným ostrieľaným pretekárom, ktorý sa ocitol v problémoch. Tony Kanaan vo vozidle A. J. Foyt bol vyslaný do steny po kontakte so Zachom Veachem. Charlie Kimball sa tiež roztočil a toľko incidentov zrazu spôsobilo prvú žltú zónu.

Will Power samozrejme okamžite zašiel do boxov pre nové zadné krídlo a Hunter-Reay, ktorý do pretekov nakoniec odštartoval, zajazdil pre doplnenie paliva.

Pred samotným reštartom boli na prvých troch miestach nováčikovia - Wickens, King z tímu Eda Carpentera a Matheus Leist od A. J. Foyt. Po reštarte sa King dostal do vedenia pretekov. Kolo po reštarte však došlo k ďalšiemu incidentu, tentokrát spolu kolidoval Graham Rahal a Spencer Pigot. Nemožnosť rozpohybovať vozidlo Spencera Pigota znamenala ďalšiu žltú fázu.

Pred druhým reštartom bolo poradie - King, Wickens, Rossi, Leist, Hinchcliffe, Sato, Pagenaud, Dixon, Chaves a úradujúci šampión Newgarden. Jordanovi Kingovi sa reštart nepodaril podľa plánu a po širokom nabehnutí do prvej zákruty bol opäť na čele Robert Wickens. Scott Dixon a Gabby Chaves sa tiež dostali pred kanárikovo sfarbené auto Simona Pagenauda.

Rossi sa v 12. kole dostal na druhé miesto a začal sťahovať Wickensa, ktorý si po reštarte vybudoval trojsekundovú náskok. O dve kolá neskôr sa náskok stiahol na dve sekundy. Dovtedy veľmi dobrá jazda Matheusa Leista bola prerušená technickým problémom, keď sa zasekol na štvrtom prevodovom stupni a musel zájsť do boxov.

Power sa po zlom štarte prebojoval na 16. miesto a v 18. kole zastavil pre tvrdšiu, čierno označenú zmes pneumatík. Podobnú stratégiu využil tiež Ryan Hunter-Reay z tímu Andretti Motorsport a chvíľu na to ich nasledoval Ed Jones z tímu Chipa Ganassiho.

Wickens a Rossi si v tej chvíli išli svoje vlastné preteky, ale Američan predsa len dokázal kanadského nováčika sťahovať. Rozdiel medzi nimi bol ľahko nad jednou sekundou, ale tretí Jordan King už strácal 6 sekúnd. Simon Pagenaud v kanárikovej formuly mal problémy v boxoch a prepadol sa za bojujúci skupinu Jonesa, Newgardena, Powera a Huntera-Reaya.

Rossi dobre pracoval s pneumatikami, a to mu umožnilo so svojou mäkkšou zmesou vydržať až do 23. kola. Potom zastavil a nasadil tvrdšiu zmes, zatiaľ čo Jordan King zastavil o kolo neskôr a doterajší líder Robert Wickens ešte o jedno kolo neskôr. Po tejto sérii troch zastávok v boxoch sa do čela dostal Sébastien Bourdais, ktorý štartoval zo 14. miesta, ale v boxoch už bol vo 4. kole. Zastávka bola nútená, dostal defekt.

Wickers sa vrátil na svoju pozíciu a medzi ním a najbližším súperom Rossim boli v tú chvíľu traja protivníci. Matheus Leist, ktorému sa zo začiatku darilo veľmi dobre, bol po problémoch s prevodovkou značne frustrovaný a po opakovaných zastávkach v boxoch nakoniec havaroval na výjazde z tretej zákruty.

Po ďalšej žltej fáze sa zdal byť reštart pokojný, ale atypicky nevypočítaný útok zo strany multišampióna Scotta Dixona na Jamesa Hinchcliffa v prvej zákrute viedol ku kolízii medzi ním a Takumom Satom z tímu Bobbyho Rahala.

Obaja nakoniec dokázali svoje vozy rozpohybovať, aj napriek tomu padla ďalšia žltá fáza. Do boxov v tú chvíľu prišiel tiež Jordan King, ktorý si spôsobil defekt na pneumatike.

Pred reštartom viedol Sébastien Bourdais tesne pred Robertom Wickensom a Alexandrom Rossim. Vek pneumatík viedol po reštarte k ľahkému predbiehacemu manévru mladého Kanaďana, ktorý prevzal vedenie späť, a Bourdais sa prepadol až na štvrté miesto za Rossiho a Marca Andrettiho.

Nedlho na to bola spôsobená ďalšia žltá fáza, tentoraz už piata. Príčinou bol defekt, ktorý viedol k nekontrolovanému nárazu vozidla Jacka Harveyho do múru. Strategicky majstrovský ťah sa podaril tímu Penske, ktorý si ešte pred vyvolaním ďalšej žltej fázy povolal Jozefa Newgardena do boxu a doplnil mu palivo. Ten sa síce prepadol na posledné miesto, ale jeho súperi pred ním museli stáť v boxoch.

Do boxov v tej chvíli prišiel aj Sébastien Bourdais a po výjazde sa ocitol na 14. mieste. V 45. kole došlo k ďalšiemu reštartu v poradí, ktoré zostalo aj po tomto kole nezmenené - Wickens, Rossi, Andretti (mäkká sada), Hinchcliffe, Hunter-Reay (mäkká sada), Pigot (mäkká sada), Kanaan, Power, Chaves a Pagenaud.

Marco Andretti si začal nárokovať druhé miesto Alexandra Rossiho, nepodarený manéver ho ale odsúdil zostať na tretej priečke a onedlho mal päť-sekundovú stratu. V tej chvíli ho začal zo štvrtého miesta sťahovať Hinchcliffe. V 53. kole potom Marco zastavil v boxoch a prvýkrát nasadil tvrdšiu zmes pneumatík.

V 54. kole do boxov zašli Kanaan a Will Power. V opačnom poradí sa vrátili na trať, tentoraz však na 15. a 16. mieste.

Robert Wickens, v tej chvíľu stále vo vedení, si počínal veľmi skúsene. Jazdil konštantné časy a bol rýchlejší ako väčšina jazdcov zo štartového poľa. V 60. kole potom Kanaďan zastavil v boxoch pre tvrdšiu zmes pneumatík. Alexander Rossi ho nasledoval o kolo neskôr.

Robert Wickens bol schopný počas tohto kola navýšiť svoj náskok o 4 sekundy na svojho amerického protivníka z tímu Andretti Motorsport. Wickens sa však ocitol v premávke a musel sa prebojovať poľom vpred, najskôr sa dostal pred Rahala a začal sťahovať vedúceho Bourdaisa.

Alexander Rossi sa v 75. kole tiež dostal pred Grahama Rahala, čím sa posunul na 3. miesto. Sébastien Bourdais zašiel do boxov v 77. kole, nasledovaný Rahalom, Jonesom, Dixonom, Newgardenem a De Melom z tímu Dala Coyna.

Dixonovi sa v pretekoch vôbec nedarilo a jeho trápenie iba potvrdila penalizácia prejazdom boxami za prekročenie rýchlosti v boxoch. Marco Andretti zašiel do boxov v 79. kole, Robert Wickens, James Hinchcliffe a Will Power zašli na plánovanú zastávku o dve kolá neskôr. Alexander Rossi ich doplnil v 83. kole.

Hunter-Reay sa síce dostal do vedenia, ale zrak všetkých prizerajúcich sa teraz ocitol na trojici Wickens, Rossi a Bourdais. Títo traja jazdci sa dostali opäť do najlepšej trojky, keď v 85. kole Američan Hunter-Reay v službách tímu Andretti Motorsport zašiel do boxov.

Wickens mal náskok 2,9 sekundy na druhého Rossiho a Bourdais strácal na Američana 4,3 sekundy.

Situácia sa však zmenila, o chvíľku neskôr sa kamery zamerali predovšetkým na prvú dvojku, keď Bourdais začal postupne strácať. Naopak Alexander Rossi pôsobil veľmi rýchlo a v 90. kole sa priblížil na odstup šiestich desatín sekundy na vedúceho Kanaďana.

O kúsok nižšie v poradí Scott Dixon prekonal Jozefa Newgardena a dostal sa na 9. miesto a začal sa postupne doťahovať na svojho tímového kolegu Eda Jonesa, ktorého predbehol v 97. kole.

Súboj o vedenie bol veľmi vyostrený a Rossi sa snažil na svojho v pretekoch IndyCar neskúseného rivala vyvíjať veľmi silný tlak. Sám bol však čoskoro pod obrovským tlakom, keď vedúce duo dobehlo Kimballa a De Mela o koleso späť. Kým Wickens sa cez nich dostal bez problémov a získal na svojho rivala malý náskok, Rossi sa nechcel vzdať a prehnal nájazd do štvrtej zákruty. V tej chvíli na vedúceho Roberta Wickensa stratil tri sekundy.

Zdalo sa, že je všetkým súbojom koniec a že si Robert Wickens dobehne pre sladké debutové víťazstvo, ale obrovské zaťaženie jazdcov neustál ďalší nováčik Rene Binder, ktorý zaboril svoj monopost do ochrannej bariéry na vjazde do 10. zákruty. Akonáhle zaviala zelená vlajka, do konca pretekov ostávali len 4 kolá.

Aj tento reštart si skvelým spôsobom Robert Wickens postrážil a všetko vyzeralo pokojne, kým sa neroztočil Max Chilton z tímu Carlin. Jeho chyba znamenala ďalšie žlté vlajky. Do konca teraz ostávali len dve kolá.

Robert Wickens tentoraz podcenil svoj reštart a daroval Alexanderovi Rossimu obrovskú šancu využiť veterného vreca na konci cieľovej rovinky. A tak sa stalo, Rossi s číslom 27 zahájil útok na vnútro zákruty. Bohužiaľ tento manéver neskončil tak, ako bol pôvodne zamýšľaný, Rossi dostal ľahký šmyk a bolo jasné, že to nemôže skončiť inak ako kontaktom medzi ním a vedúcim Wickensom.

Wickens sa po rane roztočil a zamieril si to priamo do steny. 28-ročný Kanaďan, ktorý mal šancu pri svojich debutových pretekoch v IndyCar Series za tím Schmidt Peterson Motorsports zvíťaziť, tak do cieľa pretekov nedošiel. Aj Alexander Rossi sa po manévre rozvlnil a bolo jasné, že bude mať čo robiť, aby vozidlo ukočíroval, ale nakoniec sa mu to podarilo. Lenže to už sa do vedenia pretekov dral Sébastien Bourdais vo vozidle Dala Coyna z tretieho miesta, ktorého nasledoval Graham Rahal štartujúci z posledného miesta.

Okamžite po kolízii bola vyhlásená ďalšia žltá zóna, pod ktorou boli preteky aj dokončené. Sébastien Bourdais sa tak mohol radovať zo svojho 37. triumfu kariéry a prvému po ťažkej kolízii v Indianapolis, ktorá ho vyradila z boja o titul šampióna minuloročnej sezóny.

Druhý prišiel Graham Rahal, tretie miesto v cieli bral nakoniec Alexander Rossi. Štvrtý prišiel tímový kolega Roberta Wickensa, James Hinchcliffe, piaty skončil Ryan Hunter-Reay a šiesty Dixon. Top 10 potom doplnili ešte Josef Newgarden, Ed Jones, Marco Andretti a Will Power.

Infarktové úvodné podujatie tohtoročnej sezóny bude o niekoľko hodín k dispozícii zadarmo na pozeranie na oficiálnom YouTube účte IndyCar Series. Ďalší podnik nás čaká ešte len 7. apríla a bude sa jednať o prvé oválové preteky sezóny, ktoré sa pôjdu na okruhu vo Phoenixe.

Ďalší články

Komentáre

Pridať komentár
:D :P ;) :) 8) :O :I :Q ::ANO ::NE ::NO ::LOL
Komentár:
Meno:
Aký je rok:

Žádné příspěvky nenalezeny.