Články: Motorsport

DTM na Hockenheime: Marco Wittmann druhý krát šampiónom!

18. októbra 2016, 14:11 | Roman Klemm | Komentáre
Ilustrační fotografie - DTM na Hockenheime: Marco Wittmann druhý krát šampiónom!
Mladý Nemec nastúpil do finále DTM v Hockenheime s štrnásťbodovým náskokom na Edoarda Mortara. Počas víkendu sa tento náskok zmenšil na dva bodíky - ale stačilo to.

Vďaka diskvalifikácii jazdca BMW, Marco Wittmann pri minulom podujatí v Budapešti, sa mohli fanúšikovia DTM tešiť na veľké finále v boji o titul na Hockenheime. Nemec pricestoval na posledné dva preteky sezóny ako líder celkovej tabuľky, pilot Audi, Edoardo Mortara však číhal so stratou 14 bodov v stále ešte relatívne výhodnej pozícii za ním.

V kvalifikácii na sobotňajšie preteky sa prekvapivo presadil Felix da Costa, ktorý po vyhadzove od BMW v Hockenheime absolvoval svoje posledné podujatie DTM. Favoriti si schovali svoje útoky na pole-position až do posledných sekúnd kvalifikácie a vyšli skôr Wittmannovi, ktorý sa smel tešiť za Molinom (Audi) a Blomqvist (BMW) zo štvrtého miesta na štarte. Mortara sa musel za Martinom (BMW), Rockenfellerem (Audi) a Farfusom (BMW) uspokojiť len s ôsmym časom, čo jeho vyhliadky práve nezlepšilo.

Sobotňajšie preteky sa dlho vyvíjali smerom Wittmanovho predčasného zisku titulu, senzačný Mortarov finiš však rozhodnutie o majstrovi posunul na nedeľu. Najvyššie odštartoval Miguel Molina a letel si potom pre víťazstvo štýlom štart-cieľ. Jednalo sa o jeho druhý tohtoročný triumf, inak Španiel nedokázal ani raz zabodovať! Za ním sa po prvom kole zoradili Da Costa, Wittmann a Blomqvist, zatiaľ čo Mortara zostal visieť za Rockenfellerem (Audi) a obomi vozidlami BMW Glocka a Farfusa, na ôsmom mieste. Za takéhoto výsledku by bol Wittmann už v sobotu majstrom.

Štvrť hodiny pred koncom závod akoby ožil. Predovšetkým vďaka Mortarovi, ktorý sa po nedo

F3 na Hockenheime: Po hetriku smeruje Stroll do F1

18. októbra 2016, 13:51 | Roman Klemm | Komentáre
Ilustrační fotografie - F3 na Hockenheime: Po hetriku smeruje Stroll do F1
Svoju senzačný sezónu, ktorá mu vyniesla titul majstra Európy Formuly 3, zakončil Kanaďan Lance Stroll triplom víťazstiev vo finálovom podniku v Hockenheime.

Po diskvalifikácii ešte len šestnásťročného Nemca Davida Beckhama (jeho Mueck-Dallara sedela príliš nízko) sa mohol Stroll tešiť zo svojej 13. pole-position sezóny. V sobotu ráno vyrazil Kanaďan do prvého z troch pretekov víkendu dobre, v druhej zákrute však brzdil príliš neskoro a musel pred sebou nechať Maxiho Guenther a Nicka Cassidyho. Že sa vždy usmievavý mladík po nasadnutí do kokpitu dokáže premeniť v tvrdého dravca, ktorého zaujíma len víťazstvo, predviedol Stroll ešte počas prvého kola. V Parabolike predbehol Novozélanďana a pri nasledujúcom nájazde pred tribúnu Mercedes strčil do Guenthera tak, že Nemec musel vyjsť zo stopy. Za túto akciu nebol novopečený majster napodiv trestaný a od tohto okamihu neohrozene pálil smerom svojho jedenásteho triumfu sezóny 2016. Úplnú prevahu vozov tímu Prema-Theodore podčiarkli jeho tímoví kolegovia, ktorí v poradí Guenther, Cassidy a Aron obsadili ďalšie tri miesta v cieli! Najlepší zo "zvyšku sveta" bol chránenec Red Bullu, Sette Camara.

Aj druhý závod sobotného popoludnia sa stal jasnou Strollovou korisťou. Zo svojej 14. a poslednej pole-position vo Formule 3 vyrazil oveľa lepšie ako debutujúci pilot F3 Jake Hughes a viedol ostatných pred Sette Camarom prvým kolom. Brazílčan, jediný vážny Strollov súper, bol neskôr penalizovaný za predčasný štart a Kanaďan si tak bez problémov došiel pre dvanástej víťazstvo pred Erikssonom (Švéd sa tým stal najlepším nováčikom ročn&ia

WEC: Toyota víťazí na vlastnej trati pod Fudžijamou

18. októbra 2016, 13:30 | Roman Klemm | Komentáre
Ilustrační fotografie - WEC: Toyota víťazí na vlastnej trati pod Fudžijamou
Kamui Kobayashi, Stephane Sarrazin a Mike Conway sa postarali "doma" v Japonsku o prvé víťazstvo Toyoty od roku 2014 vo WEC.

K siedmemu z deviatich podnikov svetového šampionátu vytrvalostných pretekov cestovalo pole 32 posádok na povestnú japonskú dráhu Fuji pod posvätnou horou rovnakého mena. Víkend prebehol za prekvapivo teplého počasia a aj keď sa jazdci značky Toyota, ktorej okruh patrí, zvlášť snažili, vybojovali mediálne cennú pole-position Lucas di Grassi a Loic Duval štartujúci na voze Audi R18.

Najrýchlejší automobil kvalifikácie prevzal pre prvý stint šesťhodinového závodu Oliver Jarvis a po štarte viedol pred továrenskym Porsche 919 s Markom Webberom v kokpite. Hneď úvodná fáza si však vyžiadala prvú obeť medzi favoritov, keď Audi muselo svoj druhý voz kvôli poruche hybridového systému odstaviť.

Počas ďalších piatich hodín sa o zábavu sporého domáceho publika (organizovať vo Fuji závod WEC v rovnaký víkend ako MotoGP v Motegi nebolo dobrým nápadom) snažil predovšetkým bývalý pilot F1 Kamui Kobayashi na Toyote a jeho vozidlo, o ktorý sa delil so Sarrazinom a Conwayom sa neustále preťahoval o vedenie s Audinou polemanov a Porschem Bernharda, Webbera a Hartleyea.

Napätie si závod zachoval až do poslednej hodiny, ktorej začiatkom delilo tieto prvé tri posádky iba desať sekúnd.

Nakoniec to bol Mark Webber, kto ako prvý poľavil a nedokázal držať tempo lídrov. O víťazstve teda v posledných kolách išli len Kobayashi (Toyota) a Duval (Audi). Záležalo na tom, ako sa kto dokáže vysporiadať s "prevádzkou" medzi pomalšími

Z nuly hrdinom

9. októbra 2016, 15:39 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Z nuly hrdinom
Lucas di Grassi podal v uličkách Hong Kongu fantastický výkon aj napriek všetkým prekážkam, ktoré naňho počas dňa čakali.

Brazílčan skončil v Hong Kong ePrix na striebornom stupienku aj napriek nepriazni zvyšku víkendu. V kvalifikácii nedokončil svoje rýchle ostré kolo kvôli nehode a na štarte tak vyrazil z predposledného 19. miesta. Po niekoľkých metroch prvého kola sa musel popasovať s nehodou a musel odísť do boxov vymeniť celý nos, čo ho stálo ďalšie drahé sekundy. Di Grassi, ktorému o dva body jediného najrýchlejšieho kola ušiel majstrovský titul z minulej sezóny, bol schopný zmaximalizovať svoje schopnosti a vďaka ním, dobrej stratégii a vynikajúcou prácou s batériou sa dokázal predrať celým poľom a zaostať iba o niečo málo cez dve sekundy za svojim najväčším rivalom, Sebastienom Buemim. „Aby som bol úprimný, dnes sme ukázali, že by ste sa nikdy nemali vzdávať a my sme sa nikdy nevzdali, Dnes sme potvrdili to, že sa nikdy nevzdáme, štartovali sme devätnásti, potom prišla nehoda s Ma. On nabúral do niekoho a potom ja doňho, poškodil som si predné krídlo a musel som si ísť po nové do boxov, tím urobil skvelú prácu počas výmeny nosa a rýchlo som začal doťahovať zvyšok poľa. Vo vysielačke som sa totiž pýtal  ‚Ideme pretekať alebo ideme len pre najrýchlejšie kolo?‘ Môj pretekový inžinier mi povedal: ‚Nie, nevzdávaj to a neprestávaj tlačiť.‘ Safety Car prišiel a prišiel skoro, čiže sme v skutočnosti nemali čo stratiť, tak som zastavil v boxoch o jedno kolo z

V NextEV sú sklamaní z pretekov

9. októbra 2016, 15:17 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - V NextEV sú sklamaní z pretekov
Minulá sezóna bola pre tím NextEV NIO (vtedy NextEV TCR) čistou katastrofou, keď dokázali bodovať len päťkrát. Hneď v úvode tejto sezóny prekvapili skvelou kvalifikačnou rýchlosťou, ale radosť z kvalifikácie vystriedala závodná katastrofa v podaní oboch jazdcov.

Tím NextEV NIO mali jedinečnú možnosť premeniť svoj skvelý kvalifikačný výkon na body v pretekoch na Hong Kong ePrix. Nakoniec mohli byť radi, že vôbec aspoň bodovali. Nelson Piquet, jr. si v kvalifikácii vybojoval pole position, čo mu do majstrovského poradia pripísalo cenné tri body. Napriek štartu z prvého miesta a vedenia prvej tretiny pretekov prišla rana. Počas celej tretiny musel odolávať útokom zo strany Sama Birda na DS Virgin Racing, ktorý stále tlačil. V 17. kole nadišiel zlomový moment. Piquet mal pred sebou jazdca o kolo späť, kolegu Sama Birda, José María Lópeza, ktorý sa od začiatku pretekov trápil s poškodeným závesom. López nezvládol šikanu, havaroval na jej výjazde a poškodil Techpro bariéru. Piquet, ktorý vtedy išiel za ním sa mu chcel vyhnúť, ale jeho kolesá sa zamkli a napriek všetkej snahe zmeniť trajektóriu svojho vozidla skončil v stene pri Lópezovi. S jeho monopostom sa nestalo nič vážne, ale stratil drahocenný čas a dve miesta. Ba čo viac, začal sa prepadať viac a viac, ale prišiel Safety Car. Tu nastala strategická chyba, keď sa rozhodli nevyužiť možnosť spomaleného poľa na povinnú výmenu vozidla. Do boxov ho povolali o tri kolá neskôr, keď Safety Car odišiel. Toto rozhodnutie ho stálo ďalšie miesta a bol už mimo bodovanej desiatky. Aj napriek týmto všetkým problémom si Piquet z toho dokázal vziať aj to pozitívne: „Z tohto dňa máme všetci zmiešané pocity. Kvalifikačný výsledok bol sk

Hong Kong ePrix: Buemi víťazom, úžasný výkon od di Grassiho

9. októbra 2016, 12:23 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Hong Kong ePrix: Buemi víťazom, úžasný výkon od di Grassiho
Úradujúci majster sveta, Sebastien Buemi, vyhral strhujúcu úvodnú hongkongskú ePrix. Lucas di Grassi sa prepracoval z 19. miesta na strieborný stupienok.

Buemiho plán skoršej zastávky než bola naplánovaná vďaka Safety Caru na trati a taktiež problémy Sama Birda mu zahrali do kariet najlepšie ako mohli a obhájenie titulu šampióna je takto na veľmi dobrej ceste. Buemi sa bil s horúčavami, ktoré nesvedčia jeho Renaultu Z.E 16, ale dokázal to premeniť vo výhru a bolo to tým hlavným na čo sa koncentroval počas celých 45 kôl. „Musel som šetriť strašne veľa energie, pretože teplota vzduchu a okruhu bola naozaj veľmi vysoká a na konci sa ešte výraznejšie oteplilo, naozaj si nie som istý, či by som zvládol aj ďalšie kolo navyše,“ povedal úradujúci majster sveta. Švajčiar sa chytil prvého miesta hneď potom, čo Birdovi nešlo naštartovať druhý monopost počas zastávky v boxoch. Brit tam strávil viac než dve minúty a to ho posunulo až na samý koniec poľa. Buemiho hlavný rival z predchádzajúcej sezóny, Lucas di Grassi, sa umiestnil na druhom mieste po fantastickej jazde. „Dnes sme potvrdili to, že sa nikdy nevzdáme, štartovali sme devätnásti, potom prišla nehoda s Ma [Qinghuom, pozn. red.] a potom výmena predného krídla a neskôr zle naplánovaná zastávka o 3 kolá skôr, takže som musel šetriť veľa energie a keď odišiel Safety Car, zvolili sme agresívnu stratégiu,“ povedal di Grassi. Víkend ukázal di Grassimu veľa prekážok. Nehoda v tréningu, nehoda v kvalifikácii, štart z predposledného miesta, nehoda s Ma Qin

Hong Kong ePrix: NextEV je späť na scéne, Super Pole zrušená

9. októbra 2016, 09:36 | Rastislav Macko | Komentáre
Ilustrační fotografie - Hong Kong ePrix: NextEV je späť na scéne, Super Pole zrušená
Nelsinho Piquet si vyjazdil svoje prvé pole position v kariére a tím NextEV v zložení Piquet-Turvey si zaistil štart z prvého radu do hongkongskej ePrix.

Nelsinho, historický prvý šampión Formuly E si zaistil štart z prvého miesta po dramatickej kvalifikácii na prvú hongkongsku ePrix. Po predlženej kvalifikácii kvôli nehode Robina Frijnsa z MS Amlin Andretti bola Super Pole zrušená, pretože jednotlivé vozidlá sa budú potrebovať nabiť  a navyše niektoré aj opraviť ešte pred samotnými pretekmi, a tak sa rozhodlo v klasickej kvalifikácii. Piquetov čas 1:03,099 bol o 0,132 sekúnd rýchlejší ako čas jeho tímového kolegu, Olivera Turveya. Za nimi sa umiestnila dvojica z tímu DS Virgin Racing v zložení José María López a Sam Bird, ktorá bude štartovať z druhého radu. López, šampión WTCC, dokázal prekonať svojho skúsenejšieho kolegu, Sama Birda, o 0,007 sekúnd. Úradujúci šampión, Sebastien Buemi, vyštartuje do pretekov z piateho miesta. Švajčiar nebol schopný zajazdiť rýchlejší čas ako jazdci z NextEV NIO, či DS Virgin Racing. Priebeh kvalifikácie V sobotu prebehlo rozlosovanie do kvalifikačných skupín, ktoré skončilo takto: 1. skupina jazdcov:
Nico Prost, Renault e.Dams
Stephane Sarrazin, Venturi
Nick Heidfeld, Mahindra Racing
Adam Carroll, Panasonic Jaguar Racing
Loic Duval, Faraday Future Dragon Racing 2. skupina jazdcov:
Lucas di Grassi, ABT Schaeffler Audi Sport
Antonio Felix da Costa, Andretti
Sam Bird, DS Virgin Racing
Ma Qinghua, Techeetah
Oliver Turvey, NextEV NIO   3. skupina jazdcov:
Felix Rosenqvist, Mahindra Racing
Mitch Evan

Nová sezóna klope na dvere

6. októbra 2016, 18:03 | Rastislav Macko | Komentáre 287x
Ilustrační fotografie - Nová sezóna klope na dvere
V noci zo soboty na nedeľu sa nám začína nová sezóna úvodným podujatím v Hong Kongu. Teraz sa obhliadneme za tým, čo sa udialo v lete, čo nás čaká v tomto roku a aj novinky, ktoré onedlho budú realitou.

V auguste sa Formula E rozhodla, že pre sezónu 5 chce navýšiť počet tímov z 10 na 12. Reakcie na seba nenechali dlho čakať a pred pár dňami svet obletela správa, že Mercedes si zohnal miestenku do Formuly E na rok 2018/2019. „Sledovali sme vývoj Formuly E s veľkým záujmom, v súčasnosti hľadáme všetky dostupné prostriedky na pretekanie v tejto budúcnosti motoršportu a sme veľmi nadšený z toho, že od piatej sezóny budeme mať možnosť sa zapojiť do tejto série,“ povedal Toto Wolff, šéf Mercedes-Benz Motorsport. Značí to, že o túto sériu čoraz viac rastie záujem a dneškom máme ďalšieho záujemcu o miesto vo Formule E. Je ním Sauber, ktorý závodí vo Formule 1. „Je to niečo čo sme chceli už dávno, mali sme reálny záujem do tejto série vstúpiť ešte pred prvou sezónou a do poslednej chvíle nám držali miestenku, ale nakoniec nám to prekazili iné problémy a nikto ich nechce mať ešte viac,“ prehlásila Monisha Kaltenbornová. „Bude to zaujímavé ako sa to bude vyvíjať, kam to bude smerovať s toľkými automobilkami v kalendári. Začalo to jedným veľkým menom v poli a ďalšie sa na to chytili a vstúpili tiež,“ dodala. Do tretice sa nám o miesto hlási ešte Williams, ktorý má veľkú a bohatú históriu v kráľovnej motoršportu. Zapojenie automobiliek do Formuly E je veľkým plusom najmä pre ne, pretože môžu si porovnať vlastné schopnosti na v&yac

GP3 v Malajzii: Charles Leclerc si pripravil mečbal

3. októbra 2016, 21:41 | Roman Klemm | Komentáre 247x
Ilustrační fotografie - GP3 v Malajzii: Charles Leclerc si pripravil mečbal
Testman Haasu-F1 a dorastenec Akadémie Ferrari, Charles Leclerc urobil aj v Malajzii všetko správne: síce žiadny z pretekov nevyhral, napriek tomu mohol opustiť Sepang International Circuit, kde Formula GP3 nastúpila vôbec prvýkrát, spokojne. Jeho veľký súper, Talian Fuoco zažil slabý víkend a Thajčan Albon má pred posledným podujatím 29 bodov straty...

Základný kameň pre zisk vysokého počtu bodov položil pilot tímu ART už v kvalifikácii. Tak ako často, si tu došiel pre pole-position a pre bonus štyroch bodíkov. S ohľadom na celkový stav šampionátu ho museli zaujímať už len výsledky tímového kolegu Albona a jazdca Tridentu, Fuoca. Zatiaľ čo sa Anglo-Thajčan kvalifikoval tiež do prvej štartovnej radu, pochoval Talian svoje poslednej nádeje na titul slabým desiatym časom vlastne už v piatok.

Alex Albon, ktorý mal po sľubnom začiatku ročníka niekoľko slabších pretekov, tentoraz urobil všetko dobre. Hneď na štarte predbehol Leclerca a bezchybným výkonom si došiel pre štvrté víťazstvo sezóny. K tomu pridal aj dvoma bodmi hodnotené najrýchlejšie kolo pretekov. Líder celkovej tabuľky Leclerc mal horší štart, po ktorom sa pred neho tlačil aj ďalšií tímový kolega Nyck de Vries. Po strkanici musel Leclerc opustiť ideálnu stopu a stratil dve pozície voči Aitkenovi a Mainimu, zatiaľ čo sa Holanďan prepadol až na chvost poľa. Výborného Inda Mainiho Leclerc predbehol hneď v ďalšom kole, pred Anglo-Kórejca Aitkena sa napriek tvrdému boju až do cieľa ale nedostal.

Katastrofálne si viedol Fuoco. Počas celého závodu "urobil" len dve pozície a ako ôsmy stratil na Leclerc a Albona veľa cenných bodov.

Fuoco nedokázal náležite využiť ani pole-position v nedeľňajšom šprinte. Jeho šarvátku s Fukuzumim šikovne využil Brit Jake Dennis a prevzal v tretej zákrute vedenie. Fuoco sa prepadol na tretiu pozíciu a hneď v ďalšom kole st

Nemecká F4: Joey Mawson je šampiónom!

3. októbra 2016, 19:51 | Roman Klemm | Komentáre 285x
Ilustrační fotografie - Nemecká F4: Joey Mawson je šampiónom!
Druhým šampiónom nemeckej Formuly 4 a následníkom Marvina Diensta sa minulý víkend stal Austrálčan Joey Mawson.

Mick Schumacher pricestoval do Hockenheimu už len s teoretickou šancou, stať sa majstrom nemeckej Formuly 4. Na Austrálčana Joeyho Mawsona by musel počas troch posledných pretekov dohnať 39 bodov a preto bolo pravdepodobnejšie, že bude oslavovať Mawson.

A Austrálčan mohol prakticky oslavovať už v piatok večer: Schumacher totiž patril medzi osem (!) jazdcov, u ktorých vozidla našli komisári po kvalifikácii blokovaný hasiaci prístroj! Všetci boli diskvalifikovaní a Nemcovi málo pomohlo, že počas vzácnej návštevy jeho matky vyhral v sobotu ráno "kvalifikačné" preteky najpomalších.

Keď išlo o body v prvom závode, vyrazil Mawson z druhej štartovej pozície zle a musel sa zaradit za Ortmanna a Vipsa. Schumacher sa snažil z hĺbky poľa zachraňovať, čo sa dalo a po tretine pretekov bol ôsmy. V rovnakej fáze pretekov sa ale výborný Mawson práve prebojoval na špičku. Od tej chvíle s prehľadom kontroloval dianie za sebou a spečatil zisk titulu. Schumacher došiel dobrý šiesty za Ortmannom, Vipsom, Zendelim a Preiningom.

Ak bolo pred prvým sobotňajším pretekmi len zamračené, hrozili ťažké čierne mraky nad štartom druhého závodu relatívne jasne. Aj keď bolo jasné, že každú sekundu začne pršať, odštartovalo riaditeľstvo závod v daný čas a vyhlásilo ho za "suchý". Mawson výborne využil svojo prvú štartovú pozíciu a usadil sa na špičke pred Preiningen a Lalibertem, keď prišlo to, čo prísť muselo: po prvom kole sa spustil lejak a závod bol prerušený. Po krátkej prestávke sa
« 1 2 3 4 5 6 7 »