Zmiznuté preteky: Veľká cena Portugalska

18. decembra 2016, 11:09 | Michaela Fendrychová
Ilustrační fotografie - Zmiznuté preteky: Veľká cena Portugalska

V prvom ohliadnutím za zmiznutým pretekmi som sa zamerala na Veľkú cenu Francúzska. Pár dní potom svetlo sveta uzrela správa o návrate Francúzska do kalendára majstrovstiev sveta Formuly 1. S návratom Portugalska to ale také horúce nebude.

Portugalsko nikdy nemalo žiadneho výrazného jazdca Formuly 1, napriek tomu sa v minulosti radilo k usporiadateľským krajinám. Prvýkrát sem kráľovná motoršportu zavítala len na krátku chvíľu v rokoch 1958 až 1960. Počas týchto troch rokov sa pretekalo na dvoch rôznych tratiach. Ročníky s párnym letopočtom patrili Portu a zostávajúci nepárny ročník Monsante. Provizórna trať v Porte pridávala jazdcom vrásky na čele najmä kvôli povrchu dráhy. Okrem dlažobných kociek prechádzali cez električkové koľaje. Navyše pred telegrafnými stĺpy lemujúcimi trať neboli pretekári nijako chránení, preto bolo Porto z usporiadateľských pozícií vymazané. Aj na svoju dobu to bola veľmi nebezpečná trať. To trať Monsanto, nachádzajúci sa neďaleko hlavného mesta Lisabonu, v jediných pretekoch, kedy hostila Formulu 1, sa stala dejiskom zaujímavého závodu, ktorého štart sa kvôli veľmi vysokým teplotám posunul do neskorých popoludňajších hodín a víťaz Stirling Moss prešiel pod šachovnicovou zástavkou až po siedmej hodine večernej. Mossovi sa v Portugalsku darilo, vyhral aj prvý ročník v Porte. V roku 1960 sa nakoniec radoval z prvej pozície Jack Brabham.

Formula 1 sa do Portugalska vrátila po 24 rokoch, keď sa v roku 1984 začalo pretekať na cestnom okruhu Autodromo do Estoril nachádzajúcom sa pri kúpeľnom meste rovnakého mena. V Estorile sa potom pretekalo nepretržite až do roku 1996. Trať, meriacu 4,3 kilometra, poctili svojou účasťou pretekárske vozy už v sedemdesiatych rokoch 20. storočia, keď sa na horúcej pyrenejskej pôde preháňali monoposty Formuly 2. Okruh načas upadol do zabudnutia, aby nakoniec privítal kráľovnú motošportu. Estoril kládol na jazdca veľké nároky, preto ho milovali. Tiež túto trať veľmi dobre poznali z testovania. V roku 1994 podstúpil úpravy kvôli zlepšeniu bezpečnosti, napriek tomu si zachoval svoj vlastný ráz. Prvým víťazom Veľkej ceny Portugalska po takmer štvrť storočí sa stal Alain Prost. Len sedem mesiacov po tom sa v Portugalsku pretekalo znova, lebo v roku 1984 sa preteky konali v októbri a v roku 1985 v apríli. Prvé víťazstvo svojej kariéry vtedy za prudkého dažďa získal legendárny Ayrton Senna. Vďaka počasiu sa v ďalšom roku vrátilo Portugalsko znovu na záver kalendára majstrovstiev sveta F1. Portugalský Estoril sa potom stal dejiskom ešte mnohých nezabudnuteľných pretekov. Medzi najznámejšie momenty patrí napríklad udalosť z roku 1989, kedy Nigel Mansell ignoroval čierne vlajky, pokračoval v pretekoch a kolidoval so Sennom, čo znamenalo koniec pretekov pre oboch. V nasledujúcom ročníku ale Sennu porazil a došiel si pre sladký triumf. Svoje ešte len druhé víťazstvo získal v Portugalsku v roku 1993 Michael Schumacher. Po vypadnutí z kalendára Formuly 1 od roku 1997 sa Portugalsku už návrat nepodaril.

Ďalší články

Komentáre

Pridať komentár
:D :P ;) :) 8) :O :I :Q ::ANO ::NE ::NO ::LOL
Komentár:
Meno:
Aký je rok:

Žádné příspěvky nenalezeny.