30 rokov od smrti Enza Ferrariho: Za jeho éry sa stávali sny skutočnosťou

14. augusta 2018, 23:07 | Barbora Goldmannová
Ilustrační fotografie - 30 rokov od smrti Enza Ferrariho: Za jeho éry sa stávali sny skutočnosťou

Dnes je to presne 30 rokov, čo zomrela talianska legenda Enzo Ferrari, ktorý založil ako úspešný tím Scuderia Ferrari, tak aj automobilku Ferrari.

Písal sa 14. august 1988, kedy zasiahla motoristický svet veľmi smutná správa, keď 90 ročný Talian zomrel. Za sebou zanechal prosperujúcu automobilovú značku, ktorá dodnes žne úspechy. Bol géniom, ktorý dokázal svoje veľmi ambiciózne sny pretaviť na skutočnosť. Jeho syn Piero priznal, že ešte dnes ho správy o otcovej smrti hlboko zasahujú.

"Ako chcem zostať v spomienkach? Radšej by som mlčal," uviedol raz veľký Enzo ohľadom svojich narodenín.

Enzo zomrel deň pred "ferragosto", talianskym štátnym sviatkom. To však v žiadnom prípade Enzovi nebránilo, aby na ten deň naplánoval testy, ako prezradil Piero: "Môj otec by sa v hrobe otáčal. Nenávidel "ferragosto". A tešil sa ako malé dieťa, keď mohol stanoviť termín testov vo Fiorane na 15. augusta."

Pre Ferrari bol august a september 1988 veľmi emotívny, pretože pár týždňov po smrti zakladateľa Ferrari získali na Monze Gerhard Berger a Michele Alboreto nečakané dvojité víťazstvo. Vtedy totiž dominoval McLaren-Honda rovnakým spôsobom, ako tomu bolo v rokoch 2014-2016 s Mercedesom.

 

"Ešte po toľkých rokoch ma správy z otcovej smrti hlboko zasahujú. Je fajn vedieť, že bol toľkými ľuďmi nepretržite milovaný a rešpektovaný. Spomienky na neho ochraňujem ako poklad. Nie je jednoduché s verejnosťou zdieľať niečo, ako je smrť vášho vlastného otca. Avšak robím to rád, pretože ma samého dodnes kontaktujú ľudia, aby mi povedali, ako bol Enzo Ferrari pre nich dôležitý. Nejde len o zákazníkov, ale aj o fanúšikov," odhalil 73 ročný Piero, ktorého otec bol pre mnohých obrovskou inšpiráciou. "Ide o ľudí, ktorí obdivujú jeho odvahu, schopnosť a snahu dosiahnuť cieľ, čo ich inšpirovalo."

Vďaka Enzovi Ferrarimu je dnes Ferrari jednou z najznámejších automobilových značiek a v paddocku kráľovnej motorizmu má vysoké postavenie, lebo je držiteľom mnohých rekordov, ktoré neboli iným tímom prekonané. Tiež práve preto sa z tejto talianskej značky stal mýtus. "Ferrari je legenda a vnímam ako privilégium, že môžem jazdiť za Ferrari. Na ten okamih, kedy som vstúpil na pôdu továrne, nikdy nezabudnem, od tej doby to utieklo ako voda, ale užívam si každú sekundu," uviedol Sebastian Vettel, krajan najúspešnejšieho pilota v histórii F1, Michaela Schumachera, a spomína na svoju prvú návštevu: "Moje prvé maranellské predjedlo som vtedy dostal, keď som išiel v zime do Talianska. Dúfal som, že pri tom plote zazriem svoj idol Michaela Schumachera. A teraz sám jazdím pre Ferrari, to je neuveriteľné."

Enzo Ferrari mal údajne pomerne široké spektrum záujmov a predstáv, čím by sa chcel stať. Na zozname bola okrem pretekárskeho jazdca tiež žurnalistika, a dokonca aj operný spevák. Nakoniec zvolil štyri kolesá. Zúčastnil sa 47 pretekov a niekoľko ich s Alfou Romeo vyhral, napriek tomu si však uvedomoval, že na zisk titulu to nebude, tak zavesil prilbu na kliniec a v roku 1929 založil Scuderiu Ferrari.

A ako vlastne vzniklo legendárne logo sa vzpínajúcim sa koňom?

Najprv bolo spájané s talianskym bojovým letcom Francescom Baraccom, ktorý mal koňa vyobrazeného na svojom lietadle, pretože patril pod vládnu kavalériu "Piemonte Cavalleria".

Ďalšia legenda zasa hovorí, že Baracca prevzal kone od jedného stuttgartskej bojového letca, ktorý bol zastrelený. Po jeho smrti sa stretla Baraccova matka Contessa Paolina Biancoli s mladým pretekárom Enzom Ferrarim a navrhla mu, aby nakreslil na svoj voz koňa, ktorý bude slúžiť ako jeho talizman. Avšak tento mladík zašiel ešte ďalej - čierneho koňa dal na žltý podklad, čo je farba jeho domoviny, Modeny, a tak vznikol legendárny znak so vzpírajícím sa koňom. Kedy sa prvýkrát "Cavallino" objavilo na pretekárskych autách sa nevie.

Neskôr sa Ferrari s Alfou Romeo rozdelilo a stalo sa nezávislou stajňou, ktorej sídlo vzniklo v Maranelle, aby v roku 1947 uzrelo svetlo sveta prvé Ferrari. Po prvej porážke Alfy Romeo Ferrari predniesol: "Je to, akoby som zavraždil svoju matku." 

 

A tak začal nekonečný príbeh čítajúci tisíce úspechov športového vozidla, ktoré podľa červenej farby, špecifickej práve pre maranello, rozpozná aj malé dieťa. Za tým všetkým však stojí muž, bez ktorého by sa Ferrari nedostalo tam, kde je: Enzo Ferrari, ktorý bol šéfom všetkými milovaným a prezývaným "Commendatore", podľa titulu, ktorý mu bol roku 1927 udelený. Avšak sám Enzo uprednostňoval skôr, keď mu hovorili "Ingegniere", hoci nikdy na inžiniera neštudoval.

Hoci bol Enzo navonok "tvrďasom", manipulátorom, tak vo vnútri bol veľmi zraniteľný. Smrť syna Dina z prvého manželstva nikdy nepredýchal.

Za éry Ferrariho sa stávali sny skutočnosťou

"Je nemožné opísať pár slovami, čo pre mňa Enzo Ferrari znamenal," povedal bývalý prezident Ferrari Luca di Montezemolo. "Veľmi mu ďakujem za jeho odvahu, schopnosť pozerať sa dopredu aj v náročných momentoch, ako v osobnom živote, tak aj na profesionálnej úrovni."

Sedemdesiatročný Talian Ferrariho ešte zažil, spoluprácu s legendou si nesmierne cení. Nezanevrel na neho ani po smrti. Mal jeho fotku vystavenú vo svojej pracovni a bola pre Montezemola akousi "oporou".

"Často myslím na to, aké som mal šťastie, že som ho spoznal osobne a pracoval s mužmi ako Avvocato Angnelli. Boli naozaj mimoriadnymi ľuďmi, ktorí urobili z našej krajiny celosvetovú pýchu. Vedľa môjho pracovného stola v Maranelle stála vždy fotka zakladateľa: Keď som musel urobiť dôležité rozhodnutie, často som sa na ňu pozeral a pýtal sa, čo by asi urobil."

"Príklad, ktorý Enzo Ferrari odovzdal, je stále v mojich myšlienkach. Vďaka vôli a vášni dokázal zrealizovať svoj sen, stavať mimoriadne autá. To je charakteristika, časť DNA všetkých mužov a žien, ktorí vo firme pracujú a nosia jeho meno."

"Enzo Ferrari by bol šťastný, keby videl, čo sa z firmy stalo - jedinečná priemyselná a závodná inštitúcia, ktorá Taliansko excelentne zastupuje a nadchne milióny jej fanúšikov po celom svete."

Ďalší články

Komentáre

Pridať komentár
:D :P ;) :) 8) :O :I :Q ::ANO ::NE ::NO ::LOL
Komentár:
Meno:
Aký je rok:

Žádné příspěvky nenalezeny.