Najlepší náhradníci počas sezón Formuly 1

5. septembra 2018, 12:52 | Jiří Košta
Ilustrační fotografie - Najlepší náhradníci počas sezón Formuly 1

Počas rozbehnutej sezóny Formuly 1 sa občas stane, že jazdec musí byť nahradený, pretože sa napríklad zranil, alebo mal nedostatok peňazí. My si dnes ukážeme tých päť najlepších.

V posledných tridsiatich rokoch sa nestávalo často, aby náhradník, ktorý príde do nového tímu uprostred sezóny, bol konkurencieschopný. Avšak aj veľké mená sa týmto spôsobom dostali do Formuly 1.

Michael Schumacher (Jordan a Benetton, 1991)

Keď sa Michael objavil vo Formule 1, pravdepodobne by nikto nečakal, že bude najúspešnejším jazdcom histórie. Schumacher bol v tom čase pomerne neznámym jazdcom, ktorý pretekal vo World Sportscar Championship, čo bol predchodca dnešného WEC. Ako továrenský jazdec Mercedesu bol tiež účastník niektorých pretekov DTM, ale jeho výsledky boli slabé.

Potom, čo bol Bertrand Gachot zadržaný pre napadnutie taxikára, Eddie Jordan potreboval náhradného jazdca do tímu.

Schumacher dokázal Jordana presvedčiť, aj keď predtým nikdy Formulu 1 neriadil. Dokonca nebol ani na okruhu v Spa, aj keď Jordanovi tvrdil, že okruh dokonale pozná.

Nemecký pilot sa kvalifikoval na výbornom siedmom mieste, pred tímovým kolegom Andrea de Cesarisom, ktorému nadelil takmer sekundu. De Cesaris pritom jazdil v monoposte celý rok.

Schumacher dobre odštartoval ale odišla mu spojka, takže hneď v prvom kole voz odstavil. Pravdepodobne si za zničenú spojku mohol Schumacher sám, keďže nemal skúsenosti so štartovaním vozidla. Je dosť možné, že by Schumacher aj svoj prvé preteky vyhral, pretože dlhú dobu viedol jeho tímový kolega Andrea de Cesaris.

Avšak aj tak si ho vyhliadol tím Benetton, pre ktorý potom Schumacher od ďalších pretekov v Monze štartoval. Eddie Jordan si Schumachera nárokoval, ale zmluva pri tíme Jordan bola uzatvorená iba na jedny preteky.

V Monze skončil na skvelom piatom mieste, pred trojnásobným majstrom sveta, Nelsonom Piquetom. Po ďalších skvelých výsledkoch už dostal Schumacher zmluvu na celú sezónu. S Benettonom získal dva tituly majstra sveta v rokoch 1994 a 1995. Potom už odišiel do Ferrari, kde jeho príbeh určite každý pozná...

-

Foto: Irishmirror.ie

Mika Häkkinen (McLaren 1993)

Häkkinen odjazdil dve kvalitné sezóny v tíme Lotus. Pre rok 1993 bol očakávaný ako druhý jazdec po boku Ayrtona Sennu, ale na poslednú chvíľu bol vybraný do tímu Michael Andretti. Andretti nikdy nestačil ani zďaleka Sennovi, aj keď v Taliansku skončil tretí. Po pódiu sa rozhodol McLaren jazdca nahradiť mladým Mikom Häkkinen. Fin dokázal hneď v prvej kvalifikácii poraziť legendárneho Sennu. Nasledujúci deň havaroval, ale hneď ďalšie preteky v Japonsku získal pódium. Häkkinen tak potvrdil svoje skvelé kvality. V McLarene zostal celú svoju kariéru, pričom získal dva tituly majstra sveta.

-

Foto: Corbis.com

Sebastian Vettel (BMW Sauber a Toro Rosso, 2007)

Aj keď Vettel ešte bojoval o titul vo World Series Renault, bol povolaný ako jazdec tímu BMW Sauber, aby zaskočil za otraseného Roberta Kubicu. Vettel získal hneď ôsme miesto a jeden bod.

Zlom vo Vettelovej kariére prišiel pred Veľkou Cenou Maďarska 2007, kde nahradil Scotta Speeda. Speed sa údajne pobil so šéfom tímu Toro Rosso, takže jeho výpoveď bola celkom jasná.

Vettel mal v Japonsku získať tretie miesto, avšak za Safety car nabúral do Marka Webbera a obaja museli odstúpiť. Avšak Vettel získal ďalšie preteky v Číne skvelé štvrté miesto. Toro Rosso v tom čase mohlo o niečom podobnom len snívať. Nasledovala zmluva pre ďalšiu sezónu v tíme Toro Rosso. Potom bol Vettel nominovaný do hlavného tímu Red Bull, kde získal štyri tituly majstra sveta.

-

Foto: BMW Sauber

Robert Kubica (BMW Sauber, 2006)

Poľský jazdec si odbil svoj debut počas Veľkej ceny Maďarska 2006, ako náhradník Jaquesa Villeneuva, ktorý sa údajne zranil. Kubica skončil na skvelej siedmej pozícii, avšak tá mu bola odobratá pre porušenie technických pravidiel. Aj tak sa tím BMW Sauber rozhodol, že Kubicu nechá v pretekárskej sedačke až do konca sezóny.

Kubica získal v tretích pretekoch svojej kariéry tretie miesto, keď odjazdil skvelé preteky na Talianskej Monze. Zvyšok roka už Kubica bohužiaľ žiadne body nezískal.

Aj napriek tomu nasledovala zmluva na ďalšie tri roky, kým sa automobilka BMW nerozhodla odísť z Formuly 1. To prinieslo Kubicovi jeho jedno jediné víťazstvo v kanadskej veľkej cene roku 2008.

-

Foto: MaxF1.net

Mika Salo (BAR a Ferrari, 1999)

Fínsky jazdec strávil deväťdesiate roky ako kvalitný jazdec v strede poľa. Pretekal za tímy Lotus, Tyrrell a Arrows. Pre rok 1999 nemal sedačku, avšak v tímu BAR nahradil zraneného Ricarda Zonta na tri preteky. Skončil siedmy v Imole, čo bol najlepší výsledok tímu počas sezóny.

Zlom nasledoval, keď si Michael Schumacher zlomil v Silverstone nohu. Ferrari si vybralo skúseného Sala. Mika Salo tvrdo pracoval a už v druhých pretekoch pre Ferrari išiel pre výhru, však pre tímové pokyny musel pustiť Eddieho Irvina pred seba. Irvine v tom čase bojoval o titul majstra sveta proti Mikovi Häkkinenovi. Zvyšok pretekov pre Ferrari už Salo nepodával tak dobré výkony. Fín získal ešte pódium v Taliansku pred domácimi fanúšikmi Ferrari. Vďaka tejto skvelej spolupráci dostal Salo sedačku v tíme Sauber pre rok 2000. Sauber ten rok nebol konkurencieschopný ale napriek tomu Salo niekoľkokrát bodoval.

-

Foto: Reddit.com

Ďalší články

Komentáre

Pridať komentár
:D :P ;) :) 8) :O :I :Q ::ANO ::NE ::NO ::LOL
Komentár:
Meno:
Aký je rok:

Žádné příspěvky nenalezeny.