Tragické nehody # 1: Alberto Ascari a smrť opradená záhadami

14. augusta 2016, 18:24 | Michaela Fendrychová
Ilustrační fotografie - Tragické nehody # 1: Alberto Ascari a smrť opradená záhadami

Nedávno sme si pripomínali okrúhle štyridsiate výročie nehody Nikiho Laudu na Nürburgringu. Rakúsky pretekár z nej aj napriek hrozným zraneniam vyviazol živý. Bohužiaľ nie všetci jazdci vo Formuly 1 mali také šťastie. Príbehom Alberta Ascariho zahájime nový seriál o tragických nehodách pretekárov kráľovnej motoršportu.

Najskôr v skratke k jeho pretekárske kariére, ktorej počiatky prerušila druhá svetová vojna, hoci ešte v roku 1940 pretekal, keď sa zúčastnil pretekov Mille Miglia. Štartoval vtedy v tíme Enza Ferrariho, ktorý sa osamostatnil, keď odišiel od Alfy Romeo. Mimochodom, Enzo Ferrari bol tímový kolega jeho otca Antonia, ktorý ale zomrel, keď bol Alberto malý chlapec. Alberto nemusel narukovať do armády, viedol totiž s priateľom Luigim Villoresim podnik s tankermi prepravujúcimi olej. A práve Villoresi ho po vojne presvedčil, nech znovu zasadne za volant. V roku 1948 spolu pretekali v Maserati a o rok neskôr nastúpil Ascari k Ferrari, s ktorým sa po vzniku nového šampionátu zúčastnil Formuly 1. V roku 1949 sa tiež stal majstrom Európy aj Talianska. Prvú veľkú cenu vo Formule 1 vyhral v roku 1951 - radoval sa na Nürburgringu. V rokoch 1952 a 1953 sa potom stal majstrom sveta (jednalo sa o sezóny nazývané"detské formula"). Svoju kariéru potom spojil s Lanciou, pričom ale pri čakaní na nové vozidlo, ktoré sa pretiahlo na celý rok 1954 (okrem záverečnej veľkej ceny), pretekal s Maserati.

V roku 1955 vo Veľkej cene Monaka prišla známa nehoda. Písal sa 22. máj a Ascari štartoval zo štvrtého miesta. Dokázal sa dostať na druhé miesto vďaka problémom Juan Manuel Fangio a Jeana Behra. Potom, čo musel odstúpiť aj vedúci pretekár Stirling Moss, postúpil Ascari na prvú pozíciu. Lenže tú si neužil veľmi dlho, pretože pri výjazde z tunela nezvládol prechod zo šera na svetlo, čo ho rozhodilo a dostal šmyk. Následne sa jeho Lancia prevrátila, narazila do vriec s pieskom a spadla do mora. Ascari sa však z vozidla zvládol dostať ešte pred tým, než sa k nemu dostali záchranári. Ani zranenia neboli vážne, jednalo sa o odreniny a zlomeninu nosovej prepážky. Aj napriek odporúčania lekárov, aby taliansky pretekár strávil týždeň v kľudovom režime na lôžku, sa Ascari presúva do Talianska. Štyri dni po nehode sa objavuje na tréningu na preteky Supercortemaggiore na Monze. Pôvodne ho mal ísť, teraz ale váha. Preto je prekvapujúce, že sa aj napriek tomu rozhodol skúsiť otestovať automobil. Kolegovia Villoresi a Eugenio Castellotti mu v tom nebránia. Ascari okolo boxov prešiel dvakrát, tretíkrát však už nie. Jeho život skončil v rýchlej zákrute Vialone, ktorá dnes nesie jeho meno.

Na mieste sa našli stopy po intenzívnom brzdení. Aký bol dôvod tohto brzdenia, ale nie je známe. Špekulácií je celá rada. Od možnosti, že mu do tváre kvôli vetru vletela kravata a v tejto krátkej chvíli stratil kontrolu nad vozidlom a zareagoval skratovo, cez špekulácie ohľadom vplyvu zranenia z monackej nehody. Enzo Ferrari, a nielen on, zase napríklad tvrdil, že si cez trať krátil cestu na obed neznámy nádenník, ktorý sa o tom zveril na smrteľnej posteli kňazovi, čomu by práve mohli nasvedčovať brzdné stopy od pneumatík, kedy by sa eventuálne mohol taliansky pretekár snažiť zabrániť zrážke s týmto človekom. Iróniou by bolo, že Ascari predtým než nastúpil do auta, zavolal manželke, že sa trochu zdrží a na obed príde neskôr a za jeho smrťou by stála osoba, ktorá si krátila cestu na obed.

Mnohí tiež pripomínajú neuveriteľnú sériu náhod, ktoré obostierajú Ascariho smrť. Taliansky pretekár bol totiž extrémne poverčivý. Hovorilo sa, že keď mu cez cestu prebehla čierna mačka, mal pokazený celý deň. Nikdy si nepožičiaval cudziu ochranu hlavy a odmietal jazdiť s vozidlami s číslom 26, rovnako tak pretekať v 26. deň v mesiaci, pretože jeho otec Antonio zomrel 26. júna 1925. Nielenže si tento deň požičal cudziu ochranu hlavy namiesto svojej bledomodrej, čo urobil prvýkrát v živote, rovnako ako jeho otec v deň nehody, ale aj zomrel vo veku 36 rokov, rovnako ako otec. Navyše štyri dni pred svojou smrťou mal ťažkú haváriu - nebudete určite prekvapení, keď sa dozviete, že aj jeho otec mal štyri dni pred svojou smrťou vážnu nehodu. A na záver, zomrel 26. deň v mesiaci, rovnako ako jeho otec.

Ďalší články

Komentáre

Pridať komentár
:D :P ;) :) 8) :O :I :Q ::ANO ::NE ::NO ::LOL
Komentár:
Meno:
Aký je rok:

Žádné příspěvky nenalezeny.