10 rokov GP Singapuru, časť prvá

10. septembra 2018, 23:56 | Jiří Košta
Ilustrační fotografie - 10 rokov GP Singapuru, časť prvá

Veľká cena Singapuru je v kalendári Formuly 1 už od roku 2008. Zaujímavosťou je, že v každom ročníku vyšiel na trať minimálne raz safety car. V tomto článku si prejdeme každú Veľkú cenu zvlášť.

2008 - Massova čierna hodinka a Alonsov zázrak

Prvá Veľká cena Singapuru bola prvými nočnými pretekmi Formuly 1. Zároveň to boli osemsté preteky v histórii. Singapur tak zároveň hostil prvé preteky od roku 1973, kde sa odjazdila takzvaná Formula Libre.

Hneď prvý ročník priniesol obrovskú kontroverziu, ktorá je v podstate dodnes čiernou škvrnou na duši Formuly 1. Preteky ovládol Fernando Alonso, keďže búral jeho tímový kolega Nelson Piquet jr. za tím Renault.

Kvalifikácia patrila Felipemu Massovi s Ferrari. Massa viedol preteky až do štrnásteho kola, kde havaroval práve spomínaný Piquet. Na trať vyšiel safety car, keďže bol Piquetov voz na zle dostupnom mieste pre odťah. Fernando Alonso stál v boxoch ešte pred safety car. Ostatní, vrátane Massu ale museli ísť do boxov. Počas zastávok v boxoch sa ale Massovi skoro rozsvietilo zelené svetlo a tak odišiel z boxov aj s tankovacím zariadením. Massa ostal stáť na konci boxov a čakal, kým mechanici z vozu hadicu vyberú. Výsledkom bolo, že brazílsky pilot skončil posledný. Rosberg a Kubica dostali penalizáciu, pretože boli v boxoch počas safety car. Ostatní jazdci museli opäť stáť, pretože mali rozdielnu stratégiu, takže sa razom dostal Alonso do čela. Španielsky pilot tak z pätnásteho miesta dokázal vďaka stratégii zvíťaziť. Druhý skončil aj po penalizácii Nico Rosberg a tretí Lewis Hamilton, ktorý tak navýšil vedenie v šampionáte.

O rok neskôr Nelson Piquet jr. Odhalil, že bol súčasťou takzvanej "crashgate", kde zámerne havaroval, aby mohol Fernando Alonso vyhrať preteky. Flavio Briatore, ktorý v tej dobe bol šéfom tímu Renault dostal zákaz účasti vo Formule 1 a Renault dostal tučnú pokutu. Výsledky ale neboli zmenené.

2009 - Lewis Hamilton v plnej forme

Zhodou okolností vygradovala situácia ohľadom "crashgate" takmer rok po tom, čo sa stala. Šedý tieň tak aféra vrhla na preteky roka 2009. Od tímu Renault s okamžitou platnosťou odstúpil hlavný partner ING.

Vtipná situácia nastala počas voľného tréningu, kedy nováčik Romain Grosjean havaroval s Renaultom v rovnakej zákrute, ako o rok skôr Piquet.

Kvalifikácia patrila Lewisovi Hamiltonovi s McLarenom, aj keď ten rok rozhodne McLaren na výhru nemal.

Hamilton mal dobrý štart a držal sa pred Nicom Rosbergom na Williamse. Pri pokuse predbehnúť Sebastiana Vettela sa Fernando Alonso prepadol za Marka Webbera. Pre nehodu Sutila a Heidfelda musel na trať ísť safety car. Väčšina jazdcov zamierila do boxov. Druhý Rosberg pri výjazde na trať prešiel bielu čiaru, a tak dostal penalizáciu prejazdom boxami, čo ho stálo pódiové umiestnenie. Počas boxov zopakoval Alguersuari Massov výkon z predchádzajúceho roka, keď odišiel s tankovacou hadicou.

Vettel si pri pokuse o predbehnutie poškodil bočnici vozu a odtrhol pravé zrkadlo, následne dostal penalizáciu prejazd boxami za rýchlosť v boxoch. Druhý Red Bull Marka Webbera odstúpil pre poruchu bŕzd, pričom narazil do bariéry. Na trať vyšiel druhýkrát safety car, čo hralo do kariet Timovi Glockovi s Toyotou. Vozidlá Brawn GP, ktoré ten rok bojovali o titul, boli v pretekoch v Singapure absolútne nevýrazné a body tím získal len vďaka stratégii.

Výhru si aj napriek všetkému zmätku zaistil Lewis Hamilton. Druhý bol Timo Glock a tretí fantasticky Fernando Alonso, ktorý poďakoval tímu za podporu, aj v ťažkých chvíľach.

2010 - Alonsov Grand Slam

Asi najväčšou zmenou pre rok 2010 bol príchod Fernanda Alonsa do Ferrari. Ferrari, Red Bull a McLaren bojovali v sezóne 2010 o titul. V Singapure to však bola Alonsova "one man show".

Vďaka chybe Sebastiana Vettela v kvalifikácii si Alonso vyjazdil pole position. Vettel stratil na Alonsa len 0,067s.

Hneď po štarte si Alonso agresívne zabral vnútorné stopu, aby Vettel nemal šancu ho prekonať. Španielsky pilot si prvú pozíciu udržiaval. Liuzzi havaroval, pretože poškodil zavesenie svojho kolesa. Väčšina jazdcov vrátane Vettela a Alonsa zamierila do boxov. Vettel mal pri výjazde z boxov čo robiť, aby mu nezhasol motor, našťastie nestratil pozíciu.

Kobayashi sa pokúsil o útok na Schumachera. Kobayashi Schumachera zostrelil a poslal ho do bariéry. Japonec sa pokúšal dôjsť s vozidlom bez predného krídla, ale skončil v stene pred tunelom. Bruno Senna z tímu HRT zazmätkoval, a do Kobayashiho nabúral. Na trať tak vyšiel safety car.

Webber sa po reštartovaní pretekov pokúsil dostať vnútrom pred Lewisa Hamiltona, ktorý stratil čas za vozom o kolo späť. Obaja jazdci sa zrazili. Hamilton musel odstúpiť so zlomeným zavesením zadného kolesa a defektom ale Webber pokračoval ďalej. Pre Hamiltona to bolo druhé odstúpenie v dvoch pretekoch.

Pri pokuse Buemiho o predbehnutie Kovalainena sa Kovalainen roztočil. Keďže sa nemohol rozbehnúť, tak prehrial motor, ktorý začal horieť. Kovalainen sa rozhodol nezájsť do boxov, ale zostať stáť na cieľovej rovinke, kde vznikol mohutný požiar. Voz musel uhasiť sám pilot v poslednom kole.

Medzitým sa Vettel pre žlté vlajky dotiahol na Alonsa a snažil sa zaútočiť. To sa mu nepodarilo a tak si Alonso pripísal druhé víťazstvo z troch veľkých cien. Pilot Ferrari zvíťazil iba o 0,293s. Pre Fernanda Alonsa to bol tak Grand Slam, pretože štartoval prvý, viedol každé kolo, zajazdil najrýchlejší čas, a zároveň vyhral.

2011 - Vettelova žiarivá noc

Rok 2011 už bol rozhodne pokojnejším, ako tie predchádzajúce. Sebastian Vettel si tentokrát pole position už vziať nenechal. Druhá pozícia na štarte patrila Markovi Webberovi, tretí potom bol druhý McLaren Jensona Buttona.

Vettel si po štarte s prehľadom udržal vedenie, zatiaľ čo tímový kolega Webber sa prepadol za Buttona a Alonsa.

Hamilton a Massa spoločne stáli v boxoch, hneď po výjazde sa Hamilton pokúsil zaútočiť rovnakým štýlom, ako Webber na neho o rok skôr. To sa však nepodarilo. Britský pilot si poškodil predné krídlo a Massovi spôsobil defekt. Obaja tak museli znova do boxov, navyše Hamilton dostal penalizáciu prejazdom boxami za kolíziu s Massom.

Rosberg bol v dvadsiatom deviatom kole širší, čo pomohlo dotiahnuť sa Perezovi a Schumacherovi. Schumacher sa pošmykol na nečistotách na trati a v plnej rýchlosti vrazil do Péreza. Obaja našťastie vyviazli bez zranení, ale na trať musel výjsť safety car.

Po reštarte si Vettel budoval ďalej stratený náskok pred druhým Buttonom. Button stratil čas za Jarnom Trullim, ktorý bol so svojím Caterhamom o kolo späť.

Alonso sa vďaka zastávke v boxoch dostal pred Webbera, ktorý ho o niekoľko kôl predtým na trati predbehol. Avšak nie na dlho. Kvôli Alguersuarimu, ktorý bol o kolo späť, sa Webber pred Alonsa znovu dostal.

Vettel si tak neohrozene prišiel pre víťazstvo od štartu do cieľa. Na druhej pozícii skončil Button, ktorý ku koncu pretekov Vettela výrazne sťahoval. Webber dokončil na poslednom pódiovom stupienku pred Alonsom.

2012 - Hamilton daroval Vettelovi druhé nočné víťazstvo

Kvalifikácia tentoraz patrila Lewisovi Hamiltonovi. Neuveriteľnú druhú pozíciu v kvalifikácii získal Pastor Maldonado s Williamsom. Sebastian Vettel, ktorý dominoval voľným tréningom, skončil až tretí.

Štart sa najlepšie podaril Hamiltonovi, zatiaľ čo Maldonado sa prepadol na štvrtú pozíciu za Vettela a Buttona.

V dvadsiatom treťom kole však zlyhala Lewisovi Hamiltonovi prevodovka a tak sa do vedenia pretekov dostal Sebastian Vettel.

Karthikeyan s vozidlom HRT skončil v stene pri tunele, na tradičnom mieste pre Singapur. Na trať tak ako každý rok opäť vyšiel safety car. Počas žltých vlajok musel do boxov Pastor Maldonado, ktorému sa pokazila na voze hydraulika.

Rovnako ako v predchádzajúcich dvoch rokoch, tak aj tentoraz kolidoval Schumacher, keď nedobrzdil v rovnakej zákrute, ako rok predtým a nabúral zozadu do Vergneho s Toro Rosso.

Preteky museli byť o dve kolá kratšie, pretože presiahli hranicu dvoch hodín, čo je maximálny limit pre dĺžku pretekov Formuly 1.

Víťazstvo si tak s pokojom priviezol Sebastian Vettel, ktorý stiahol vedúceho Fernanda Alonsa v celkovom hodnotení jazdcov. Button prišiel rovnako ako rok predtým na druhej pozícii a Alonso bol tretí. Paul di Resta si pripísal najlepší výsledok v kariére Formuly 1, keď skončil štvrtý.

Ďalší články

Komentáre

Pridať komentár
:D :P ;) :) 8) :O :I :Q ::ANO ::NE ::NO ::LOL
Komentár:
Meno:
Aký je rok:

Žádné příspěvky nenalezeny.