Články: Motorsport

Punta del Este ePrix: Vergne vs. Di Grassi

18. marca 2018, 09:56 | Rastislav Macko
Ilustrační fotografie - Punta del Este ePrix: Vergne vs. Di Grassi
Celé preteky sa niesli v duchu súboja o prvé miesto medzi Jeanom-Ericom Vergnom a úradujúcim šampiónom Lucasom di Grassim. Francúz sa po statočnej obrane postavil opäť na najvyšší stupienok.

Formula E sa opäť po roku dostala do, pre divákov najobľúbenejšej lokality, do Punta del Este v Uruguaji. Tak ako po minulé roky, tak aj teraz to boli napínavé preteky od začiatku až do konca. Rovnako ako v minulosti, tak aj teraz okruh najviac sadol práve Vergnovi, ktorý po dramatickej kvalifikácii získal Pole Position a v pretekoch si ho po strhujúcom súboji dokázal udržať. Kvalifikácia Najrýchlejším mužom kvalifikácie bol Lucas di Grassi, ktorý rovnako dokázal aj prekonať traťový rekord. Porazil tak druhého najrýchlejšieho Alexa Lynna o 0.241 sekundy. Tretím jazdcom kvalifikácie sa stal Mitch Evans a do Super Pole sa dostali aj Turvey a Vergne. Na kvalifikáciu by najradšej zabudol Nick Heidfeld, Prost a Nelsinho Piquet, ktorí svoje najrýchlejšie kolá ani neodjazdili, kvôli technickým problémom, resp. nehodám. Napokon sa po kvalifikácii poradie premiešalo. Di Grassi, Lynn a Turvey prišli o svoj čas v Super Pole. Evansovo auto bolo pod minimálnou hmotnosťou a taktiež musel počas závodného víkendu meniť batériu, takže vďaka trestu sa prepadol až na 15. miesto. O 3 miesta sa prepadol Luca Filippi, kvôli nedodržaniu rýchlosti počas červených vlajok. Sam Bird dostal rovnaký trest ako Mitch Evans a na štarte sa postavil na 16. miesto. Tom Blomqvist vyštartoval až z posledného miesta, lebo musel meniť prevodovku na svojom aute. Nakoniec Jose Maria Lopez tiež dostal trest a na štarte sa zaradil až na 18. miesto. Preteky J

IndyCar: Infarktový záver pripravil nováčika o triumf, z víťazstva sa raduje Bourdais

11. marca 2018, 23:04 | Petr Čermák | Komentáre
Ilustrační fotografie - IndyCar: Infarktový záver pripravil nováčika o triumf, z víťazstva sa raduje Bourdais
Dnešným dňom sa začala nová sezóna amerických formúl IndyCar a ihneď sa išlo zostra. Divoké preteky na mestskej trati v Saint Petersburgu vyhral po veľmi infarktovom konci Sébastien Bourdais z tímu Dala Coyna. Ešte dve kolá pred cieľom bol ale na treťom mieste...

Nedeľné derby predpovedala už sobotná kvalifikácia. Ľahký dážď v kombinácii s novými vozmi prekvapil mnohých skúsených pretekárov a do rozstrelu najlepších šiestich jazdcov, ktorí sa spolu mali stretnúť v boji o pole position, nastúpili rovno traja nováčikovia. Pole position nakoniec urval Kanaďan Robert Wickens z tímu Schimdt Peterson Motorsports. Z druhého miesta odštartoval šampión z roku 2014 Will Power, druhý rad obsadilo nováčikovské duo Matheus Leist a Jordan King. V treťom rade stál Takuma Sato a Ryan Hunter-Reay. Ešte pred samotným štartom zašiel do boxov Ryan Hunter-Reay z tímu Andretti Motorsport, ktorému možnosť odštartovať zhatila elektronika. Po štarte sa v súboji o prvé miesto stretla dvojica z prvého radu, avšak nováčik Wickens si svoje vedenie postrážil. Power potom dostal hodiny v druhej zákrute a oprel sa o stenu. Power však nebol jediným ostrieľaným pretekárom, ktorý sa ocitol v problémoch. Tony Kanaan vo vozidle A. J. Foyt bol vyslaný do steny po kontakte so Zachom Veachem. Charlie Kimball sa tiež roztočil a toľko incidentov zrazu spôsobilo prvú žltú zónu. Will Power samozrejme okamžite zašiel do boxov pre nové zadné krídlo a Hunter-Reay, ktorý do pretekov nakoniec odštartoval, zajazdil pre doplnenie paliva. Pred samotným reštartom boli na prvých troch miestach nováčikovia - Wickens, King z tímu Eda Carpentera a Matheus Leist od A. J. Foyt. Po reštarte sa King dostal do vedenia pretekov. Kolo po reštarte však došlo k ďalšiemu inci

Mexico City ePrix: Abt si napravil chuť

4. marca 2018, 12:32 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Mexico City ePrix: Abt si napravil chuť
Daniel Abt vyhral preteky v metropole Mexika. Tentokrát nebol diskvalifikovaný ako v Hong Kongu. Na pódiu ho doplnil Oliver Turvey a Buemi. Veľmi katastrofické preteky zažil Rosenqvist.

Kvalifikácia Víťazom pôvodnej kvalifikácie sa stal Sebastien Buemi, ktorý porazil druhého Rosenqvista o 8 tisícin. Obaja sa spolu s da Costom, Turveyom a Lynnom prepracovali do záverečného rozstrelu v Super Pole. V záverečnom rozstrele sa o Pole Position rozhodlo v predstihu. Sebastien Buemi ako víťaz kvalifikácie štartoval do Super Pole až posledný. Už v úvode jeho kola sa dopustil chyby a to ho stálo Pole Position na úkor Felixa Rosenqvista. V prvom rade ho mal pôvodne doplniť da Costa. Portugalčan dostal napokon trest dvoch miest, pretože po kvalifikácii vážilo jeho auto menej než je minimálna predpísaná hmotnosť. Tretím najrýchlejším bol Alex Lynn. Ten so svojím kolegom Birdom a konkurentom di Grassim dostal rovnaký trest straty 10 miest na štarte. Vďaka tejto súhre okolností sa do prvého radu prebojoval štvrtý najrýchlejší Oliver Turvey. Preteky Skvelý štart do pretekov zaznamenal Felix Rosenqvist, ktorý sa ihneď odlepil od zvyšku poľa. Nazbieral si náskok cez 4 sekundy a v polke úvodného stintu na prvom mieste prišla katastrofa. Rosenqvistovi zlyhalo auto. Využil to okamžite Oliver Turvey. Brit sa ihneď odlepil od zvyšku poľa a začal si budovať vlastný náskok. Veľmi rýchlo sa naňho začal doťahovať. Onedlho sa dostal už na druhé miesto, keď Buemi vyletel mimo trať. Daniel Abt tak pomaly ukrojil polovicu svojej straty. V 24. kole sa celá vedúca skupina jazdcov odhodlala si to rozdať v súboji v&n

Formuly 2 prvýkrát vyšli na trať so svätožiarou. Zázrak sa nekoná, pekný pohľad to nie je

15. februára 2018, 15:57 | Stanislav Kolman | Komentáre
Ilustrační fotografie - Formuly 2 prvýkrát vyšli na trať so svätožiarou. Zázrak sa nekoná, pekný pohľad to nie je
Ochranný Halo kokpit sa netýka len monopostov Formuly 1, ale aj nižších sérií Medzinárodnej automobilovej federácie. Takto s novým prvkom vyzerajú vozy F2, žiadna sláva to nie je.

Vozidlá šampionátu Formuly 2 včera prvýkrát vyrazili na pretekársku dráhu. Autá druhej najvyššej série Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) hostil zasnežený francúzsky okruh Magny-Cours, kde sa konala aj Veľká cena Francúzska (naposledy v roku 2007). Najprv sme tak mohli vidieť monoposty F2 v akcii aj s ochranným Halo kokpitom, úvodnými snímkami sa na svojom Twitteri pochválil George Russell, junior Mercedesu a pilot ART Grand Prix. Zatiaľ čo on je so vzhľadom auta očividne spokojný, ostatní nadšenie nezdieľa a dávajú mu to tweetmi jasne najavo. ODPORÚČAME: Škaredý Halo kokpit má vraj zmysel. Unesie aj londýnsky autobus Krajšiemu dizajnu bohužiaľ nepomohli ani najrôznejšie farebné kombinácie, ochranná svätožiara na formulovom monoposte jednoducho vyzerá ako zlý vtip. Fanúšikom Formuly 1 je teraz ešte jasnejšie, že žiadny zázrak to nebude ani v ich milovanom športe. Ale možno tímy prekvapia. Prvý monopost F1 sa nám odhalil už včera, ukázala ho stajňa Haas. A ak vás zaujíma nižšia súťaž, oficiálne testy Formuly 2 sú v pláne od 6. do 8. marca v Le Castellet a následne od 21. do 23. marca v bahrajnskom Sakhir. Here it is, our 2018 baby!!

Formule E rastie jednostopé sestra. Elektrická MotoGP môže zamieriť aj do Brna

13. februára 2018, 20:33 | Stanislav Kolman | Komentáre
Ilustrační fotografie - Formule E rastie jednostopé sestra. Elektrická MotoGP môže zamieriť aj do Brna
Nová motocyklová súťaž MotoE má byť elektrickú alternatívou MotoGP či superbikov. Na pretekárske okruhy zamieri v budúcom roku.

Celým názvom FIM Enel MotoE World Cup nie je žiadna hurá akcia ekologických aktivistov. Za projektom stojí spoločnosť Dorna Sports, ktorá zastupuje aj slávne MotoGP či MS superbikov. V praxi vlastne pôjde o jednostopovú obdobu Formuly E, za cieľ má zvýšiť povedomie o elektromobilite. Promotéri na príprave súťaže intenzívne pracujú, veď na pretekárske okruhy zamieri už v roku 2019. Sprvu sa objaví na tratiach v Európe, v rokoch najbližších sa má ale rozšíriť aj do ďalších kútov sveta. V pláne je päť úvodných podujatí na okruhoch, kde sa konajú aj preteky MotoGP. V hre je teda možnosť, že sa hostiteľom elektrického šampionátu stane aj Masarykov okruh v Brne. Zatiaľ nie je jasné, či pôjde o samostatnú súťaž, alebo sprievod slávnejšej súťaže. ODPORÚČAME: Mercedes sa stiahne po sezóne 2018 z DTM, dá prednosť Formule E Program pretekárskeho víkendu sekunduje MotoGP: v piatok sa odohrajú tréningové sekcie, v sobotu kvalifikácia a v nedeľu potom samotné preteky. V dôsledku aktuálnych možností strojov na elektrický pohon je ich dĺžka obmedzená na desať kôl. Tvorcovia súťaže teraz oslovujú partnerov z MotoGP a sondujú, kto by mal o vstup do novej kategórie záujem. Predbežne sa počíta so štartovým poľom obsahujú

Formula E opäť zavedie grid girls

9. februára 2018, 18:09 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Formula E opäť zavedie grid girls
Formula E nedávno zrušila grid girls, avšak došlo k zmene rozhodnutia a v budúcnosti ich uvidíme znova.

Formula 1 pred týždňom oznámila, že poruší tradíciu a zruší grid girls. Formula E na to reagovala so slovami: „vitajte v 21. storočí.“ Elektrická séria tým narážala na fakt, že grid girls prestali používať v minulej sezóne v Montréali, kde boli ženy nahradené deťmi. Tento koncept fungoval v Marrakéši a v čilskom Santiagu. Avšak, vedenie otváracej dvojice pretekov v Hong Kongu si vyžiadala výnimku aby mohli použiť Grid girls. Ako povedal šéf Formuly E, Alejandro Agag: „grid girls by mali ostať súčasťou motoršportu.“ Preto by sa mohli objaviť v budúcnosti. „Podľa mňa by to nemal byť najväčší problém. Niekedy použijeme grid kids a niekedy grid girls. Veď neurobili nič zlé, je to súčasťou motoršportu a nepovažujem sa za nepriateľa tohto konceptu. Formula E bude mať grid girls. Možno nie vždy, ale myslím si, že sú súčasťou tradície motoršportu.“ Všetko bude závisieť od rozhodnutia vedenia pretekov. Tak ako tomu bolo v Hong Kongu, usporiadateľ dostane to, o čo požiada. Ani Formula 1 neuviedla, že sa „pekných žien“ úplne zbaví. Podľa Daily Telegraphu, Chase Carey povedal: „Myslím si, že je to súčasťou života, je to súčasťou toho, čo robí tento šport špeciálnym. Napriek tomu potrebujete pokračovať v evolúcii, v dnešnej dobe je svet citlivý na iné veci než pred 10 až 12 rokmi. Ak značný počet ľudí nebude s niečim súhlasiť, myslím, že je to treba rešpektovať. Budeme pr

Abt obviňuje tímy z podvádzania

8. februára 2018, 23:23 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Abt obviňuje tímy z podvádzania
Jazdec továrenského tímu Audi, Daniel Abt, obviňuje svojich rivalov z podvádzania pri hlasovaní o FanBoost.

FanBoost je svojim spôsobom tradícia, ktorú si v úvodnej sezóne zaviedla Formula E pre svojich fanúšikov, aby mohli nejakým spôsobom ovplyvniť dianie pretekov. Je to jednorazové použitie 100 kJ energie navyše, čo navýši výkon zo základných 180 kW na 200kW. Táto energia navyše sa udeľuje trom jazdcom, ktorých si zvolia fanúšikovia, či už priamo cez stránku a aplikáciu Formuly E alebo cez Twitter. V poslednej dobe sú sťažnosti medzi tímami a obviňovania z podvádzania celkom bežné. Posledným jazdcom, ktorý podáva sťažnosť je Daniel Abt. Sám povedal, že „toho má už plné zuby.“ Daniel Abt, rovnako ako ďalší jazdci, má svoj kanál na YouTube, Instagrame, Twitteri a ďalších sociálnych sieťach, na ktoré nahráva videá, resp. video blogy (tzv. vlogy) zo svojho života. V poslednom, tzv. vlogu, sa prihováral svojim fanúšikom so slovami: „Viem, že sa veľmi snažíte pre mňa hlasovať a ja sa snažím vás do toho čo najviac zapojiť, ale aj napriek tomu je tu niekoľko jazdcov, ktorí sa snažia systém oklamať. Nehovorím to preto, že ma porazili, ale hovorím to preto, lebo o tom viem, niekto mi o tom povedal a je to zlé.“ Formula E si na vytvorenie FanBoostu najala spoločnosť Telescope, ktorá sa zaoberá takýmito hlasovaniami na medzinárodnej úrovni. Spolupracuje na rôznych projektoch, od American Idol až po hlasovania za programy na Discovery Channel.

Santiago ePrix: Double pre Techeetah

4. februára 2018, 12:31 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Santiago ePrix: Double pre Techeetah
Vo štvrtom podujatí Formuly E zvíťazil Jean-Eric Vergne s Techeetahom. Na druhom mieste skončil jeho tímový kolega André Lotterer. Stupeň víťazov doplnil Švajčiar Sebastien Buemi.

V pretekoch sa veľmi darilo obom jazdcom Techeetahu. Buemi sa dostal na pódium a skvelý obrat dokázal Felix Rosenqvist, ktorý sa prebojoval až na 4. miesto. Piate miesto a bonusový bodík za najrýchlejšie kolo si pripísal Sam Bird. Smoliarom pretekov a doterajšieho priebehu sezóny je aj naďalej Lucas di Grassi, ktorý ako posledný z full-time jazdcov nemá na konte žiadny bod. Kvalifikácia V tesnej kvalifikácii si Pole Position vybojoval Jean-Eric Vergne pred Sebastienom Buemim o 0,194 sekundy. Tretím najrýchlejším mužom v kvalifikácii bol úradujúci šampión, Lucas di Grassi, ktorému radosť prekazil trest v podobe straty 10 miest na štarte za výmenu auta po termíne. Ďalší dve miesta v Super Pole obsadil André Lotterer a Sam Bird. Veľmi zlú kvalifikáciu odjazdili obaja jazdci z Mahindry. Obsadili 14., resp. 15. miesto na štarte. Najväčšiu smolu mal Luca Filippi a Mitch Evans. Obom sa podarila rovnaká chyba, keď nezvládli tretiu zákrutu. Priebeh pretekov Na štarte sa takmer okamžite odlepil od zvyšku poľa Jean-Eric Vergne, ale nebol sám. Veľmi rýchlo sa zaň až z piateho miesta dostal Nelsinho Piquet s Jaguarom. Brazílčan na Francúza začal tlačiť, ale o pár chvíľ potom sa preteky museli prerušiť a na trať vyšiel Safety Car. Dôvodom prerušenia pretekov sa stal José María López a Maro Engel. Lopez havaroval v prvej polovici trate, Maro Engel až na nájazde na cieľovú rovinku. Kvôli

Formula E: V nováčikovských testoch bol najrýchlejší Nico Müller

15. januára 2018, 23:46 | Dušan Bouzek | Komentáre
Ilustrační fotografie - Formula E: V nováčikovských testoch bol najrýchlejší Nico Müller
Švajčiar dokonca prekonal rekord okruhu v Marrákeši.

V sobotu sa v Marrákeši odjazdili tretie preteky aktuálnej sezóny Formuly E, v ktorých zvíťazil pilot stajne Mahindra Felix Rosenqvist. Pre Švéda išlo už o druhé víťazstvo v sezóne a dostalo ho do vedenia v šampionáte. Deň po pretekoch, v nedeľu, sa však na okruhu v Marrákeši opäť vozy Formuly E objavili. Na programe bol totiž historicky prvý nováčikovský test tohto šampionátu, v ktorom sa predstavilo okrem mladých talentovaných jazdcov tiež veľa skúsených pretekárov, z ktorých dvaja dokonca už okúsili atmosféru pretekov Formuly 1. Test sa skladal z dvoch častí a to z rannej a popoludňajšej. V tej rannej sa na čele umiestnila stajňa Jaguar. Najrýchlejší čas (1: 22,343) zajazdil práve jeden z dvojice pilotov so skúsenosťami z Formuly 1, Paul di Resta. Za ním sa na druhom mieste umiestnil jeho krajan obhajujúci farby čínskej stajne Techeetah, James Rossiter. Ten na di Restu stratil iba 90 tisícin sekundy. Na treťom mieste skončil jazdec tímu DS Virgin Joel Eriksson so stratou 208 tisícin na víťaza. Dobre si viedol aj Erikssonov tímový kolega a zároveň druhý účastník testov so skúsenosťami (hoci malými) z Formuly 1, Antonio Giovinazzi. Ten totiž zajazdil piaty čas. Trojnásobný víťaz hodnotenia tímov, stajňa Renault e.dams, v prvej časti síce do bojov na čele nezasiahla, obaja jej piloti sa však umiestnili v najlepšej desiatke. Vicemajster GP3 z roku 2016 a v minulom roku pilot Formuly 2 Alexander Albon obsadil siedmu priečku a jeho tímový kolega, minuloročný šampión japonskej Formule 3 Mitsunori Takaboshi najlep&s

Marrakéš ePrix: Rosenqvist opäť víťazí

13. januára 2018, 19:21 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Marrakéš ePrix: Rosenqvist opäť víťazí
V napínavých pretekoch v marockom meste Marrakéš vyhral Felix Rosenqvist a ujal sa tak vedenia v priebežnom poradí. Po dlhej dobe sa na stupeň víťazov postavil víťaz kvalifikácie, Sebastien Buemi. Pódium doplnil Sam Bird.

Druhý triumf v rade si pripisuje na svoje konto mladý Švéd, Felix Rosenqvist. Ešte tri kolá do konca pretekov to vyzeralo, že sa bude musieť zmieriť len so striebornou pozíciou, ale napokon pozbieral energiu a využil ju na predbehnutie Sebastiena Buemiho. Šampión z druhej sezóny má po dlhej dobe dôvod na radosť, pretože naposledy stál na pódiu ešte v Berlíne v minulej sezóne, odvtedy si pripísal na svoje konto len jeden jediný bodík z predchádzajúcich pretekov. Na treťom mieste do cieľa došiel Sam Bird, ktorý potvrdil svoju dobrú formu. Štartoval z druhého miesta, ale v prvom stinte mu odišla prevodovka a predbehol ho Felix Rosenqvist. Tesne pod pódiom skončil jazdec s najrýchlejším kolom pretekov, Nelsinho Piquet. Body za piate miesto si po skvelom výkone odnáša Jean-Eric Vergne, ktorý štartoval až z 13. miesta na štarte. Úspešný comeback má za sebou José María López. Za ním sa po dramatickom finále a tvrdom súboji umiestnili Maro Engel, Nick Heidfeld. Bodový debut a deviate miesto si odnáša Tom Blomqvist a najlepšiu desiatku uzatvára Nico Prost.
« 1 2 3 4 5 6 7 »