Články: Motorsport

Koniec sezóny klope na dvere

17. júla 2017, 11:00 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Koniec sezóny klope na dvere
Po New Yorku nás čaká posledný víkend tejto sezóny Formuly E. Kanadský Montréal má po anglickom Battersea Parku tú česť ukončiť sezónu. V hre je 58 bodov a teoretickú šancu na zisk majstrovského titulu majú až štyria jazdci

Sebastien Buemi, Lucas di Grassi, Felix Rosenqvist a Sam Bird. Tak znejú mená štvorice jazdcov, ktorí majú reálnu šancu na zisk titulu. Najväčšiu šancu na zisk titulu má líder šampionátu, Sebastien Buemi, o 10 bodov menej má Lucas di Grassi. Táto dvojica bojovala o titul aj v posledných dvoch rokoch. V prvej sezóne bojovali o titul aj s Nelsinhom Piquetom, ktorý nakoniec vyhral. V druhej sezóne to bolo o niečo divokejšie. Kontroverzný boj o titul v sezóne 2015/16 Minulý rok to bolo už len medzi Buemim a di Grassim. Dá sa tvrdiť, že to bol možno najkontroverznejší zisk titulu v motoršporte vôbec. Obaja jazdci mali rovnaký počet bodov, víťazstiev, druhých miest a dokonca aj tretích miest. Lepšie na tom bol di Grassi, ktorý mal jedno štvrté miesto a Buemi len piate. O vyrovnaní bodov rozhodli pole positions a najrýchlejšie kolá. Druhá ePrix Londýna sa začala, Buemi štartoval prvý a di Grassi tretí, tzn. štartovali hneď za sebou. V prvej zákrute prišla nehoda, Lucas di Grassi zozadu nabral Buemiho a obaja skončili v stene vo výbehovej zóne prvej zákruty. Ako di Grassi neskôr prehlásil, bolo to úmyselné. Keďže obaja jazdci mali k dispozícii druhé auto, museli spĺňať podmienku aby doňho mohli nasadnúť. Podmienkou pre pokračovanie pretekov v druhom aute je, že jazdec sa musí s prvým, poškodeným autom dostať až do boxov, obaja jazdci podmienku splnili a dostali sa do boxov.

New York ePrix: Nedeľa patrí Birdovi

17. júla 2017, 09:10 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - New York ePrix: Nedeľa patrí Birdovi
Famózny Sam Bird dominuje aj v druhých pretekoch v New Yorku a pridáva do svojej zbierky už druhé víťazstvo v rade.

Celý víkend sa nesie v podaní tímu DS Virgin Racing. V sobotu získal Pole Position nováčik Alex Lynn, ktorý tento výkon nedokázal preniesť do pretekov, v ktorých mu zlyhalo auto. Z víťazstva sa tak tešil Sam Bird. Nedeľa, napokon, patrila už len druhému menovanému, ktorý dominoval ako v kvalifikácii, tak aj v pretekoch a pripísal si počas víkendu 53 bodov a ako posledný zo štyroch jazdcov má ešte teoretickú šancu na titul. Na stupni víťazov sa tentokrát ocitla dvojica Mahindry v poradí Rosenqvist, Heidfeld. Rosenqvist si po skvelom štarte nedokázal dlho udržať vedúce miesto a Sam Bird ho krásnym manévrom v desiatom kole dokázal predbehnúť. Kandidát v boji o titul, Lucas di Grassi, skončil opäť mimo pódia, ale ďalší Top 5 výsledok mu zabezpečil ďalších 10 bodov, ktoré si odkrojil z náskoku Sebastiena Buemiho. Hneď po štarte sme mali možnosť vidieť Felixa Rosenqvista, ktorý si v prvej zákrute dokázal ľahko poradiť so Samom Birdom a dostať sa tak do vedenia, Sam Bird sa ho, však, dokázal držať ako kliešť a pokúšal sa aj o niekoľko útokov. Tie museli na krátku dobu prestať, pretože Mitch Evans zastavil svoje auto na trati a vyvolal tak Full Course Yellow, čo znamenalo, že na celej trati viala žltá vlajka a nemohlo sa predbiehať. V desiatom kole to však prišlo a Sam Bird sa ujal vedenia, ktoré si udržal až do konca. Brit dokázal, že jeho práca s batériou je na veľmi dobrej úrovni a aj vďa

New York ePrix: Bird vyhráva po vyše roku

16. júla 2017, 11:26 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - New York ePrix: Bird vyhráva po vyše roku
Sam Bird dokázal vyhrať prvú ePrix New Yorku. Dokázal za sebou udržať dvojicu jazdcov z Techeetahu, pre ktorých to znamená najlepší výsledok v histórii tímu.

Britský jazdec tímu DS Virgin Racing za sebou dokázal udržať Jeana-Erica Vergna počas posledných dvoch kôl potom, čo odišiel Safety Car. Rozdiel medzi nimi znamenal 1,3 sekundy. Za nimi skončil druhý jazdec Techeetahu, Stephane Sarrazin, ktorý sa na pódium postavil vôbec po prvý krát v tejto sérii. Najväčší súper Buemiho, Lucas di Grassi, dokončil na štvrtom mieste a odkrojil si z náskoku úradujúceho šampióna a stráca naň už len 20 bodov. Di Grassiho kolega, Daniel Abt, viedol preteky hneď po štarte, keď sa dokázal v prvej zákrute dostať pred vedúceho Alexa Lynna. Za vedúcu dvojicu sa dostal Sam Bird. Ten hneď začal znervózňovať svojho nováčika a kolegu, ktorého dokázal neskôr predbehnúť po vnútornej strane prvej zákruty, podobne ako na začiatku Abt predbehol Lynna. Lynn sa nestíhal prispôsobiť tempu Birda a začal sa prepadávať v poli postupne za Heidfelda, Vergna, Sarrazina a nakoniec aj za di Grassiho. Na konci prvého stintu sa dokázal Vergne dostať pred Abta a Bird si udržal vedúcu pozíciu. Lynn bol v boxoch o kolo pred Birdom, čím sa dokázal posunúť dopredu aspoň na piate miesto, no neskôr ho zastihli technické problémy a musel odstúpiť z pretekov. Po skončení zastávok sa Nick Heidfeld prepadol až na ôsme miesto, zatiaľ čo jeho tímový kolega, Felix Rosenqvist, zažíval spanilú jazdu. Po štarte zo 17. miesta sa dostal na šieste. Na konci pretekov sa karta pre jazdcov Mahindry obrátila a obaja jazdci sa museli potýkať s&nbs

New York ePrix: Debutant Lynn vyrazil všetkým dych

15. júla 2017, 19:30 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - New York ePrix: Debutant Lynn vyrazil všetkým dych
Britský jazdec, pre ktorého je tento víkend vôbec prvým v sérii, si fantastickou jazdou dokázal vybojovať Pole Position v New York ePrix.

Potom ako Jose María Lopez ostal v Nemecku plniť si svoje povinnosti vo vytrvalostných pretekoch, musel tím DS Virgin Racing povolať svojho rezervného a testovacieho jazdca, Alexa Lynna. Nakoniec im to prinieslo ovocie v podobe zisku Pole Position. Lynn bol najrýchlejší už v úvodnom tréningu, tento výkon dokázal preniesť aj do kvalifikácie. Jeho prvý pokus tak dopadol lepšie než očakávala väčšina ľudí. Do Super Pole sa dokázali prebojovať aj Daniel Abt, Jean-Eric Vergne, Sam Bird a Jerôme d’Ambrosio. Daniel Abt, ako úspešnejší z tímu, bude dopĺňať prvý rad. Za ním zaostal o 3 tisíciny sekundy Jean-Eric Vergne. Ďalšie 2 stotiny stratil Lynnov kolega a krajan Sam Bird. Jerôme d’Ambrosio mal vo svojej jazde v Super Pole smolu, keď prebrzdil a stratil štyri sekundy, no aj napriek tomu potešil vlastný tím, keď sa im podarilo dostať sa do Super Pole prvýkrát v tejto sezóne a tím, ktorý sa momentálne nachádza na chvoste pohára konštruktérov, dokazuje, že ich ešte netreba odpisovať a výkon majú. Kým Lynn oslavoval svoj veľmi úspešný debut, druhý nováčik, Pierre Gasly, ktorý zastupuje Buemiho, dopadol horšie a odštartuje až z posledného radu. Za ním ostal už len Maro Engel, ktorého zastihli problémy so svojim autom ešte predtým, než stihol odjazdiť rýchle kolo. Za najrýchlejšou päticou jazdcov sa zoradil Nick Heidfeld, Nelson Piquet, Oliver Turvey, Nico Prost a desiatku najrýchlejš

Rosenqvist sa dočkal

11. júna 2017, 09:19 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Rosenqvist sa dočkal
Po niekoľkých skvelých výkonoch sa Felix Rosenqvist dočkal svojho premiérového víťazstva na pôde Berlína.

Jazdec tímu Mahindra predbehol Lucasa di Grassiho krátko pred zastávkami v boxoch. Švéd mal v aute o niečo viac energie, ktorú napokon aj využil na predbehnutie di Grassiho vo veľkom štýle. Potom už viedol celé pole až do konca berlínskej ePrix a pred Brazilčanom si udržal slušný, takmer dva a pol sekundový náskok. Pole sitter, Lucas di Grassi, dokončil preteky na druhom mieste, čo znamená, že si z náskoku Sebastiena Buemiho odkrojil 18 bodov. Buemi síce dokončil preteky na piatom mieste, ale boli mu namerané nižšie hodnoty tlaku v pneumatikách, než boli stanovené a preto bol z pretekov diskvalifikovaný a prišiel o 10 bodov. Tretím mužom v poradí sa stal Rosenqvistov kolega Nick Heidfeld, ktorý sa na tretie miesto predral ešte na štarte a dokázal si ho udržať pred dvojicou z Virginu, ktorým sa neskôr dokázal odtrhnúť z dohľadu a na konci ešte dokázal potrápiť aj Lucasa di Grassiho. Rosenqvist sa takisto na štarte dostal z tretieho na druhé miesto hneď ako bolo možné a od začiatku sa dokázal držať di Grassiho v rozmedzí 2,3 sekundy. Felix získaval ku koncu prvého stintu značnú výhodu, keď sa di Grassimu začala prehrievať batéria, mal o niečo zničenejšie gumy a taktiež aj brzdy. Na konci posledného kola pred zastávkou sa di Grassimu najprv zablokovali pneumatiky počas brzdenia a to okamžite využil Rosenqvist aby si získal vedenie v pretekoch, ktoré si udržal do konca. Jazdec tímu Abt sa snažil vyvíjať tlak na Švéda, ale ten sa dokázal ub

Gutierrez svojim odchodom uškodil dvom tímom

9. júna 2017, 18:28 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Gutierrez svojim odchodom uškodil dvom tímom
Mexický jazdec, Esteban Gutierrez, nedávno oznámil, že bude pôsobiť v americkej sérii IndyCar v tíme Dale Coyne Racing. Tento krok poškodil 2 tímy.

Sebastien Bourdais, bývalý jazdec Formuly 1 a jazdec IndyCar v tíme Dale Coyne Racing utrpel vážnejšie zranenie panvy počas kvalifikácie na prestížne preteky Indy 500. V týchto pretekoch ho nahradil James Davison. Krátko po Indy 500 oznámil Esteban Gutierrez spolu s vedením tímu Dale Coyne Racing, že pre nich odjazdí zvyšok sezóny, čo nie je až taký problém. Väčšina jazdcov v sérii jazdí aj niekde inde, vo väčšine prípadov je to World Endurance Championship. Prvým problémom je ten, že preteky IndyCar a Formuly E sa kryjú, takže si Mexičan musel vybrať medzi dvoma sériami. Vybral si IndyCar na úkor Formuly E. Tu nastáva hlavný problém – Gutierrez má s Techeetahom platnú zmluvu do konca sezóny, ale keďže sa preteky týchto dvoch sérií kryjú, tak Techeetah musel veľmi rýchlo konať. Nastali preto dve možnosti. Buď by si najali niekoho nového, alebo by do tímu povolali svojho testovacieho jazdca Ma Qing Huu. Čínsky tím si zvolil prvú alternatívu. Novým jazdcom Techeetahu sa stal Stéphane Sarrazin, ktorý doteraz jazdil pre monacký tím Venturi. Monačania s prepustením Sarrazina do iného tímu, ba napokon sa aj poradovali, pretože sa v ich tíme uvoľnilo permanentné miesto pre ich mladého jazdca Toma Dillmanna. Mladý Francúz dokázal počas svojej prvej ePrix, kde nahradil Mara Engela, bodovať.

Možný koniec Renaultu?

2. júna 2017, 15:39 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Možný koniec Renaultu?
Momentálne najlepší tím v poli, Renault e.dams, bude možno nahradený novou automobilkou.

Jedná sa konkrétne o spoločnosť Nissan, ktorá spolu s Renaultom tvorí jedno z najväčších automobilových partnerstiev. Renault Sport a Nissan Motorsport sa preto dohodli ako si rozložia svoje pretekárske programy. Rok potom, čo Renault vstúpil do elektrickej série sa automobilka rozhodla, že si opäť zmeria sily v kráľovnej motoršportu. Francúzska automobilka si znova prevzala továreň v Enstone, ktorá patrila niekoľko rokov tímu Lotus. Prestavba tímu a fabriky v Anglicku bola pre Renault náročná najmä zo strany zamestnancov, ktorých museli zobrať z továrne Viry Chatillon, ktorá vyrába motory. Ďalšiu položku predstavujú náklady spojené s prestavbou továrne, celkové náklady predstavovali 150 miliónov libier (v prepočte 172 miliónov eur), z ktorých viac než 80 miliónov libier (92 miliónov eur) použila automobilka z vlastného rozpočtu. Formula E pre Renault predstavuje každoročné náklady vo výške presahujúcej 12 miliónov eur. Automobilka preto špekuluje, že upustí od tejto série a náklady vloží do Formuly 1. Nissan sa medzitým snaží nájsť motoršport, v ktorom by mohol vyniknúť. Po neúspešnom pokuse vo vytrvalostných pretekoch 24 hodín Le Mans v roku 2015. Jeden by jeden z najväčších výrobcov elektrických áut mohol javiť záujem o účasť v tejto sérii. To by aj znamenalo, že celý koncern Renault-Nissan by stále mal v šampionáte prítomný t&iac

Najrýchlejší Abt, Buemi až na desiatom mieste

1. apríla 2017, 22:19 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Najrýchlejší Abt, Buemi až na desiatom mieste
Daniel Abt si dnes zaistil svoje druhé pole position vo Formuli E po vzrušujúcej kvalifikácii na okruhu Hermanos Rodriguez.

Jazdec tímu ABT Schaeffler Audi Sport si zaistil pole position na okruhu Hermanos Rodriguez časom 1:02,711 a bol tak o 156 tisícin sekundy rýchlejší než druhý najrýchlejší Oliver Turvey.
Abt doslova preletel v prvom a poslednom sektore okruhu v Mexiku a nedoprial tak Britovi darček k 30. narodeninám. Namiesto toho si však Turvey zopakoval výkon z Hong Kongu a vyštartuje teda z prvého radu.
Ďalší Nemec, Maro Engel, ktorý v tejto kvalifikácii zažiaril a zajazdil tretí najrýchlejší čas. Keďže Engel dostal pred pretekmi trest v podobe straty 10 miest na štarte za výmenu prevodovky, vyštartuje až z 13. miesta.
Do druhého radu na štarte sa preto postaví Jose Maria Lopez a Jean-Eric Vergne. Druhý menovaný dostal pred kvalifikáciou pokutu 2500€ za nedodržanie maximálneho stanoveného výkonu počas Shakedownu.
Do rozhodujúceho Super Pole sa prebojovali až traja jazdci z druhej kvalifikačnej skupiny. Výnimky tvorili Maro Engel a Vergne, ktorí boli vo štvrtej, resp. v piatej kvalifikačnej skupine. V prvej kvalifikačnej skupine sa proti sebe postavili konkurenti v tohtoročnom boji o titul - Buemi a di Grassi. Táto kvalifikačná skupina mala tú smolu, že štartovali ešte na šmykľavej studenej trati.
Buemi ako prvý odjazdil svoj čas, ktorý bol pre uradujúceho šampióna sklamaním, pretože už v prvej zákrute pochybil, čo ho stálo čas. Jeho najväčší rival, Lucas di Grassi, mal takisto smolu a jeho čas bol 3. najpomalší.
Šiesty vyštartuje Sam Bird, ktorý tiež stratil zopár desatín. Tretí rad bude preto zdieľať s

Lynn a Rowland zasadnú do kokpitu Formuly E v Mexiku

22. februára 2017, 20:04 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Lynn a Rowland zasadnú do kokpitu Formuly E v Mexiku
Alex Lynn a Oliver Rowland nahradia v Mexiku Sebastiena Buemiho a Jose Maria Lopeza, ktorí si budú plniť svoje povinnosti z World Endurance Championship. Otázny je aj Stephane Sarrazin

Jazdci Toyoty v triede LMP2, Buemi, Lopez a Sarrazin sa nedostavia do Mexika načas kvôli predstavovaniu nového vozidla Toyoty pre vytrvalostnú sériu World Endurance Championship. Tím má program v Taliansku deň pred mexickou ePrix. Renault e.dams chce aby do kokpitu za Švajčiara zasadol Oliver Rowland. Britský mladík má odjazdené jedny preteky vo Formule E, pred dvomi rokmi nahradil Nicka Heidfelda v Punta del Este. Rowland bude v tomto roku jazdiť pre tím DAMS v sérii GP2. Jean Paul Driot oznámil: „Najpravdepodobnejšou možnosťou náhrady za neprítomného Sebastiena Buemiho by mal byť Oliver Rowland. Ten by mal odjazdiť Shakedown deň pred pretekmi a pre prípad núdze bude môcť odjazdiť aj zvyšok víkendu. Už raz pretekal v tejto sérii v Mahindre, takže pozná Formulu E. Pravdepodobne mu dáme ešte odjazdiť pár kôl na testovacom aute ešte predtým, aby sa dostal do formy. Je to asi najpravdepodobnejšia možnosť.“ DS Virgin bude mať taktiež svojho jazdca na predstavení Le Mans Prototypu Toyoty a na jeho miesto bol povolaný Alex Lynn. Alex Lynn počas testov v Donington Parku testoval monopost Jaguaru a bol jedným z potenciálnych jazdcov pre túto sezónu, no Jaguar si zvolil Mitcha Evansa a Adama Carrolla. Alex Lynn sa zúčastní na Shakedowne s najväčšou istotou, no zvyšok víkendu bude závisieť od ďalších okolností ako v prípade Olivera Rowlanda. Pred pretekmi mu tím chce umožniť odjazdiť pár kôl na ich testovacom aute aby sa mohol dostatočne pripraviť. „Pokúsime sa mu pr

Roborace: V Buenos Aires sa písala história

21. februára 2017, 18:16 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Roborace: V Buenos Aires sa písala história
Buenos Aires, mesto vášne, tanga, futbalu... a teraz už aj robotiky a autonómne poháňaných elektrických vozidiel Roborace.

Počas závodného víkendu Formuly E sme si mohli v pit lane všimnúť čiernu garáž. Tá prilákala pohľady mnohých divákov. To čo bolo v nej bolo ešte zaujímavejšie. Parkovali tam dve špeciálne upravené Le Mans Prototypy od Ginetty s vlastnou umelou inteligenciou. Z vedomostí načerpaných v predsezónnych testoch na Doningtone, v Marrakéši a v Hong Kongu sa mohla konečne v Buenos Aires prepísať história motoršportu. Mesto tanga vstúpilo do histórie motoršportu ako dejiskom vôbec prvých pretekov autonómnych vozidiel. Oči všetkých upriamili pozornosť na Devbota č.1 a Devbota č.2. Obe vozidlá boli nalakované vo farbách dvoch miestnych futbalových tímov, River Plate a Boca Juniors. Diváci si uzatvárali stávky, ktoré z nich vyhrá. Potom prišlo na prepísanie histórie práve pred očami ľudí. Dve autonómne riadené vozidlá závodili proti sebe na mestskom okruhu. Vôbec prvýkrát. Naživo v Buenos Aires. Alex Tai, šéf Virgin Racing Engineering bol v garáži Roborace, keď proti sebe Devboty pretekali a dali svetu motoršportu novú perspektívu do budúcnosti. „Je veľmi zaujímavé, ako ďaleko to Roborace dotiahlo. Pred šiestimi mesiacmi sme prvýkrát ukázali svetu DevBota, prvé vozidlo s vlastnou inteligenciou a dnes sa už nemôžeme dočkať kedy sa proti sebe postavia na štartový rošt na mestských okruhoch. Mnoho ľudí na svete sa podieľa na vytvorení auton&o
« 1 2 3 4 5 6 7 »