Články: Motorsport

Neel Jani končí vo Formule E

3. januára 2018, 15:27 | Anton Krajčoviech | Komentáre
Ilustrační fotografie - Neel Jani končí vo Formule E
Po jednom podujatí odchádza z Formuly E švajčiarsky pretekár Neel Jani. S tímom Dragon Racing mal pôvodne odjazdiť celú sezónu 2017/2018.

Bývalá hviezda Porsche LMP1 využila odchod svojho tímu zo šampionátu WEC a pripojila sa k tímu Dragon vo Formule E v sezóne 2017-2018. Dragon prerušil spoluprácu s technickým partnerom Faraday Future pred súčasnou sezónou. Keď podpísali Janiho, bola nádej na spoluprácu s Porsche. Spolupráca však zlyhala ešte pred otváracími pretekmi v Hong Kongu, keď vyšlo najavo, že žiadna spolupráca v štýle Venturi – HWA alebo Andretti – BMW nebude možná. V Hong Kongu to pre tím nebolo dvakrát vydarené podujatie, Jani skončil osemnásty a dostal kolo od každého jazdca, jeho tímový kolega Jerome d´Ambrosio taktiež skončil ďaleko od prvej desiatky. Dragon bol, a stále je, jediným tímom, ktorý nemá na svojom konte v aktuálnej sezóne žiadne body.  “Ako výsledok zmien, ktoré boli neočakávateľné, sme sa s Dragon Racing v najlepšom záujme tímu aj mňa do budúcnosti rozhodli ukončiť našu spoluprácu,” povedal Jani pre Motorsport.com “Rád by som poďakoval Dragon Racing za to, že mi dali príležitosť vyskúšať si Formulu E a prajem im len to najlepšie v pokračujúcej sezóne.” Jani po odchode zo šampionátu nemá napriek svojim väzbám s Porsche kde jazdiť. Jediné na čom môže pracovať je program Rebellion Racing.  Dragon sa k veci ešte nevyjadril, otázkou ostáva, koho angažuje na preteky v Marrákeši, budúci víkend. Na Janiho miesto mali nastúpiť Loic Duval, Mike Conway či Oriol Servia. Najre&aacut

Formula E: Andretti nasadí v Marrákeši Blomqvista

3. januára 2018, 13:15 | Dušan Bouzek | Komentáre
Ilustrační fotografie - Formula E: Andretti nasadí v Marrákeši Blomqvista
Pre Brita pôjde o debut v elektrickom šampionáte.

Americká stajňa Andretti angažovala pre aktuálnu sezónu Formuly E ako svojich pilotov Portugalcov Antonia Felixa Da Costu a Toma Blomqvista, ktorý je v šampionáte nováčikom. Hneď pred úvodným podujatím v Hong Kongu však došlo v jazdeckej zostave tímu k zmene, keď britského pilota nahradil bývalý jazdec tímov Toyota, Sauber a Caterham vo Formule 1, Kamui Kobayashi, ktorý však nijako neoslnil a preteky dokončil na pätnástom, respektíve sedemnástom mieste. Pre druhý podujatie sezóny v uliciach Marrákeša, ktoré sa uskutoční v sobotu 13. januára, už tím Michaela Andrettiho nominoval pôvodnú jazdeckú dvojicu a Toma Blomqvista tak čaká v šampionáte elektrických formúl premiéra. Syn šampióna WRC z roku 1984 pôsobil v minuloročnej sezóne v nemeckom šampionáte cestovných vozidiel DTM, kde sa mu však príliš nedarilo a obsadil až predposlednú, sedemnástu pozíciu. Okrem toho absolvoval vo farbách bavorskej automobilky tiež niekoľko pretekov vozov GT. Blomqvist však aj napriek presun do Formuly E zostal členom rodiny BMW, ktoré mimochodom s tímom Andretti spolupracuje a je dosť možné, že sa Blomqvist v nadchádzajúcej sezóne stane jedným z jazdcov továrenského tímu automobilky, ktorá plánuje vstup do šampionátu. Blomqvist sa v Marrákeši vráti do formulového kokpitu prvýkrát od sezóny 2014, keď pôsobil v európskej Formule 3. V tejto sezóne z&iacu

Hong Kong ePrix II: Oslávenec (ne)oslavuje

3. decembra 2017, 10:52 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Hong Kong ePrix II: Oslávenec (ne)oslavuje
Daniel Abt má dnes dvojnásobný dôvod na oslavu. Okrem toho, že dnes oslavuje 25 rokov, ale na svoje konto si pripíše aj 25 bodov za svoju prvú výhru vo Formuli E.

V kvalifikácii zdolal svojich súperov Felix Rosenqvist na Mahindre, svoj výkonnostný nárast nám v kvalifikácii potvrdil aj Jaguar a Venturi, keď sa ich jazdci, Mitch Evans a Edoardo Mortara umiestnili na ďalších dvoch miestach. Do Super Pole sa prebojoval aj Sam Bird a víťaz pretekov, Daniel Abt. Začiatok pretekov bol veľmi chaotický a to z toho dôvodu, že zlyhala technika a nefungoval štartovací semafór. Preto sa štartovacia procedúra musela odohrať v štýle amerických sérií, t.j. za Safety Carom. Po štarte sa od svojej konkurencie rýchlo odlepil Felix Rosenqvist, ktorý, však, v hneď prvej zákrute neskoro zareagoval a pri brzdení sa dostal do hodín. Prepadol sa tak až na jedenáste miesto a začal svoju stíhaciu jazdu. Napokon sa po svojej dravej jazde dokázal predrať až na konečné 2. miesto Do čela sa dostal po skvelom štarte Edoardo Mortara z tímu Venturi, ktorý si svoje miesto dokázal ustrážiť až do záverečnej fázy pretekov. Tri kolá pred koncom Mortara nezvládol rovnakú zákrutu ako na začiatku pretekov Rosenqvist a rovnako sa aj on dostal do hodín, čo ho odsunulo až na konečné tretie miesto. Famózny výkon podal Daniel Abt, ktorý v deň svojich narodenín podal bezchybný výkon a zaistil si svoje prvé víťazstvo v elektrickej sérii a zároveň aj prvé víťazstvo od roku 2012 a dal ho, tento rok už továrenskému, tímu Audi. Jazdec Jaguaru, Mitch Evans, držal tím v nádeji v zisk pódiov&eacut

Hong Kong ePrix I: Na úvod sezóny triumfuje Sam Bird

2. decembra 2017, 11:27 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Hong Kong ePrix I: Na úvod sezóny triumfuje Sam Bird
Britský pilot, Sam Bird, dokázal vyhrať úvodnú ePrix Hong Kongu. Krátko pred výmenou monopostov dokázal predbehnúť víťaza kvalifikácie, Jeana-Erica Vergna.

Pre naše časové pásmo nočná kvalifikácia nám napovedala mnoho ohľadom novej sezóny. Už to nebude súboj dvoch tímov, vynikajúcu formu majú aj ďalšie tímy a v pretekoch sa nám to potvrdilo. V kvalifikácii bol najrýchlejší Jean-Eric Vergne, do Super Pole sa dokázali dostať aj obe Mahindry, Sam Bird a Daniel Abt. Uradujúci šampión, Lucas di Grassi, sa do záverečnej časti tesne nedostal a vyštartoval zo 6. miesta, jeho najväčší rival, Sebastien Buemi, štartoval až z piateho radu. Preteky odštartovali o ôsmej hodine ráno nášho času. Skvelý štart sa podaril víťazovi kvalifikácie, ktorý sa okamžite dokázal odlepiť od zvyšku poľa. Následoval ho Sam Bird a Nick Heidfeld. Brit z tímu DS Virgin Racing sa dokázal priblížiť Vergnovi za chrbát, druhý menovaný to šťastie nemal. Heidfeld v úvodnej zákrute stratil rýchlosť a prepadol sa. Rovnako dopadol aj jeho tímový kolega, Felix Rosenqvist. V druhom kole sa Andrému Lottererovi nepodarilo trafiť zákruty 3 a 4 a skončil v stene. Za sebou mal ďalších súperov, ktorí okolo neho nemohli prejsť a zatarasili onú časť okruhu. Vedenie pretekov zakročilo a pozastavilo preteky na 30 minút. Po reštarte za Safety Carom sa opäť odlepila dvojica Vergne-Bird od zvyšku áut a začal sa súboj o prvé miesto, ktorý trval 20 kôl. Vtedy sa dokázal Bird po chybe Vergna dostať do čela. Pár kôl predtým sa zvrhol súboj di

Formula E vracia motoršport do Švajčiarska

22. septembra 2017, 22:46 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Formula E vracia motoršport do Švajčiarska
Elektrická séria bude opäť prepisovať históriu. Ako prvá pretekárska séria vráti do Švajčiarska okruhové závodenie. Stane sa tak po 60 ročnom zákaze 10. júna 2018.

Priebežný kalendár Formuly E bol zverejnený už pred koncom predošlej sezóny. Zvláštnosťou na ňom bolo jedno prázdne miesto. Séria sa na svojej Facebookovej a Twitterovej stránke snažila upozorniť fanúšikov na to prázdne miesto a vyzvala ich, aby hlasovali za mesto, kde by najradšej chceli vidieť preteky. V hlasovaní zvíťazil Londýn a na ďalších miestach skončili mestá ako Tokio, Moskva, viacero miest v Indii, ako napr. Kalkata, či Nové Dillí, či nezrealizovaný pretek v Bruseli. To bol celý čas iba plán B. Už v druhej sezóne sa špekulovalo nad tým, že by sa mohlo jazdiť vo Švajčiarsku, no potom to na dlhý čas utíchlo a hľadali sa alternatívne riešenia. Avšak, nebolo tomu celkom tak, počas celého moratória sa vybavovalo množstvo vecí so švajčiarskymi úradmi a hľadalo sa ideálne mesto, ktoré by hosťovalo preteky. O možnosť sa prihlásili 4 mestá: Bern, Lugano, Lausanne a Zürich. Hosťom sa nakoniec stalo posledné menované z nich. Jeden z majstrov sveta, Sebastien Buemi, sa preto môže tešiť na preteky vo svojej rodnej krajine.   Zákaz pretekov vo Švajčiarsku Platnosť zákazu pretekov vo Švajčiarsku platí len do začiatku závodného víkendu Formuly E. Tak rozhodli úrady, ale preč

Formula E: Štatistiky a rekordy po sezóne

31. júla 2017, 12:54 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Formula E: Štatistiky a rekordy po sezóne
Tretia sezóna sa včera úspešne skončila, jazdecký titul získal Lucas di Grassi a konštruktérsky titul získal tím Renault e.dams.

Štatistiky jazdcov: Lucas di Grassi sa stal tretím majstrom sveta Formuly E. Di Grassi je zároveň aj vôbec prvým víťazom pretekov Formuly E. V Pekingu 2014 vyhral potom, čo sa v poslednej zákrute vyradil Nico Prost a Nick Heidfeld. Pre Nicka Heidfelda to bola doteraz jediná šanca na víťazstvo. Di Grassi drží rekord za víťazstvo z najhoršej štartovacej pozície. V Mexiku vyhral z 15. štartového miesta. Je zároveň najstarším majstrom Formuly E. Doteraz má na konte spolu najviac získaných bodov. Lucas di Grassi a Sebastien Buemi bojovali o titul v každej doterajšej sezóne. Dá sa povedať, že di Grassi v oboch predchádzajúcich sezónach prišiel o titul kvôli diskvalifikáciam z prvého miesta. Lucas di Grassi v tejto sezóne nezaznamenal žiadnu diskvalifikáciu, v prechádzajúcich dvoch sezónach bol diskvalifikovaný v ePrix Berlína 2015 a v ePrix Mexika 2016. V oboch prípadoch vyhral Jerôme d’Ambrosio. Naopak Sebastien Buemi bol diskvalifikovaný až dvakrát. V Berlíne ho diskvalifikovali za nízky tlak v pneumatikách a v Montréale za nízku hmotnosť auta. Sebastien Buemi dokázal v tejto sezóne vyhrať až šesť krát. Ako prvý dokázal vyhrať 3 preteky po sebe. Napriek tomu sa mu nepodarilo ani raz získať, tzv. Grand Slam. Ten sa mu ako jedinému podarilo získať ešte v minulej sezóne v Pekingu. Buemi tento rok dokončil

Montreal ePrix II: Grande Finale

31. júla 2017, 09:24 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Montreal ePrix II: Grande Finale
Lucas di Grassi sa stal majstrom Formuly E, na ktoré mu postačilo aj siedme miesto v záverečných pretekoch. Vyhral ich premiérovo Jean Eric Vergne.

Di Grassi sa stal tretím šampiónom elektrickej série v histórii. Jeho najväčší rival, Sebastien Buemi, by na tieto preteky asi najradšej zabudol. Švajčiar  štartoval z 13. miesta. V prvej zákrute po kolízii Daniela Abta a Stephana Sarrazina, ktorý bol roztočený, sa na štarte strhla menšia kolóna. Da Costa v tlačenici nedobrzdil a zozadu ťukol Buemiho. To spôsobilo poškodenie zadného krytu kolesa. Poškodenie bolo značné a časť krytu lietala zo strany na stranu. To pre Buemiho znamenalo, že naňho mávajú čierno-oranžové vlajky. Preto musel ísť do boxov aby mu to mechanici z auta odlomili úplne. V priebehu kola sa mu lietajúca časť odtrhla úplne, ale tím ho pre istotu povolal do boxov aj tak. Buemi sa tak prepadol na chvost poľa a musel sa s vyše 20 sekundovou stratou na predposledného Prosta predierať poľom. Nakoniec sa musel uspokojiť len s bezbodovým 11. miestom. Di Grassiho jazda Brazilčan bol dostatočne agresívny, ak si to situácia vyžadovala. Napriek tomu sa po zastávke v boxoch vrátil na trať až na 10. mieste. Hneď potom naňho začala číhať dvojica jazdcov tímu NextEV. Našťastie mal pred sebou kolegu Daniela Abta, s ktorým si vymenili pozície a aby za sebou udržal Piqueta s Turveyom. Potom sa dokázal predrať až na šiestu priečku. Nakoniec svoju jazdu zakončil veľmi priateľským gestom, keď Abtovi pozíciu vrátil a dokončil na siedmom mieste. Di Grassi, ktorý vyhral historicky prvé preteky Formuly E, skončil v sezóne 2014/2015 až na treťom mieste. O rok n

Montreal ePrix: Predvečer boja o titul

30. júla 2017, 09:54 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Montreal ePrix: Predvečer boja o titul
Lucas di Grassi dokázal famóznym výkonom štart-cieľ zvíťaziť v úvodnej Montreal ePrix. Jeho rival, Sebastien Buemi, bol diskvalifikovaný po skvelej jazde z 12. na 4. miesto.

Di Grassi za sebou dokázal udržať dravé Techeetahy a vyhral úvodnú Montreal ePrix. Dostal sa tak do vedenia šampionátu a na svojho najväčšieho konkurenta má náskok 18 bodov. Nahnevaný Buemi nemal nárok na zisk pódia po tvrdom súboji so Stephanom Sarrazinom o tretie miesto. Napriek tomu sa Buemimu podarilo aspoň minimalizovať škody a skončil štvrtý. Dlho sa tam, však, neohrial. Švajčiar by pravdepodobne na túto sobotu najradšej zabudol. Najprv havaroval v tréningu, jeho tím mu musel meniť batériu a poskladať nové auto, kvôli tomu stratil 10 miest na štarte a nakoniec ešte bol diskvalifikovaný z pretekov a prišiel o 12 bodov za štvrté miesto. Jeho prvé kolo bolo katastrofálne, prepadol sa až na 17. miesto potom, ako si poškodil riadenie v druhej zákrute. Čoskoro si na poškodenie zvykol a začala sa stíhacia jazda za ďalšími miestami. Na konci úvodného stintu už jazdil na 10. mieste. V boxoch sa strhla drobná roztržka medzi Buemim a Abtom. Abt jazdil pred Buemim a do boxov išli, kvôli nehode Nicka Heidfelda a následnmu Full Course Yellow, v rovnakom kole. V tom istom kole išiel do boxov aj di Grassi. Aby Abt neuškodil di Grassimu a nestala sa podobná situácia ako u Mahindry v Nemecku, išiel o čosi pomalšie. Za sebou držal nedočkavého Švajčiara, ktorý ho poháňal vpred snáď aj svojou gestikuláciou. Na konci boxov keď okolo Buemiho prechádzal Abt, Buemi sa pred neho nebezpečne dostal a Abt musel brzdiť. Po výjazde z&n

Je skutočne Formula E ničiteľom motoršportu?

28. júla 2017, 21:00 | Rastislav Macko | Komentáre 3x
Ilustrační fotografie - Je skutočne Formula E ničiteľom motoršportu?
Udalosti posledného týždňa rozhýbali svet motoršportu. Mercedes a Porsche naplánovali vstup do elektrickej série v sezóne 2019/2020 a v tábore takzvaných „pravých“ fanúšikov motoršportu sa vyvolala obrovská kritika a búrka nevôle.

Najprv svoj vstup do série oznámil Mercedes, ktorý zároveň po roku 2018 skončí v sérii nemeckých cestovných áut DTM. Na štartovom rošte v roku 2019 tak ostanú len autá značky Audi a BMW. O pár dní neskôr sa pre rovnaký krok rozhodlo Porsche. To po tejto sezóne ukončí svoju aktivitu vo vytrvalostnej sérii World Endurance Championship a tam v kategórii LMP1 ostane z továrenských tímov už len Toyota. Tieto rozhodnutia nedokážu stráviť „praví“ fanúšikovia pretekov. Môže sa to zdať až zvláštne, že v roku 2019 sa v jednej kategórii jednej závodnej série proti sebe stretnú automobiloví velikáni Audi, BMW, Porsche, Jaguar, Mercedes, Citroen DS a Renault. Sedem svetových automobiliek, sedem svetových výrobcov, ku ktorým sa pridá menšia automobilka Mahindra a dve, pomerne mladé, súkromné automobilky, Faraday Future a NIO, ktoré vyrábajú len čisto elektrické autá.

Koniec sezóny klope na dvere

17. júla 2017, 11:00 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Koniec sezóny klope na dvere
Po New Yorku nás čaká posledný víkend tejto sezóny Formuly E. Kanadský Montréal má po anglickom Battersea Parku tú česť ukončiť sezónu. V hre je 58 bodov a teoretickú šancu na zisk majstrovského titulu majú až štyria jazdci

Sebastien Buemi, Lucas di Grassi, Felix Rosenqvist a Sam Bird. Tak znejú mená štvorice jazdcov, ktorí majú reálnu šancu na zisk titulu. Najväčšiu šancu na zisk titulu má líder šampionátu, Sebastien Buemi, o 10 bodov menej má Lucas di Grassi. Táto dvojica bojovala o titul aj v posledných dvoch rokoch. V prvej sezóne bojovali o titul aj s Nelsinhom Piquetom, ktorý nakoniec vyhral. V druhej sezóne to bolo o niečo divokejšie. Kontroverzný boj o titul v sezóne 2015/16 Minulý rok to bolo už len medzi Buemim a di Grassim. Dá sa tvrdiť, že to bol možno najkontroverznejší zisk titulu v motoršporte vôbec. Obaja jazdci mali rovnaký počet bodov, víťazstiev, druhých miest a dokonca aj tretích miest. Lepšie na tom bol di Grassi, ktorý mal jedno štvrté miesto a Buemi len piate. O vyrovnaní bodov rozhodli pole positions a najrýchlejšie kolá. Druhá ePrix Londýna sa začala, Buemi štartoval prvý a di Grassi tretí, tzn. štartovali hneď za sebou. V prvej zákrute prišla nehoda, Lucas di Grassi zozadu nabral Buemiho a obaja skončili v stene vo výbehovej zóne prvej zákruty. Ako di Grassi neskôr prehlásil, bolo to úmyselné. Keďže obaja jazdci mali k dispozícii druhé auto, museli spĺňať podmienku aby doňho mohli nasadnúť. Podmienkou pre pokračovanie pretekov v druhom aute je, že jazdec sa musí s prvým, poškodeným autom dostať až do boxov, obaja jazdci podmienku splnili a dostali sa do boxov.
« 1 2 3 4 5 6 7 »