Zmiznuté preteky: Veľká cena Francúzska

22. novembra 2016, 13:04 | Michaela Fendrychová
Ilustrační fotografie - Zmiznuté preteky: Veľká cena Francúzska

Tento týždeň nám sezónu 2016 uzavrie Veľká cena Abu Dhabi. Hoci sa bude jednať o 21. veľkú cenu tohto roka, existuje rad štátov, ktoré sa už do kalendára majstrovstiev sveta Formuly 1, z rozličných dôvodov, nevojdú či nedostanú, hoci predtým boli jeho pevnou súčasťou.

To je príklad aj Veľkej ceny Francúzska. Vzhľadom k jej histórii, ako kolísky motoršportu, je o to smutnejšie, že v súčasnom kalendári nefiguruje. Vo Francúzsku sa konali historicky prvé motoristické preteky 22. júla 1894, trať viedla z Paríža do Rouene. Prvú éru tohto pretekanie medzi mestami po prašných cestách charakterizovala skutočnosť, že preteky väčšinou vypisovali a financovali novinárskí magnáti. V roku 1903 zakázala francúzska vláda pretekanie po verejných komunikáciách. Stalo sa tak kvôli nehode pri pretekoch z Paríža do Madridu. Preteky museli byť ukončené už v Bordeaux po tom, čo osem ľudí prišlo o život. Medzi obeťami môžeme nájsť aj meno Marcela Renaulta. Motoristické súťaženie sa teda začalo presúvať na uzavreté okruhy.

Predelom je potom rok 1906, kedy Francúzsky autoklub ACF vypísal na 26. a 27. jún historicky prvú Veľkú cenu Francúzska. Preteky, konajúce sa na dočasne uzavretých cestách v Le Mans, merali 1236 kilometrov, zúčastnilo sa ich 32 jazdcov na 12 rôznych značkách vozidiel. Z víťazstva sa radoval Ferenc Szisz na Renaulte. Veľká cena Francúzska sa konala aj v nasledujúcich dvoch rokoch. Keďže sa pre ročník 1909 prihlásilo málo vozidiel, usporiadatelia preteky odriekli a nasledovala štvorročná pauza. Celkovo citeľne klesal počet organizovaných pretekov kvôli hospodárskym ťažkostiam. Pretekala len slabšie trieda tzv. Voituretta. Ďalšie francúzska GP bola vypísaná v roku 1911, ale k riadnemu oživeniu pretekov došlo až v nasledujúcom roku, aby ich zase prerušila prvá svetová vojna.

Prvými veľkými povojnovými európskymi pretekmi sa stala Veľká cena Francúzska 1921, ktorú usporiadal francúzsky autoklub ACF na okruhu Le Mans. Víťazstvo získal Američan Jimmy Murphy na Duesenberg. V medzivojnovom období narastal počet pretekov. V dvadsiatych rokoch 20. storočia sa častokrát medzi víťaza motoristického súťaženie zapisovali francúzski pretekári typu Robert Benoist či William Williams na domácich vozoch Bugatti a Delage, ale v tridsiatych rokoch, najmä ich druhej polovici, začali vládnuť mohutne podporované nemecké vozy a jazdci. Posledné dve francúzske veľké ceny, konané v Remeši, pred vypuknutím druhej svetovej vojny vyhrali práve Nemci (1938 Manfred von Brauchitsch na Mercedese a 1939 Hermann Paul Müller na Auto Unione).

Po skončení druhej svetovej vojny, aj napriek značným komplikáciam, už v roku 1945 usporiadalo Francúzsko tri preteky, a to Robert Benoist Trophy, čo bol memoriál za jazdca Bugatti Roberta Benoist, ktorého zastrelilo gestapo; víťazom sa stal Amedeo Gordini, ďalej Liberation Trophy, ktoré vyhral Henri Louveau na Maserati, a Coupe des Prisonniers, kde zvíťazil Jean-Pierre Wimille na Bugatti. V roku 1945 sa ešte pri Paríži odjazdila 9. septembra "Veľká cena oslobodenia". Pár rokov potom, v roku 1950, nastal doteraz najväčší míľnik a vznikli Majstrovstvá sveta Formuly 1. Francúzsko bolo jedným zo štátov, kde sa v jej prvom ročníku konala veľká cena. Na okruhu v Remeši, ktorý je mimochodom jediným z francúzskych okruhov, kde sa pretekalo ako v medzivojnovej dobe, tak aj po roku 1945, zvíťazil Juan Manuel Fangio na Alfa Romeo.

Vo Francúzsku sa za celý čas, keď bola súčasťou Majstrovstiev sveta Formuly 1, pretekalo na niekoľkých okruhoch. Menovite sa jedná o Clermont-Ferrand, Dijon-Prenois, Le Mans, Le Castellet, Remeš, Rouen-les-Essarts a Magny-Cours. Niektoré z okruhov boli obľúbenejšie ako iné. Napríklad v Le Mans Formula 1 pretekala len v roku 1967, preteky fanúšikov ani pretekárov nenadchli, preto sa sem monoposty F1 už nevrátili. Z počiatku sa Remeš striedal s Rouen-les-Essarts. Oba okruhy využívali verejné cesty. Predzvesťou konca pretekanie v Rouene bola smrť Jo Schlessera v roku 1968, Formula 1 sem zavítala naposledy v roku 1972. V Remeši sa prestalo pretekať ešte skôr, posledná veľká cena sa tu odjazdila v sezóne 1966, potom tento slávny okruh nahradil Clermont-Ferrand, kde sa Formula 1 išla prvýkrát na skúšku o rok skôr. Niektorým Clermont-Ferrand pripomína miniaturizovaný Nürburgring.

Od všetkých týchto okruhov sa líšila pretekárska dráha v Le Castellet, ktorá je prvá, ktorá nesie meno sponzora - Paula Ricarda. Tunajšie preteky na náhornej plošine nachádzajúcej sa na východ od Marseille hostili kráľovnú motošportu pod hlavičkou Veľkej ceny Francúzska celkom v 14 prípadoch. Okruh ponúkal skvelé zázemie pre tímy, ale jazdci neboli nadšení z jednotvárnosti trate. Na druhú stranu sa im páčili široké únikové zóny. Ako je vo Francúzsku zvykom, aj Le Castellet sa striedalo v usporiadateľstve, konkrétne s okruhom v Dijon-Prenois, kde sa išlo po prvýkrát v roku 1974 a Formula 1 sem zavítala päťkrát. Raz sa tu pretekalo aj pod hlavičkou Veľkej ceny Švajčiarska (1982). V roku 1991 prešlo usporiadateľstvo na novovybudovaný Magny-Cours. Táto pretekárska trať bola postavená z popudu prezidenta Francoisa Mitteranda, nezačlenila sa ale medzi obľúbené. Na okruhu uprostred Francúzska pri dedinke Magny-Cours v Nevers sa pretekalo nepretržite až do roku 2007, potom Francúzsko z kalendára majstrovstiev sveta Formuly 1 zmizlo a dodnes sa do neho nevrátilo.

Ďalší články

Komentáre

Pridať komentár
:D :P ;) :) 8) :O :I :Q ::ANO ::NE ::NO ::LOL
Komentár:
Meno:
Aký je rok:

Žádné příspěvky nenalezeny.