Luca Badoer alebo z malej hviezdy veľkou hanbou

25. augusta 2018, 08:53 | Impire
Ilustrační fotografie - Luca Badoer alebo z malej hviezdy veľkou hanbou

V roku 2009 sa ukázal Talian Luca Badoer ako náhradník za zraneného Felipeho Massu. Jeho výsledky boli veľkou hanbou. Nebolo tomu tak však vždy.

Luca Badoer sa narodil 25. januára 1971 v talianskom meste Montebelluna. Svojou kariéru začal v štrnástich rokoch, keď sa prihlásil do malého Talianskeho šampionátu motokár, kde ešte ten istý rok získal dve výhry. Nasledujúce roky vyhral ako regionálne šampionáty, tak aj štátne.

Už v roku 1989 sa presunul do talianskych majstrovstiev Formuly 3, kde slávil v nasledujúcej sezóne svoje prvé víťazstvo za volantom RALT-Alfa Romeo. Nasledujúcu sezónu vyhral ďalšie tri preteky a skončil celkovo na treťom mieste.

Na rok 1992 sa mladý Luca už presunul do šampionátu Formuly 3000. S tímom Crypton Engineering získal štyri výhry a stal sa dokonca majstrom sveta! S náskokom dvanástich bodov dokázal poraziť budúce hviezdy Formuly 1 ako boli Barrichello, Coulthard, Panis a McNish.

Posun do Formuly 1 už bol iba formalitou. Lucu si najal tím Tím BMS (Brescia Motor Sport) Scuderia Italia spoločne s bývalým jazdcom Ferrari Michelle Alboretom. Tím mal kvalitnú finančnú podporu a dokonca aj nasadil nové motory Ferrari V12.

Veci, ktoré vyzerajú dobre na papieri nutne nemusia nič znamenať na trati. Už počas predsezónnych testov sa ukázalo, ako zlý voz BMS-Lola T93 / 30 bude. Prvú Grand Prix v Kyalami štartoval Luca na poslednej pozícii a po tridsiatich kolách sa mu doslova rozsypala prevodovka. Nasledujúce preteky síce dokončil, ale na poslednej pozícii s tromi kolami straty. Ďalšie preteky sa Luca dokonca nekvalifikoval!

Postupom času Badoer niekoľkokrát havaroval v kvalifikácii, pretože sa snažil doháňať čas, ktorý Lole chýbal. Vďaka tomu si ale skôr vyslúžil prezývku nekvalitného pilota, ktorý nedokáže udržať voz na trati. Samotný tím nakoniec ani nenastúpil do záverečných podujatí sezóny. Sám Badoer neskôr prehlásil: "Začiatkom roka 1993 som mohol pretekať pre Tyrrell, alebo Scuderia Italia. Bohužiaľ som sa nechal zlákať vidinou motorov Ferrari".

Rok 1994 bol pre Badoera stopkou v kariére, keďže sa stal len testovacím pilotom pre Minardi s prísľubom sedačky pre sezónu 1995. V novom Minardi M195-Cosworth sa postupne začal zlepšovať. Dokázal dokončiť ôsmy v Kanade a v Maďarsku a deviaty v Japonsku.

Badoerova reputácia bola zlepšená, a tak mu pre nasledujúci rok ponúkol sedačku malý tím Forti. Ak bola sezóna 1993 zlá, tak sezóna 1996 bola priamo katastrofou. Tím Forti prišiel ešte pred sezónou o finančný príspevok od rodiny Dinizovcov, kde mal jazdiť ich pilot. Hneď v prvých pretekoch sa ani jeden voz nekvalifikoval. Najlepším výsledkom bolo desiate miesto v Imole. Keďže tím nedostal sľúbenú finančnú podporu, musel si v polovici sezóny baliť veci.

Badoer sa opäť ocitol na dlažbe. Pre rok 1997 mal len účasť v pár pretekoch FIA GT na voze Lotus Elise tímu GBF. Malým zábleskom na lepšie časy bola pozícia testovacieho jazdca vo Ferrari, ktorú mu ponúkol Jean Todt.

Na rok 1999 sa Badoer opäť vrátil k Minardi, ktoré sa pokúšalo vrátiť na bodované priečky. Prvé preteky už tradične nedokončil. Druhé preteky v Brazílii musel vynechať, pretože si počas testovania zlomil ruku.

Za vrchol kariéry môžeme určite považovať preteky na Nürburgringu. V pretekoch sa stalo niekoľko kolízií, bolo tu veľa dažďa a technických problémov. Luca sa držal na vynikajúcom štvrtom mieste. "V daždi môže jazdec nedostatky vozu kompenzovať. Išiel som tam skutočne na limite a desať kôl pred cieľom som bol na skvelom štvrtom mieste. Vyradil ma ale problém s prevodovkou ...," spomína Badoer, ktorý sa po odstavení vozidla psychicky zosypal.

Jednou z vecí, ktorá je dnes už dávno zabudnutá bolo, že mal Badoer nahradiť zraneného Michaela Schumachera, ktorý havaroval v Silverstone a zlomil si nohu. Badoer ako oficiálny testovací pilot mal byť jasným náhradníkom, ale Jean Todt sa rozhodol pre fínskeho jazdca Miku Sala.

Nasledujúce sezóny už si Luca nikde nezapretekal, aj keď pre Scuderiu ročne odjazdil viac ako 30 tisíc kilometrov počas testovania.

Zaujímavosťou je, že v roku 2006 išiel práve on s Formulou 1 pri začatí olympijských hier v Turíne.

Vrcholom tohto smutného príbehu je rok 2009. Počas tréningu na Grand Prix v Maďarsku dostal Felipe Massa pružinou do hlavy, ktorá bola z vozu Rubensa Barrichella. Massa skončil v nemocnici s vážnym poranením hlavy.

Prvým náhradníkom bol menovaný Michael Schumacher, pre ktorého by to bol hviezdny comeback k Ferrari, keďže na konci roku 2006 ukončil po prvýkrát svoju kariéru. Schumacher však po pár testoch oznámil, že jeho krk nie je pripravený na záťaž, ktorú vystavuje na jazdca voz Formuly 1.

Pre Badoera to bola hodená rukavica, ktorú nemohol odmietnuť. Po rokoch driny a utrpenia sa mu konečne otvorila vysnívaná pozícia - byť jazdcom Ferrari. Avšak zákaz testovania, nová trať vo Valencii a žiadne ostré pretekania viac ako desať rokov si vybrali veľkú daň. Podľa BBC to bolo od Ferrari poďakovanie za všetku testovacie prácu, ktorú Badoer urobil počas spoločných rokov.

Preteky vo Valencii sa tak dajú zhrnúť jedným slovom - katastrofa. Badoer v kvalifikácii skončil posledný so stratou 1,5 sekundy na predposledného Alguersuariho, ktorý bol v sezóne 2009 tiež nástupcom, tento raz však namiesto Bourdaisa. Badoer počas piatkového tréningu štyrikrát prekročil rýchlosť v boxoch a dostal teda štyri pokuty! Lewis Hamilton Badoera pochválil, že nenabúral. Desať rokov nepretekať je predsa len veľa.

Keď preteky odštartovali, Badoer sa posunul na štrnáste miesto vďaka systému KERS. To bol sľubný začiatok, lenže ešte v polovici prvého kola bol roztočený. Počas zastávky v boxoch vyšiel pred Grosjeanom, ktorého sa rozhodol ešte na výjazde pustiť. Záverom dokončil posledný a počas parkovania vozu ešte vrazil do Force Indie Adriana Sutila.

Aj cez túto blamáž dostal Luca ešte jednu šancu v Belgickom Spa. V poslednom kvalifikačnom kole sa Badoer roztočil a nabúral zadnou časťou vozidla do steny. V pretekoch si neviedol tak zle. Bol posledným z jazdcov, ktorých vedúci Räikkonen nepredbehol o celé kolo. Dokonca mal Badoer najrýchlejší prvý sektor celých pretekov!

Do pretekov na domácej Monze už ho nahradil Fisichella. Ferrari pod tlakom médií vzalo skúseného Taliana, ktorý v predchádzajúcich pretekoch v Spa dokončil s Force Indiou na vynikajúcom druhom mieste.

Luca Badoer odjazdil 51 pretekov bez jediného bodu. Táto smutná kapitola sa uzavrela na konci roku 2010, kedy bol v úlohe testovacieho jazdca nahradený mladým Julesom Bianchim.

Ďalší články

Komentáre

Pridať komentár
:D :P ;) :) 8) :O :I :Q ::ANO ::NE ::NO ::LOL
Komentár:
Meno:
Aký je rok:

Žádné příspěvky nenalezeny.