Zmiznuté preteky: Veľká cena San Marína

5. februára 2017, 13:21 | Michaela Fendrychová
Ilustrační fotografie - Zmiznuté preteky: Veľká cena San Marína

Dnešný diel zmiznutých pretekov nás zavedie do dejiska jednej z najznámejších veľkých cien v histórii Formule 1, ktorá v roku 1994 ukončila dva životy. Pripomenieme si ale tiež ostatné momenty z Veľkých cien San Marina.

V F1 platilo pravidlo, kvôli ktorému mohol každý štát hostiť len jednu veľkú cenu. Neskôr ale došlo k úprave nariadenia. Už v roku 1957 dostalo výnimku Taliansko, keď sa pretekalo v tom istom ročníku v Pescare a na Monze. Od roku 1976 sa konali dva preteky ročne v USA. Tvrdilo sa, že je to kvôli veľkej rozlohe Spojených štátov. V skutočnosti išlo o veľmi lukratívnu záležitosť, mať dve veľké ceny ročne v USA. Došlo to tak ďaleko, že v roku 1982 hostili Spojené štáty dokonca tri preteky (GP USA West na Long Beach Street Circuit, GP USA East v Detroite a Las Vegas Grand Prix na Ceasars Palace). Pridajme k tomu všetky Veľké ceny Európy konané na okruhoch Brands Hatch, Nürburgring, Donnigton Park, Jerez, Valencia ... Na záver zoznamu tiež nesmiem zabudnúť na Veľkú cenu Švajčiarska 1982 konanú na francúzskom území v Dijon-Prenois.

Teraz sa dostávam k Veľkej cene San Marina, ktorá k tomuto prehľadu tiež patrí, pretože sa konala na okruhu Imola v talianskej provincii Bologna. Taliansko sa teda od roku 1981 mohlo pýšiť dvomi pretekmi - na Imole a na Monze. Aby to ale nebolo také jednoduché, ako sa zdá, Imola s Monza súperila o usporiadanie Veľkej ceny Talianska. V roku 1980 sa dokonca Imola zmocnila usporiadateľstva Monzy. Ku kompromisu došlo od roku 1981, kedy sa pretekalo na oboch okruhoch. Ešte predtým sa v roku 1979 konala na Imole nemajstrovské veľká cena, ktorá sa odjazdila týždeň po pretekoch na Monze.

Okruh Imola bol medzi jazdcami veľmi populárny aj napriek riziku, ktoré pretekanie na ňom prinášalo. Trať sa nachádza v ľahko zalesnenej oblasti v meste Imola. Hoci je všetkým okruh známy pod menom Imola, v skutočnosti nesie pomenovanie Autodromo Enzo e Dino Ferrari, a to vďaka podpore, ktorú dostal od Enza Ferrariho, zároveň ako spomienka na Ferrariho milovaného syna Dina. Na miestnom okruhu sa preteká proti smeru hodinových ručičiek. Prvú výzvu vždy predstavovala hneď prvá zákruta Tamburello, ktorou bolo možné prejsť vysokou rýchlosťou.

Prvým víťazom Veľkej ceny San Marina sa stal Nelson Piquet starší na Brabhame v roku 1981. V nasledujúcej sezóne sa preteky zapísal do histórie vďaka ich bojkotu zo strán tímov stojacich na strane FOCA. Zároveň tu začal spor tímových kolegov vo Ferrari, Didiera Pironiho a Gillesa Vileneuvea (ten následne zomrel o dva týždne neskôr v Zolderi). Najprv spomínaný tu v tom istom roku zvíťazil. Aj v nasledujúcej sezóne si odnieslo víťazstvo Ferrari, keď triumfoval Patrick Tambay, ktorý nahradil práve Gillesa Villeneuva. V roku 1984 zvíťazil Alain Prost na McLarene a svoj triumf by dokázal zopakovať aj v nasledujúcej sezóne, keby v novej ére turbomotorov nebol diskvalifikovaný kvôli nedostatočnej hmotnosti vozidla, a vďaka tomu sa radoval Elio de Angelis. Prost si chuť spravil hneď v roku 1986.

Keď som hovorila o výzve v podobe zákruty Tamburello, takmer sa stala osudnou v roku 1987 pre Piqueta, ktorý v nej havaroval v kvalifikácii. Toho využil jeho tímový kolega Nigel Mansell, aby v pretekoch s Williamsom zvíťazil. V tej istej zákrute havaroval tiež v roku 1989 Gerhard Berger. Mnohí z vás si iste hrozivo vyzerajúce nehodu, ktorá sa nezaobišla bez vznietenia vozidla, pamätajú. Berger mal obrovské šťastie, že prežil. Toto šťastie ale v roku 1994 chýbalo Ayrtonovi Sennovi, ktorému sa Tamburello stalo osudným. Víťaz troch ročníkov (1988, 1989 a 1991) nehodu neprežil, rovnako tak ako o deň skôr v kvalifikácii Roland Ratzenberger, ktorý nezvládol svoje vozidlo Simtek, keď prichádzal do zákruty Villeneuve curve.

Vo tragickej Veľkej cene San Marina 1994 si pripísal víťazstvo Michael Schumacher. Tento triumf sa stal prvým z jeho celkových siedmich (1994, 1999, 2000, 2002, 2003, 2004 a 2006), ktorých na Imole dosiahol. V roku 2001 prerušil Michaelovu šnúru víťazstvách jeho brat Ralf s Williamsom, a potom v roku 2005 Fernando Alonso na Renaulte. Posledná Veľká cena San Marína sa konala v roku 2006. V súčasnosti sa tu a tam objaví špekulácia o Imole, že by sa mohla vrátiť do kalendára majstrovstiev sveta Formuly 1 či, že by mohla nahradiť Monzu. To by však už nebol príbeh o Veľkej cene San Marina, ale o Veľkej cene Talianska.

Ďalší články

Komentáre

Pridať komentár
:D :P ;) :) 8) :O :I :Q ::ANO ::NE ::NO ::LOL
Komentár:
Meno:
Aký je rok:

Žádné příspěvky nenalezeny.