Články: Motorsport

New York ePrix II: Vergne vyhráva, ale oslavuje Audi

16. júla 2018, 08:04 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - New York ePrix II: Vergne vyhráva, ale oslavuje Audi
Korunovaný šampión, Jean Eric Vergne, v nedeľu vyhral druhé preteky v New Yorku. Dokázal sa ubrániť silnému tlaku zo strany Lucasa di Grassiho, ktorému muselo postačiť len druhé miesto. Tretí Daniel Abt zaistil pohár konštruktérov pre Audi.

Mokrá kvalifikácia vyhovovala najviac práve motorovým rivalom. Autá s pohonnou jednotkou od Renaultu obsadili prvé tri miesta a tie s Audi ďalšie dve miesta. Naopak preteky sa išli za slnečného jasného počasia. Sebastien Buemi si štart z prvého miesta dlho neužil, pretože už v prvej zákrute ho predbehol Vergne, ktorému dopomohol jeho kolega Lotterer. Ten sa odvážil zaútočiť na Buemiho o niekoľko zákrut neskôr aby si uchmatol dočasné druhé miesto. Takáto situácia vyhovovala Techeetahu aby získali pohár konštruktérov. Už v skorej fáze pretekov nastali prvé nehody, ktoré skomplikovali situáciu. Najprv to o stenu oprel Jose Maria Lopez a o pár zákrut neskôr sa stala podobná nehoda, ale tu už figurovali traja jazdci – d’Ambrosio, Filippi a da Costa. D’Ambrosio bol nútený odstúpiť, ale dvojica od Andrettiho pokračovala ďalej s problémami, navyše da Costa dostal trest 10 sekúnd stop-go. Tieto tri nehody vyvolali Full Course Yellow. Nastal problém pre Techeetah, komisári počas Full Course Yellow udelili opäť trest 10 sekúnd stop-go. Tentokrát pre Andrého Lotterera, ktorý ulial štart. Rovnako vyšetrovali aj Vergna, ale ten trest nedostal. Lotterer sa prepadol na 15. miesto a musel sa prebíjať takmer celým poľom. V 12. kole viedol Vergne pred Buemim o niečo málo pod dvomi sekundami. Na Švajčiara sa rýchlo dotiahol di Grassi a v 11. zákrute sa Buemi prepadol na tretie miesto. Di Grassiho kolega Abt sa prepadol už v prvom kole zo svojho štvr

New York ePrix: Spoznali sme nového šampióna

15. júla 2018, 08:42 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - New York ePrix: Spoznali sme nového šampióna
Novým šampiónom Formuly E sa stal Jean Eric Vergne. Preteky vyhral Lucas di Grassi a na pódiu ho doplnil kolega, Daniel Abt, a jeho najväčší súper z posledných dvoch sezón, Sebastien Buemi.

Dvojica tímu Techeetah pôvodne ovládla kvalifikáciu, avšak kvôli softwarovej chybe prekročili jazdci párkrát výkonnostný strop a tak boli ich časy anulované a dvojica musela vyštartovať z posledných miest na štarte. Pole position si po dlhej dobe vybojoval Sebastien Buemi. Vergne sa v pretekoch prebíjal poľom z posledného miesta. Po skvelom výkone si odniesol 10 bodov za piate miesto, medzitým sa z 11. miesta na štarte dral dopredu aj Lucas di Grassi. Brazílčan prišiel do cieľa pred svojim kolegom Abtom a dvojica tak pre tím získala double. Vergnov posledný súper v boji o titul, Sam Bird, dokončil preteky na deviatom mieste. Po štarte sa Sebastien Buemi odtrhol od zvyšku poľa a viedol pred svojim tímovým kolegom, Nicom Prostom. Katastrofický štart zaznamenal Mitch Evans, ktorému zlyhalo auto okamžite po štarte. Túto situáciu využil Daniel Abt, ktorý sa hneď zavesil za Nica Prosta a predbehol ho aby sa dostal na druhé miesto. Vergne strávil úvod pretekov na samom chvoste poľa, zatiaľ čo sa jeho kolega Lotterer rýchlo dostával vyššie v poradí. Po pár kolách už Abt minimalizoval stratu na Buemiho a začal ho prenasledovať. V šiestom kole sa Nemcovi podarilo Švajčiara predbehnúť a dostať sa tak na dočasné prvé miesto. Pomaly sa poľom predieral aj di Grassi, ktorý využíval chýb súperov. Medzičasom predbehol aj Nica Prosta, ktorý odpadol z bojov o pódiové umiestnenie. Pred Prosta sa dostal aj Tom Dillmann, ktorý ako posl

Formula E sa vracia do Číny

3. júla 2018, 14:39 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Formula E sa vracia do Číny
Elektrická séria, Formula E, sa po dvoch sezónach a štyroch rokoch vráti do Číny. Ulice Pekingu tentokrát vystriedajú ulice mesta Sanya.

Niektorí si pamätajú kde sa jazdili prvé preteky Formuly E. Bolo to v Pekingu v Číne v septembri 2014. Na tieto preteky ešte pomerne nedávno upozornil Lewis Hamilton, ktorý sa v decembri 2017 na twitteri strachoval, či sa Heidfeldovi nič nestalo. Preteky v Pekingu zaznamenali značný úspech aj pre divákov a vrátili sa tam ešte o rok neskôr. Odvtedy sa Čína v kalendári neobjavila a ako úvodné podujatie sezóny ju vystriedal susediaci Hong Kong. V piatej sezóne príde akýsi nový začiatok Formuly E. Rozšíri sa štartový rošt, príde Nissan, Mercedes a BMW, uvidíme auto novej generácie, nový formát pretekov aj kvalifikácie a Čína chce byť opäť pri tom, avšak už si nemôže dovoliť uzavrieť ulice jednej z najväčších svetových metropol. Preto sa preteky presunú do mesta Sanya. Tropické pobrežie Juhočínskeho mora tak zažije 22 jazdcov v 11 tímoch, ktorí sa budú biť o víťazstvo pri zálive Haitang. Budú to šieste preteky sezóny a budú nasledovať 2 týždne po pretekoch v Hong Kongu, 23. marca 2019. Mesto Sanya sa nachádza v na samom juhu provincie Hainan na rovnomennom ostrove. Na rozlohe takmer 2000 km2 žije okolo 700 tisíc obyvateľov. Mestu sa taktiež hovorí aj Florida Číny, pretože v zime tam chodí na dovolenku veľké množstvo čínskych seniorov. „Návrat Formuly E do Číny je významným krokom pre túto sériu a čínsky trh je jedným z najdôležitej

Zürich ePrix: Formula E láme ľady

10. júna 2018, 20:23 | Rastislav Macko
Ilustrační fotografie - Zürich ePrix: Formula E láme ľady
Formula E prelomila vyše 60 rokov trvajúci zákaz okruhových pretekov vo Švajčiarsku. Preteky vyhral obhajca titulu Lucas di Grassi. Za ním prišiel do cieľa Sam Bird a pódium po dlhej dobe doplnil Jerôme d’Ambrosio.

Ak sa spomenie Švajčiarsko, väčšine motoršportových fanúšikov príde na um krajina, v ktorej sa narodilo niekoľko dobrých pretekárov ako napr. Clay Regazzoni, Jo Siffert, Marcel Fässler, Neel Jani, Sebastien Buemi, Alain Menu, Simona de Silvestro, prípadne pod francúzskou vlajkou jazdiaci rodák z Ženevy, Romain Grosjean. Okrem toho je krajina helvétskeho kríža v motoršporte veľmi známa aj svojim zákazom okruhových pretekov. Tento zákaz sa ťahá od roku 1955 kedy sa na pretekoch 24 hodín Le Mans stala hrôzostrašná nehoda. Časom sa tento zákaz stal predmetom vládnych rokovaní, väčšinou neúspešne. Neskôr sa na scéne objavila Formula E a vláda opäť v roku 2015 rokovala ohľadom zrušenia zákazu pretekov. Ten opäť neprešiel, ale nastal jediný rozdiel. Zelenú dostali len preteky elektromobilov. O tom viac tu: Formula E vracia motoršport do Švajčiarska Kvalifikácia V kvalifikácii bol prekvapivo najrýchlejší Mitch Evans, ktorý pre tento britský tím získal vôbec prvé pole position v histórii. Druhým najrýchlejším mužom sa stal André Lotterer z Techeetahu. Jeho tímový kolega Jean-Eric Vergne zaznamenal najhoršiu kvalifikáciu v kariére a vyštartoval len zo 17. miesta. Vergnov najväčší rival, Sam Bird, vyštartoval z druhého radu. Prekvapivo sa do Super Pole dostala dvojica z Dragonu Racing, ktor&aacut

Berlin ePrix: Abtov domáci full house

19. května 2018, 20:06 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Berlin ePrix: Abtov domáci full house
Full house. Termín, ktorý vo Formuli E znamená to, ak jazdec počas víkendu získa Pole Position, najrýchlejšie kolo a vyhrá v pretekoch, v ktorých viedol v každom kole, analóg ku Grand Slamu z Formuly 1.

Historický druhým jazdcom, ktorému sa to v histórii Formuly E podarilo, sa stal Daniel Abt, ktorý porazil konkurenciu a v domácom prostredí zvíťazil. Na pódiu ho doplnil jeho tímový kolega Lucas di Grassi a aktuálny líder šampionátu, Jean-Eric Vergne. Nemec sa v dobrom svetle ukazoval už v tréningoch a svoju formu na domácej trati ukázal v kvalifikácii, keď sa dostal do Super Pole a vyhral ju. V kvalifikácii sa okrem neho darilo aj Oliverovi Turveymu, Jeanovi-Ericovi Vergnovi a Jerômovi d’Ambrosiovi, ktorý sa po dlhšej dobe prebojoval do Super Pole a uchmatol si štvrté miesto na štarte. Posledným z pätice najrýchlejších sa stal Lucas di Grassi. Preteky Polesitter, Daniel Abt, sa po štarte okamžite odlepil od zvyšku poľa a začal si budovať náskok pred druhým Oliverom Turveym. Naopak veľmi zlý štart zaznamenal Felix Rosenqvist, ktorý sa zo šiesteho miesta tlačil čo najviac dopredu, avšak nezvládol úvodnú zákrutu a prepadol sa až na 15. miesto. Na čele sa situácia na začiatku až tak nemenila. D’Ambrosio sa nachvíľu dostal pred Jeana Erica Vergna na tretie miesto, no už v druhom kole sa začal postupne prepadávať. Najprv sa pred Belgičana dostal Jean Eric Vergne, na ktorého začal číhať druhý monopost Audi. V 11. kole sa di Grassimu podarilo Vergna obrať o posledné pódiové umiestnenie. O kolo neskôr stratil pozíciu, v prospech úradujúceho šampióna, aj Oliver Turvey. Počas týchto kôl sa dopredu začal prebíjať aj

Udalosti pred berlínskou ePrix

18. května 2018, 20:23 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Udalosti pred berlínskou ePrix
Počas týždňa pred ePrix Berlína sa toho vo svete Formuly E stalo viac než dosť. Dočkáme sa nového tímu, známeho jazdca a novej ePrix.

Nový tím v poli Formula E sa v posledných rokoch stala útočiskom niekoľkých automobiliek, vrátane Audi, Renaultu, Jaguaru, Mahindry a Citroenu, resp. DS. V piatej sezóne malo pôvodne účinkovať len 10 tímov vrátanie BMW a Nissanu, ktoré sa spoja s inými tímami. To platilo donedávna, pretože Mercedes potvrdil svoj vstup do Formuly E už v piatej sezóne pod názvom svojej dcérskej spoločnosti HWA, ktorá aktuálne pôsobí v DTM. Nový tím HWA bude v piatej sezóne odoberať pohonné jednotky od monackého tímu Venturi. Mercedes si takto chce prezrieť a začať pracovať na svojej pohonnej jednotke ešte pred vstupom do Formuly E. Mercedes takto skombinuje znalosti spoločnosti HWA v Affalterbachu spolu s továrňami v Brixworthe a Brackley, kde budú pracovať na vlastnej pohonnej jednotke.   Massa vstupuje do Formuly E Pri tíme Venturi ešte ostaneme. Keďže do Formuly E vstúpi v budúcej sezóne Mercedes, je pravdepodobné, že si svojich jazdcov od Venturi do svojho kádra vezme. To bolo aj súčasťou dohody medzi Mercedesom a Venturi. Či si vezmú oboch, alebo len jedného, nie je známe. Venturi sa rozhodlo konať a hľadať čo najlepšiu náhradu. Felipe Massa už v minulosti prejavil o Formulu E záujem a zároveň aj testoval auto od Jaguaru, avšak britská stajňa má už vo svojom tíme plno. Napokon sa situácia zmenila a kontaktoval ho Gildo Pastor, šéf Venturi. Massa podpísal zmluvu s Venturi na 3 roky a v&n

Fernando Alonso debutoval vo WEC víťazstvom

6. května 2018, 22:57 | Dušan Bouzek | Komentáre
Ilustrační fotografie - Fernando Alonso debutoval vo WEC víťazstvom
Fernando Alonso sa hneď pri svojom prvom štarte vo WEC radoval z víťazstva. Dvojnásobný majster sveta Formuly 1 z rokov 2005 a 2006 spoločne s Kazukim Nakadžimom a Sébastienom Buemim ovládol šesťhodinové preteky v Spa-Francorchamps.

Fernanda Alonsa čaká v tomto roku náročná sezóna. Okrem svojho pôsobenia vo Formule 1, kde preteká pre tím McLaren, totiž španielsky pretekár absolvuje tiež päť podujatí vo svetovom šampionáte vytrvalostných pretekov WEC. Dvojnásobný šampión z rokov 2005 a 2006 bude hájiť farby Toyoty, ktorá po minuloročnom odchode Porsche zostala jedinou automobilkou v kategórii LMP1 a v sezóne 2018-2019 pravdepodobne nebude mať konkurenciu. O voz číslo 8 sa bude Alonso deliť spolu so Sébastienom Buemim a Kazukim Nakadžimom, s ktorými sa v minulosti stretol tiež vo Formule 1.

Svoju misiu vo WEC, ktorej hlavným cieľom je pripísať si triumf v pretekoch 24 hodín Le Mans a priblížiť sa tak k zisku tzv. Triple Crown, zahájil Alonso veľmi dobre. Hneď pri svojich premiérových pretekoch v tejto sérii, ktorými bola šesihodinovka na belgickom okruhu Spa-Francorchamps, totiž Španiel spoločne so svojimi tímovými kolegami znovu okúsil chuť víťazstva, na ktoré čakal päť rokov. Z triumfu sa naposledy radoval pred domácim publikom na Veľkej cene Španielska 2013 ešte v kokpite Ferrari.

Cesta za víťazstvom sa posádke č.8 otvorila už po piatkovej kvalifikácii. Tímoví kolegovia španielsko-japonsko-švajčiarskej trojice Kamuj Kobajaši, José María López a Mike Conway totiž boli po dosiahnutí najrýchlejšieho času z piatkovej kvalifikácie diskvalifikovaní pre chybné vyhlásenie o meradle prietoku paliva. Táto drobná chybička mala pre posádku č.7 veľké následky. Trojica Kobajaši, L&o

ePrix Paríža: Vergne triumfuje doma

29. apríla 2018, 13:31 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - ePrix Paríža: Vergne triumfuje doma
Spôsobom štart-cieľ vyhral v Paríži domáci jazdec, Jean Eric Vergne. Za ním po napínavej bitke prišiel do cieľa druhý Lucas di Grassi a tretí Sam Bird len s tromi kolesami.

Kvalifikácia Kvalifikácia tentokrát nebola rozlosovaná. Kvalifikačné skupiny boli určené priebežným poradím v šampionáte. Suverénnym spôsobom kvalifikáciu vyhral Jean Eric Vergne. Jeho najväčší rival, Sam Bird, sa na štarte postavil zaňho. Tretím najrýchlejším bol Vergnov kolega, André Lotterer. Najlepší kvalifikačný výsledok si zapísal Maro Engel, keď sa dokázal dostať do Super Pole a získať štvrté miesto na štarte. Posledný v Super Pole skončil Antonio Felix da Costa, ktorý chyboval v tretej zákrute. Vergne a Lopez dostali pokuty za prekročenie rýchlosti v pit lane počas kvalifikácie. Mitch Evans a Edoardo Mortara dostali tresty 10 a 3 miesta na štarte. Evans menil pred pretekmi prevodovku a Mortara v druhom tréningu nespomalil počas červených vlajok. Preteky Víťaz pretekov, Jean Eric Vergne, si po štarte udržal svoju pozíciu pred Samom Birdom. Birda na moment predbehol André Lotterer, ale Bird ho mierne vytlačil a potvrdil tak svoje dočasné druhé miesto. Trojica sa rýchlo dostala z dosahu zvyšku poľa a začala si budovať náskok. Zvyšok poľa viedol Maro Engel až po zastávku v boxoch. Počas zastávky v boxoch bol Vergne rýchlejší. Jeho dvaja prenasledovatelia sa v boxoch takmer zrazili, no poradie na prvých troch miestach sa nezmenilo. Lotterer sa zdal byť po zastávke v boxoch rýchlejší a v 35. kole sa pred Brita dostal. Zastávka v boxoch

ePrix Ríma: Bird odolal di Grassimu

15. apríla 2018, 11:26 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - ePrix Ríma: Bird odolal di Grassimu
Sam Bird si zaistil druhé víťazstvo v tejto sezóne potom, ako za sebou dokázal udržať uradujúceho šampióna Lucasa di Grassiho. Na pódiu ich doplnil André Lotterer.

V premiérovej ePrix si po dramatickej kvalifikácii zaistil Pole Position Švéd Felix Rosenqvist. Z druhého miesta na štarte sa mohol potešiť Sam Bird a na treťom sa umiestnil Novozélanďan Mitch Evans. O drámu sa postaral najmä Antonio Felix da Costa, ktorého tím neopatrne pustil von z garáže. Portugalčan narazil do Lopezovho auta a pritlačil ho k múru, čím mu spôsobil škodu na prednom krídle a ani jeden z nich sa tak na trati neobjavil. Da Costa navyše dostal pokutu 10 000€. Preteky sa niesli, s výnimkou prvého kola, v pokojnejšom duchu. Víťaz kvalifikácie, Felix Rosenqvist, si po štarte udržal čelo a s malým náskokom pred druhým Birdom sa odlepili od zvyšku poľa. Rosenqvistove preteky nabrali katastrofický spád v 22. kole, keď si v šikane po prejazde obrubníkom poškodil zavesenie na zadnom kolese. Vďaka tomu sa do vedenia dostal Sam Bird s náskokom niekoľkých sekúnd pred Mitchom Evansom, ale toho na konci zradila batéria, kvôli ktorej sa prepadol na deviate miesto. Ešte predtým dokázal Evans vystrkovať rožky na Sama Birda a neskôr sa začal urputne brániť pred di Grassim a Lottererom. Evansove problémy s výdržou batérie dovolili di Grassimu poskočiť na druhé miesto a začať tak boj o víťazstvo v uliciach Ríma. Uradujúci šampión mal ešte v závere pretekov drobné problémy s vedením, ktoré ho obvinilo z nebezpečného vypustenia počas zastávky v boxoch. Toto obvinenie bolo neskôr s

Punta del Este ePrix: Vergne vs. Di Grassi

18. marca 2018, 09:56 | Rastislav Macko
Ilustrační fotografie - Punta del Este ePrix: Vergne vs. Di Grassi
Celé preteky sa niesli v duchu súboja o prvé miesto medzi Jeanom-Ericom Vergnom a úradujúcim šampiónom Lucasom di Grassim. Francúz sa po statočnej obrane postavil opäť na najvyšší stupienok.

Formula E sa opäť po roku dostala do, pre divákov najobľúbenejšej lokality, do Punta del Este v Uruguaji. Tak ako po minulé roky, tak aj teraz to boli napínavé preteky od začiatku až do konca. Rovnako ako v minulosti, tak aj teraz okruh najviac sadol práve Vergnovi, ktorý po dramatickej kvalifikácii získal Pole Position a v pretekoch si ho po strhujúcom súboji dokázal udržať. Kvalifikácia Najrýchlejším mužom kvalifikácie bol Lucas di Grassi, ktorý rovnako dokázal aj prekonať traťový rekord. Porazil tak druhého najrýchlejšieho Alexa Lynna o 0.241 sekundy. Tretím jazdcom kvalifikácie sa stal Mitch Evans a do Super Pole sa dostali aj Turvey a Vergne. Na kvalifikáciu by najradšej zabudol Nick Heidfeld, Prost a Nelsinho Piquet, ktorí svoje najrýchlejšie kolá ani neodjazdili, kvôli technickým problémom, resp. nehodám. Napokon sa po kvalifikácii poradie premiešalo. Di Grassi, Lynn a Turvey prišli o svoj čas v Super Pole. Evansovo auto bolo pod minimálnou hmotnosťou a taktiež musel počas závodného víkendu meniť batériu, takže vďaka trestu sa prepadol až na 15. miesto. O 3 miesta sa prepadol Luca Filippi, kvôli nedodržaniu rýchlosti počas červených vlajok. Sam Bird dostal rovnaký trest ako Mitch Evans a na štarte sa postavil na 16. miesto. Tom Blomqvist vyštartoval až z posledného miesta, lebo musel meniť prevodovku na svojom aute. Nakoniec Jose Maria Lopez tiež dostal trest a na štarte sa zaradil až na 18. miesto. Preteky J
1 2 3 4 5 6 7 »