Tragické nehody # 5: François Cevert

28. decembra 2016, 19:25 | Michaela Fendrychová
Ilustrační fotografie - Tragické nehody # 5: François Cevert

Dnešný smutný príbeh sa bude týkať francúzskeho pretekára, lámača dievčenských sŕdc s uhrančivým pohľadom a neodolateľným úsmevom, a predovšetkým majstra volantu s veľkým talentom, Françoise Ceverta.

François Cevert mal jasno už od mala, že sa stane automobilovým pretekárom. Svoju kariéru začal vo Formule 3, v ktorej sa stal majstrom Francúzska v roku 1968, vďaka čomu ho tím Tecno povýšil do Formuly 2, kde svoju prvú sezónu zakončil na celkovom treťom mieste. Niet preto divu, že po talentovanom mladíkovi okamžite skočil tím March a posadil ho do svojho auta Formuly 1 po boku Jackieho Stewarta. Cevert sa zúčastnil deviatich pretekov sezóny 1970 a jeho najlepším umiestnením bolo šieste miesto z Veľkej ceny Talianska, vďaka čomu si pripísal svoj prvý bod. Pre nasledujúce sezónu sa presunul do Tyrrellu, kam v závere predošlého ročníka odišiel aj Stewart. Francúzsky pretekár získal počas tohto roku dve druhé miesta a nakoniec sa aj radoval z víťazstva v záverečnej Veľkej cene USA konajúce sa vo Watkins Glen. Celkovo zakončil rok na tretej pozícii. Víťazstvo vo Watkins Glen bolo jeho prvé a bohužiaľ aj posledné ako vo Formule 1, tak aj v jeho celom živote. Ako sa malo ukázať, tento americký okruh sa pre neho stal osudným, nielen v pozitívnom, ale aj negatívnom slova zmysle.

V sezóne 1972 sa mu toľko nedarilo a odniesol si ako najlepšie umiestnenie dve druhé miesta. Druhé miesto mu tiež patrilo v legendárnych pretekoch, ktorého sa zúčastnil - 24 hodín Le Mans. Rok 1973 mu priniesol rad ďalších druhých miest, keď skončil na striebornej pozícii šesťkrát, z toho trikrát ho porazil jeho tímový kolega Stewart, s ktorým ho spájalo vrelé priateľstvo. Francúzsky talent mal tiež škótskeho majstra sveta, ukončujúceho kariéru nahradiť ako tímovú jednotku tímu Tyrrell od nasledujúcej sezóny 1974. Tej sa ale nedožil. V sobotňajšej kvalifikačnej jazde vo Watkins Glen v osudnej štvrtej zákrute vyhasol jeho život. Traťoví maršali vypovedali, že do zákruty išiel po bežnej stope, ale uprostred stratil Cevert nad vozidlom kontrolu. Monopost vystrelil doprava, v ceste prerazil dvojité zvodidlá, na ktorých sa potom zachytil a zostal trčať. V okolí nehody zostali rozmetané trosky jeho Tyrrellu. Nikto nemohol mať najmenších pochýb, ako dopadol jazdec vnútri monopostu.

Čo nasledovalo po nehode, sa dá ale pri najmenšom označiť ako podivné. Za oficiálne vysvetlenie spôsobenie nehody sa oznámil defekt pravého predného kolesa. Problém ale tkvie v tom, že okamžite po nehode došlo k odpratanie vraku monopostu, čím sa zamedzilo možnosti preskúmania vozidla technickou komisiou. Tá sa síce k vozu dostala, ale až neskôr. Následne vydala vyhlásenie, že nehodu spôsobil prasknutý piest tlmiča závesu pravého kolesa, kvôli ktorému nemohol Cevert vozidlo ovládať. K ďalšiemu podivnému kroku sa radí nariadenie, aby všetci maršali a ďalší členovia traťových hliadok o nehode nikde nehovorili. Vedenie závodu tiež apelovalo na dvoch novinárov, ktorým sa podarilo nehodu natočiť, aby tento záznam bezodkladne odovzdali. Navyše prišli o akreditáciu a museli okruh okamžite opustiť. Toto všetko potom viedlo k mnohým nepodloženým špekuláciám. Teraz ešte prichádza krátka poznámka na záver. Tyrrell sa rozhodol pretekov nezúčastniť a Jackie Stewart, ktorý si aj tak už zaistil majstrovský titul, a ktorý s týmto krokom tiež súhlasil, prišiel o šancu, aby zakončil svoju kariéru pretekárskeho jazdca Formuly 1 s počtom odjazdených veľkých cien s číslom 100. Má ich preto 99 , na čom mu však ale vôbec nezáležalo. Prišiel o veľkého priateľa. Veď Cevertovu smrť novinári nazvali "psychickou smrťou Jackieho Stewarta".

Ďalší články

Komentáre

Pridať komentár
:D :P ;) :) 8) :O :I :Q ::ANO ::NE ::NO ::LOL
Komentár:
Meno:
Aký je rok:

Žádné příspěvky nenalezeny.