V poazadí letných prestupov: Ocon na horskej dráhe a možný návrat Kubicu už v Spa

22. augusta 2018, 11:16 | Pavel Fabry

Robert Kubica bol v hre o angažmá vo Williamse pre sezónu 2018, uprednostnený bol nakoniec Sergej Sirotkin. Poliak by sa ale pokojne už v Spa mohol do F1 predsa len dostať. A ak je pilot, ktorému už sa na tohtoročnom prestupovom kolotoči musí točiť hlava, je to Esteban Ocon.

Letné prestávka ročníka 2018 bola mimoriadne nabitá zaujímavými udalosťami. Krátko po Veľkej cene Maďarska bolo oznámené, že tím Force India bol zachránený z rúk konkurzného správcu, Daniel Ricciardo šokoval paddock prestupom od Red Bullu k Renaultu a Fernando Alonso svetu oznámil, že v roku 2019 nebude pretekať vo Formule 1. Jeho náhradníkom sa stane Carlos Sainz jr., do Red Bullu príde Pierre Gasly.

To sú dieliky skladačky, ktoré už poznáme. Rad ďalších ale ešte musí zapadnúť na svoje miesto, pričom tento ročník je nezvyčajne plný otáznikov naprieč celým štartovým poľom.

Podstatnou skutočnosťou je zachránenie tímu Force India. Kupcom sa stalo konzorcium vedené kanadským podnikateľom Lawrencom Strollom, zároveň otcom pilota Williamsu Lanca Strolla. Očakáva sa preto, že mladý pretekár sa presunie k tímu zo Silverstone. Otázkou teraz zostáva, či pre sezónu 2019, alebo ešte tento rok. Pokiaľ bude správne B, ľahko by sa mohlo stať, že sa už tento víkend predsa len dočkáme návratu Roberta Kubicu. Ale poporiadku...

Ak sa vrátime do druhej polovice júla, do doby okolo Veľkej ceny Nemecka na Hockenheime, vyzeral stav Force India kriticky. Jej finančná situácia bola veľmi zlá a mala už priame dôsledky na jej výkonnosť a schopnosť vývoja. Jedným "z najlepších" riešení bol pád do konkurzu, výsledkom však mohol byť aj náhly kolaps a koniec vo Formule 1.

V zložitej situácii sa tak ocitol šéf Mercedesu Toto Wolff, člen jeho juniorského programu, talentovaný Esteban Ocon, bol totiž priamo ohrozený pre zvyšok tohtoročnej sezóny. Jednou z možností bol prestup k Renaultu pre sezónu 2019.

Wolff však oslovil tiež McLaren, ktorý nemal pre nadchádzajúci rok potvrdeného ani jedného jazdca. Nemec prišiel s nápadom ponúknuť tímu Ocona pre zvyšok sezóny namiesto trápiaceho sa Stoffela Vandoorna. Stajňa z Wokingu by mohla Francúza vyskúšať, než by ho následne angažovala, ak by potrebovala nahradiť Fernanda Alonsa (o ktorého odchode už musela vedieť), alebo spomínaného Vandoorna.

Po Hockenheime ale z tejto cesty zišlo, pretože sa začalo rysovať angažmán v Renaulte. Na rokovaní v sídle tímu bolo dohodnuté, že Ocon bude v roku 2019 pilotom francúzskej stajne, pričom nahradí Sainza. Otázkou teda zostávalo iba, čo robiť po zvyšok tohtoročnej sezóny, ak padne Force India.

Za tejto konštelácie už nemalo zmysel rokovať s McLarenom, Wolff by sa mu totiž snažil vnútiť Ocona, ktorého by potom tím odovzdal do Renaultu. Nemec tak premýšľal o tom, či nenahradiť Sainza okamžite, už od Maďarska. Problémom bol ale Sainzov kontrakt, Španiel bol totiž k Renaultu zapožičaný na rok z Red Bullu v rámci predčasného ukončenia dodávok motorov tímu Toro Rosso a ich presmerovania k McLarenu.

A tak sa Wolff obrátil znovu práve na tím z Wokingu, tentokrát v snahe dostať Sainza do sedačky Vandoorna. McLaren však, pravdepodobne pre prípadné zmluvné komplikácie v Red Bulle, takéto riešenie odmietol.

Cez víkend Veľkej ceny Maďarska Force India skončila na popud Sergia Péreza v konkurze. Bola tak zaistená jej okamžitá budúcnosť. Pre Ocon tak bola situácia vyriešená, tohtoročnú sezónu dojazdí vo Force Indii a pre rok 2019 sa presunie k Renaultu. Lenže ...

Krátko po začiatku letnej prestávky všetkých (vrátane Red Bullu aj Renaultu) šokoval Daniel Ricciardo, keď oznámil prestup k francúzskej továrenskej stajni, kde bude od nadchádzajúcej sezóny pretekať po boku Nika Hülkenberga. Renault tak v podstate hodil Ocona cez palubu. Prakticky ešte predtým, než na ňu Ocon stihol vôbec nastúpiť. Francúzova situácia sa tak úplne otočila. Ak o týždeň skôr vedel, kde bude jazdiť v roku 2019, ale nie, kde dojazdí sezónu tohtoročné, po Maďarsku bolo všetko presne naopak.

A onedlho potom už nebolo jasné ani to. Kupcom Force India sa totiž stalo konzorcium vedené Lawrencom Stroll. Ten si okamžite mohol začať hovoriť, prečo by mal jeho syn jazdiť v nekonkurencieschopnom Williamse, keď je teraz vlastníkom oveľa rýchlejšej Force Indie? A prečo zmenu nepresadiť už v Spa?

Ohrozeným jazdcom sa okamžite stal znovu Ocon, nahradenie Péreza by totiž pre jeho finančné zázemie nebolo tak jednoduché. Mercedes by bol pochopiteľne rád, aby momentálne k žiadnej zmene nedošlo a Force India nebude ponáhľať s krokom, ktorý ide proti Mercedesu, s ktorým si teraz užíva veľmi tesné partnerstvo. Lenže, peniaze sú vo Formule 1 mnohokrát "až na prvom mieste".

Vraciame sa teda k pôvodnej otázke. Ak Lance Stroll v najbližších dňoch opustí Williams a nahradí Ocona vo Force Indii, kto zaplní voľné miesto v stajne z Grove? Mohol by to byť práve Ocon, pripravený je ale tiež oficiálny rezervné jazdec tímu. Robert Kubica.

A budúci rok? Pri odchode Strolla je Poliak rozhodne jednou z vážnych možností. A Ocona by sme nakoniec mohli vidieť po boku Sainza v McLarene. Držte si klobúky, prestupový kolotoč F1 ešte zďaleka nespomaľuje.

Ďalší články

Komentáre

Pridať komentár
:D :P ;) :) 8) :O :I :Q ::ANO ::NE ::NO ::LOL
Komentár:
Meno:
Aký je rok:

Žádné příspěvky nenalezeny.