Články: História

Štyridsať rokov od Laudovej nehody na Nürburgringu

1. augusta 2016, 21:13 | Michaela Fendrychová | Komentáre 254x
Ilustrační fotografie - Štyridsať rokov od Laudovej nehody na Nürburgringu
Dnes je to 40 rokov od jednej z najznámejších nehôd vo Formuly 1. Písal sa 1. august 1976, keď preteky Formuly 1 hostil nemecký Nürburgring, ktorý sa stal osudovým rade pretekárov i amatérov, ktorí si tu zakúpili tréningové jazdy. A takmer sa stal osudným aj Nikimu Laudovi.

Niki Lauda, dbajúci za všetkých okolností na bezpečnosť, nemal Nürburgring rád, hoci to tak nebolo vždy. Za čias, kedy pretekal v nižších sériách, mu nebezpečnosť tejto trate ani tak nevadila, ale akonáhle postúpil do Formule 1 a videl, že pretekári umierajú ďalej, došlo mu, že vina neleží len na ľudskom faktore a začal proti Nürburgringu zbrojiť. Problém videl v dĺžke trate a jej okolí, ktoré je ťažko dostupné a aj sami záchranári zasahujú vo vysoko rizikových podmienkach, a tiež tým pádom so značným časovým zdržaním. Niet preto divu, že sa Lauda radil k najväčším odporcom starej Nordschleife. Štartovať tu nechcel, ale podľa svojich slov sa vďaka sľubu, že sa tu pôjde naposledy, rozhodol Veľkej ceny Nemecka roku 1976 zúčastniť. Veď sa naviac tiež zdalo, že majstrovský titul má už na dosah a ďalšie víťazstvo by ho k nemu priblížilo.

Do pretekov sa kvalifikoval do prvého radu, ale štart sa mu nepodaril. Keďže sa prepadal v poradí, pretože do pretekov vyrazil na pneumatikách do mokra, lebo počítal s dažďom, musel hneď po prvom kole do boxov pre nové pneumatiky do sucha kvôli trati, ktorá počas prvého kola vyschla úplne. A to je tiež to posledné, čo si pamätá. Na 10,7 kilometri trate v mieste zvanom Bergwerk Lauda ťažko havaroval. Rakúšanovo Ferrari sa dotklo ľavými kolesami obrubníka na vnútornej strane zákruty, na ktorej vrchole príliš vysoká rýchlosť vyniesla zadnú časť monopostu. Potom vozidlo vyrazilo doprava a v rýchlosti 250 km / h začal strhávať drevené stĺpi
« 1 2