Články: Motorsport

Buenos Aires ePrix: Tretie víťazstvo v rade znamená prvý hattrick

21. februára 2017, 17:44 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Buenos Aires ePrix: Tretie víťazstvo v rade znamená prvý hattrick
Sebastien Buemi si uchmatol tretie víťazstvo v rade a stal sa tak prvým jazdcom Formuly E, ktorému sa to podarilo.

Sebastien Buemi v tejto sezóne ostáva neporazeným, nepočítajúc body za pole position a najrýchlejšie kolá má na svojom konte plný počet majstrovských bodov. Jazdec tímu Renault e.dams za sebou dokázal udržať ďalšieho jazdca, ktorého vozidlo poháňa pohonná jednotka z Renaultu. Bol ním Jean-Eric Vergne z tímu Techeetah. Na treťom mieste sa umiestnil Buemiho najväčší sok, Lucas di Grassi. Lucas di Grassi viedol preteky od začiatku, k tomu mu dopomohol zisk svojej vôbec prvej pole position vo Formule E. Trojica di Grassi - Buemi - Vergne spolu zvádzali súboj už v prvých kolách. Di Grassi nemal šancu bojovať so svojim Abt Schaeffler FE02 proti dvom dravým jazdcom, ktorých poháňali elektromotory od Renaultu. Brazílčan sa prepadol na tretie miesto v priebehu jedinej zákruty v treťom kole. Vergne sa dostal do čela a ostal tam pokiaľ si jeho pozíciu skvelým brzdením do zákruty získal Sebastien Buemi. Keď sa Buemi dostal do boxov v osemnástom kole, jeho náskok bol už okolo piatich sekúnd. Vergne ostal na trati o kolo dlhšie a dokázal skrátiť Buemiho náskok o dve sekundy. Povinné výmeny vozidiel nezahrali do karát di Grassimu, ktorý sa prepadol až na piate miesto. Neskôr sa musel potýkať aj s prešetrovaním komisárov, za nebezpečné vypustenie z boxov, ktoré nakoniec ukázalo jeho nevinu. Di Grassi sa musel potýkať aj s Buemiho kolegom, Nicom Prostom. Francúz nakoniec podľahol a di Grassi si vybojoval aspoň tretie miesto. T&iacut

Prvá pole position pre di Grassiho

18. februára 2017, 18:37 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Prvá pole position pre di Grassiho
Lucas di Grassi dnes v kvalifikácii na Buenos Aires ePrix zaznamenal svoje prvé pole position v sérii. Znie to priam neuveriteľne, že vicemajster sveta a držiteľ niekoľkých víťazstiev ešte nezískal žiadnu pole position.

Brazílčan zajazdil čas 1:09.404, čo mu stačilo na zisk svojho prvého pole position v tejto sérii. Najviac ho ohrozil Jean-Eric Vergne, ktorý až do posledného sektora jazdil o niekoľko desatín rýchlejšie než Lucas di Grassi. Avšak Vergne v jednej zo zákrut prebrzdil a to ho stálo cenný čas. Francúzov štart z druhého miesta tak trochu kompenzuje rôzne chyby zo strany tímu Techeetah počas prvých dvoch pretekov.  Vďaka svojej pohonnej jednotke od Renaultu zaostal za di Grassim len o 0.194 sekundy. „Je to skvelý moment, neočakával som ho, je to pre mňa významný moment po prvých dvoch pretekoch získať pole position tu, sú to takmer domáce preteky pre mňa,“ povedal di Grassi. Líder šampionátu, Sebastien Buemi stratil čas v prvom sektore svojho kola v Super Pole, keď hneď na začiatku prebrzdil a vyhodil sa z rytmu. To ho stálo drahé desatiny a vyštartuje teda z tretieho miesta. Na štvrtom a piatom mieste sa umiestnila dvojica z tímu NextEV NIO, keď stratili čas v prvej, resp. siedmej zákrute. Najrýchlejším jazdcom mimo Super Pole je Nico Prost, ktorý vyštartuje šiesty. Skvelý výkon podal Mitch Evans so svojim Jaguarom, keď sa prepracoval na siedme miesto a získal tak pre svoj tím doposiaľ najlepšie umiestnenie na štarte. Top 10 zakončili Felix Rosenqvist na Mahindre, Jerome d’Ambrosio s FF Dragon Racing a nakoniec víťaz druhého tréningu, Sam Bird. Kvalifikácia sa nezaobišla bez viacerých problémov, ktoré jazdcov st&aacu

V druhom tréningu najrýchlejší druhý Virgin

18. februára 2017, 15:55 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - V druhom tréningu najrýchlejší druhý Virgin
Druhý z dvojice DS Virgin Racing bol najrýchlejší v druhom tréningu. Tímu zatiaľ v tréningoch ide karta, uvidíme ako sa im zadarí v kvalifikácii.

Víťaz minuloročnej Buenos Aires ePrix, Sam Bird, dokázal v druhom tréningu na poslednú chvíľu predbehnúť Felixa Rosenqvista a stanoviť tak čas 1:08.792. Stalo sa tak potom, čo havaroval Lucas di Grassi a na trať vyšli žlté vlajky. Bird potom vravel tímu do vysielačky, že musel spomaliť na žltých vlajkách, ale napokon si čas nabral inde a dokázal prekonať Rosenqvista o 165 tisícin sekundy. Brit mal zopár problémov počas svojej jazdy, ale zistilo sa, že problém bol spojený s teplotou a nesprávne nastaveným zariadením na zachytávanie rekuperovanej energie, ktoré sa poškodilo ešte počas Shakedownu v piatok. Najrýchlejší jazdec kvalifikácie z Marrakéšu, Felix Rosenqvist, zaostal o 165 tisícin za Birdom, za ním skončil di Grassi a Buemi, ktorého možné najrýchlejšie kolo bolo zrušené žltou vlajkou. Voľný tréning bol prerušený len dvakrát. Raz keď sa uvoľnilo koleso Loica Duvala a potom na konci opäť, keď havaroval Lucas di Grassi. Predtým ešte bolo zopár menších incidentov, v šikane, kde v prvom tréningu havaroval Antonio da Costa. Tam sa obtrel o stenu Oliver Turvey a v zákrute č. 5 sa do šmyku dostal Adam Carroll a Sam Bird.

Prvý tréning v réžii domáceho Lopeza

18. februára 2017, 13:51 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Prvý tréning v réžii domáceho Lopeza
Domáci jazdec DS Virginu Racing, Jose María Lopez, zajazdil najrýchlejší čas v prvom voľnom tréningu na Buenos Aires ePrix. Za ním zaostal Jean-Eric Vergne a tretí bol prekvapujúco Mitch Evans s Jaguarom. Obhajca titulu skončil hneď za nimi.

Lopez nastavil najrýchlejší čas tréningu na 1:09.431 na trati v Puerto Madero. Tento zaznamenaný čas bol o polovicu sekundy rýchlejší než najrýchlejší čas v minulom roku. Argentínčan v tréningu vydal zo seba a aj zo svojho auta maximum v podobe plných 200 kW, keď zajazdil tento čas. Za domácim zaostal o 528 tisícin, Renaultom poháňaný Francúz, Jean-Eric Vergne. Jazdec Techeetahu bol najrýchlejším mužom so 170 kW motorovým módom. Na treťom mieste skončil Mitch Evans, ktorý, rovnako ako Lopez, použil plný výkon. Touto jazdou ukázal, že potenciál Jaguaru je veľký a ich cieľom dnes sú body. Líder šampionátu a obhajca titulu zo Švajčiarska skončil na štvrtom mieste, pred minuloročným víťazom Buenos Aires ePrix, Samom Birdom. 45 minútový tréning sa začal najrýchlejším kolom prvého majstra vo farbách NextEV NIO, Nelsinha Piqueta. Brazílčan skončil na jedenástom mieste, hneď za svojim britským kolegom. Držiteľ Pole Position z Marrakéšu, Felix Rosenqvist jazdil taktiež skvelé časy už od začiatku a ako nováčik sa s traťou oboznamoval. Počas toho zajazdil šiesty najrýchlejší čas tejto 45-minútovky. Po 20 minútach nad okruhom v Buenos Aires začala vlať červená vlajka, keď Andrettiho zverenec, Antonio Felix da Costa tvrdšie havaroval so svojim monopostom. Počas tréningu sme mali možnosť vidieť, že viacero jazdcov malo v tej zákrute problémy. Rovnako aj spomínaný da Costa, ktorý len kolo pred nehodou,

Massa testoval monopost Formuly E

3. februára 2017, 16:54 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Massa testoval monopost Formuly E
Felipe Massa, jazdec Formuly 1 v tíme Williams, testoval monopost Formuly E pre tím Jaguar. Podľa jeho slov to bola úplne nová skúsenosť.

Brazílčan odjazdil niekoľko kôl na jednodňovom teste pre tím Jaguar, ktorý spolupracuje s Williamsom. Konkrétne so sesterskou spoločnosťou Williams Advanced Engineering. Massa prednedávnom ukončil kariéru, no o niekoľko mesiacov, keď Mercedes angažoval Bottasa, sa rozhodol, že sa vráti späť do kráľovnej motoršportu. Napokon sa rozhodol neukončiť svoju pretekársku kariéru a ako svoje nové pôsobisko si chcel vybrať práve novú elektrickú sériu Formulu E, na ktorú sa podľa jeho vlastných slov tešil. "Chcel by som sa poďakovať tímu Panasonic Jaguar Racing za to, že mi dali možnosť pre nich závodiť," povedal Massa. "Bol to veľkolepý zážitok, keď som mohol riadiť elektrický monopost Formuly E. Je to úplne niečo iné než čokoľvek, čo som predtým mohol riadiť. Rozdielny pohon, brzdy, pneumatiky a aj prítlak. Všetko si to vyžaduje celkom iný prístup a jazdecký štýl. Som rád za túto skúsenosť a za to, čo som sa naučil. Bol to veľmi zábavný deň." Testovanie sa uskutočnilo v Španielsku v stredu a Jaguar použil svoje testovacie vozidlo. To znamená, že Jaguar využil prvý zo svojich pätnástych továrenských testovacích dní na vývoj novej pohonnej jednotky pre budúcu sezónu (pozn. red. majú ich k dispozícii len továrenské tímy, tzn. Techeetah ako jediný nie). Prvý testovací tím minulý rok bol Renault e.dams, ktorý testoval už v apríli.

Berlínsky problém, možný návrat na Tempelhof

23. januára 2017, 17:18 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Berlínsky problém, možný návrat na Tempelhof
Berlínska ePrix sa ocitla v menších problémoch, neuskutoční sa v uliciach Berlína, ale nakoniec možno vo svojom prvom dejisku, na letisku Tempelhof.

Minulý týždeň nemecká Strana Zelených podala protest proti uskutočneniu pretekov Formuly E na Karl Marx Allee, kde sa jazdilo minulý rok. Strana neskôr podala podnet na súd, ktorý rozhodol v neprospech elektrickej série. Čo znamená, že na minuloročnom okruhu sa nepôjde. Podobný problém s okruhom sme zaznamenali minulý rok. Moskovská ePrix sa nakoniec nekonala. Na vine bola strana mesta, ktorá nezabezpečila organizačné veci, administratívu a marketing. Organizátori sa však snažili zachovať si preteky v meste. Neskôr bol podaný podnet na súd ako v tomto prípade, ale ten sa priklonil na stranu Formuly E. Ďalší podobný scenár nasledoval aj pre Londýn. Miestnym obyvateľom sa nepáčilo, že sa uprostred mesta, v Battersea Parku, konajú preteky. Boli to zväčša aktivisti. Tí podali sťažnosť na radnicu a neskôr na súd. Preteky v rodisku tejto série sa nakoniec nekonali. Hrozí podobný scenár aj Berlínu? Primátor Berlína, Michael Müller, je zástancom tejto série a výrazne ju podporuje, no s celou politickou stranou sa biť nemôže, preto navrhol riešenie v podobe návratu na predošlý okruh na vyššie spomínanom letisku Tempelhof. Nič však nie je isté, pretože Formula E, Müller a vedenie letiska sa koncom tohto týždňa majú stretnúť a prerokovať danú situáciu. „Sme v nepríjemnej situácii. Ostávame preto v kontakte s miestnymi úradmi a spolupracujeme na možnosti novej lokality pre uskutočn

Gutierrez mieri do Formuly E

9. januára 2017, 18:18 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Gutierrez mieri do Formuly E
Mexičan Gutierrez nezískal novú zmluvu v kráľovnej motoršportu. Jeho kroky preto vedú do novej elektrickej série, Formuly E.

Po nie veľmi úspešnej sezóne 2016 sa Estebanovi Gutierrezovi zavreli dvere v „efjednotke.“ Nový americký tím Haas s ním nepredĺžil zmluvu a najal si Kevina Magnussena. Poslednou možnosťou na závodnú sedačku ostal Manor, ktorý sa nachádza v nemalých finančných problémoch. Dnes sa v hlavnom meste Mexika uskutočnila tlačová konferencia, kde oznámil svoje nasledujúce kroky v kariére. Prekvapením bola aj účasť Alejandra Agaga, šéfa Formuly E a primátora Mexico City, Miguela Espinozu. 25-ročný Mexičan oznámil, že jeho najbližšie kroky povedú do mladej elektrickej série. Nie je známe ešte kam, ale s najväčšou pravdepodobnosťou sa jeho pôsobiskom stane Faraday Future Dragon Racing, kde momentálne jazdí bývalý jazdec Virginu Racing – Jerôme d’Ambrosio a víťaz 24 hodinovky Le Mans – Loic Duval. Gutierrez zrejme nahradí druhého menovaného. Loic Duval jazdí, mimo iné, aj nemeckú sériu cestovných áut, DTM. Tu nastáva problém, pretože sa prelínajú závodné víkendy. Parížska ePrix sa koná v rovnaký deň ako preteky DTM na Lausitzringu a Brusel s Norisringom tiež. Je tiež možné, že Loica Duvala nahradí už natrvalo. Táto zmena sa zdá byť veľmi prospešnou pre Formulu E, pretože ju vyhľadávajú čím ďalej známejší piloti. Už teraz máme v sérii sedem jazdcov Formuly 1. Navyše, Mexiko môže mať domáceho pretekára, čo by tiež zvýšilo náv&s

Marrakéš ePrix: Buemi ovládol aj Afriku

12. novembra 2016, 19:13 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Marrakéš ePrix: Buemi ovládol aj Afriku
Čierna diera, to je prívlastok, ktorý dali jazdci vyše trojmesačnej pauze po dnešných pretekoch. Víťazne obstál obhajca titulu, Sebastien Buemi, ktorý sa zo siedmeho miesta na štarte prebojoval na najvyšší stupienok.

Dve víťazstvá v dvoch pretekoch, čo viac si môže Buemi priať? Tento úradujúci šampión skvelo vykročil do novej sezóny a vyhral aj ePrix v Marrakéši, keď pár kôl pred koncom predbehol skvelého a rýchleho nováčika, Felixa Rosenqvista, ktorý doplatil na zlú stratégiu. Buemi má tak náskok 22 bodov na svojho najväčšieho rivala, Lucasa di Grassiho. Buemi sa musel prebíjať poľom až zo siedmeho miesta na štarte. Pôvodne mal štartovať z druhého miesta, ale kvôli bezpečnostnej a technickej chybe na hasiacom prístroji, ktorý mal nízku hmotnosť, jeho auto neprešlo kontrolou a bola mu udelená penalizácia +5 miest na štarte. To ho však neodradilo a dosiahol na svoje druhé víťazstvo v tejto sezóne. Sam Bird, rovnako ako Buemi, využil možnosť predbehnúť pomalšieho Rosenqvista, ktorý ku koncu pretekov bol nútený šetriť energiu. Bird tak získal v tejto sezóne prvé pódium pre DS Virgin Racing. Brit sa v druhom tréningu vybúral, to malo za následok predčasný koniec voľného tréningu č.2 a takmer nenastúpil ani do kvalifikácie. Našťastie dopadlo všetko dobre a do kvalifikácie nastúpil a vybojoval si tam tretie miesto. Polepšil si, však, o jedno miesto vďaka Buemiho chybe na aute. Nováčik Rosenqvist dokončil preteky na treťom mieste a vo svojich vôbec druhých pretekoch v sérii dosiahol na stupeň víťazov a získal tak druhé pódium v rade pre Mahindru. Pre tím vyzerá táto s

Marrakéš ePrix: Rosenqvist ovládol kvalifikáciu

12. novembra 2016, 15:05 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Marrakéš ePrix: Rosenqvist ovládol kvalifikáciu
Nováčik v elektrickej sérii FIA Formula E bude štartovať z prvého miesta už pri svojej druhej ePrix potom, čo na okruhu Moulaya El Hassana dosiahol v Super Pole najrýchlejší čas a predstihol aj majstra sveta Sebastiena Buemiho.

Švédsky jazdec tímu Mahindra zanechal v kvalifikácii na ePrix v marockom Marrakéši veľmi pôsobivý výsledok už počas svojej prvej kvalifikačnej jazdy v poslednej kvalifikačnej skupine. V Super Pole už svojim prvým rýchlym kolom predbehol troch svojich rivalov, posledný jeho súper, Jean-Eric Vergne, po chybe svojich mechanikov v načasovaní nakoniec neodjazdil svoje kolá včas a teda sa mu nezapočítal žiaden čas. Vergne bude teda štartovať z 5. miesta. Prvý rad na štarte doplní úradujúci majster, Sebastien Buemi. Švajčiarove nádeje na Pole Position sa v podstate skončili už na začiatku jeho rýchleho kola kde netrafil apex zákruty a na výjazde bol trochu širší. Čas si vylepšil v posledných dvoch sektoroch a stačilo mu to na konečné druhé miesto. Záujem o preteky je u Buemiho značne menší než tomu bolo napríklad v Hong Kongu. Má totiž zdravotné problémy, ktoré ho trápia už od včerajšieho rána. Švajčiarsky šampión ani netrénoval výmenu auta počas pit stopu kvôli podozreniu na natiahnutý až natrhnutý sval. Sam Bird sa umiestnil na treťom mieste na štarte. Brit si robil vrásky na čele, pretože v tretej časti kvalifikácie si tri minúty pred koncom rozbil svoj monopost a preto mu museli postaviť z náhradných dielov nový, tak ako Frijnsovi v Hong Kongu. Jazdec tímu DS Virgin Racing sa z nehody rýchlo spamätal a stanovil celkovo tretí najrýchlejší čas. V druhom rade Birda doplní Nelson

Ferrari vo Formule E? Možno o niekoľko rokov

11. novembra 2016, 16:30 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Ferrari vo Formule E? Možno o niekoľko rokov
Takúto odpoveď uviedol šéf Ferrari, Sergio Marchionne. Formula E sa tak stáva možným cieľom pre Ferrari a o niekoľko rokov uvidíme červenú stajňu aj v elektrickej sérii.

Po potvrdení ziskov automobilky Ferrari v treťom kvartáli roka 2016 v New York Stock Exchange (burza v New Yorku). Podal toto stanovisko sám šéf Ferrari. Uviedol aj, že nezamýšľa vstup do elektrických formúl v súčasnom stave tejto série. Nevyvrátil však možnosť pre Ferrari stať sa jedným z tímov v sérii, kde prebieha zatiaľ historicky jej tretia sezóna. „Rozmýšľali sme nad tým s kolegami vo Ferrari už celkom dlhšiu dobu,“ povedal Marchionne na margo Formuly E. „Dám vám dve odpovede na tento problém. Ak Formula E v jej súčasnej podobe vyžaduje výmenu auta uprostred pretekov, pretože vozidlu došla energia... to nie je nič, o čo by sme ako Ferrari mali záujem. Ďalším problémom je štandardizácia celého monopostu, čo svojím spôsobom ide proti Ferrari, pretože žiadnym spôsobom by to neumožnilo Ferrari hrať vlastnú hru na poli technickej stránky vozidla. Ale myslím si, že po nejakej dobe séria dospeje a Ferrari si bude môcť vyvinúť vlastné vozidlo, ktoré bude unikátne pod značkou Ferrari, ale v prostredí, v akom je to teraz, momentálne do toho nejdeme. A znova, ak by sa to malo stať, tak sa to stane až o pár rokov. Ale stále je to možné.“ Plány Ferrari pre ďalšie roky sú, že vozidlá budú čím ďalej, tým viac hybridizované a pre taliansku značku akou je Ferrari, sa to stane povinnosťou a realitou počnúc rokom 2019. Čierny vzpínajúci sa kôň už vyprodukoval prvý hybridný superšport
« 1 2 3 4 5 6 7 »