Články: Motorsport

Malý krok pre Heidfelda, ale veľký skok pre Mahindru

5. septembra 2016, 19:13 | Rastislav Macko | Komentáre 264x
Ilustrační fotografie - Malý krok pre Heidfelda, ale veľký skok pre Mahindru
Nemecký jazdec Nick Heidfeld si myslí, že sezóna bude pre tím Mahindra Racing obrovským skokom vpred, na rozdiel od minulého roka. V tíme majú aj nový talent zo Švédska, Felixa Rosenqvista, ktorý má svoje ambície.

Indický tím nedávno uzavrel dohodu s talianskou továrenskou spoločnosťou Magneti Marelli, ktorá momentálne spolupracuje s tímom Campos Racing, ktorý v súčasnosti účinkuje v sériách WTCC, GP2 Series, GP3 Series a Euroformula Open. Tím sa v minulej sezóne umiestnil na solídnom 5. mieste. Počas prvého trojdnia testov v Doningtone pre sezónu 3 ukázal tím svoju silu, keď švédsky nováčik, Felix Rosenqvist, zajazdil celkovo druhý najrýchlejší čas. Ako povedal Heidfeld: „Je to veľký krok v pred, ale v skutočnosti medzi minuloročným a tohtoročným autom nie je medzi nimi nejaký rozdiel čo sa týka riadenia, ale je jednoznačne lepšie. Ak sa pozriem na balík noviniek, hmotnosť, dizajn všetkého. Pre porovnanie je to ako noc a deň.“ Napriek tomu si Heidfeld nerobí príliš veľké oči ohľadom výkonu, ktorý vykazuje M3Electro. Vzhľadom na to, že Donington je závodný okruh, na ktorom sú iné podmienky ako na mestskom okruhu, ktoré Formula E zvyčajne využíva. „Prvé testy prebehli celkom úspešne,“ povedal Heidfeld. „Všimol som si počas súkromných testov, že tím robí všetko podľa plánu a zatiaľ sa nám darí uspieť vo všetkom, čo sme si stanovili. Otázkou však naďalej ostáva, čo sa bude diať počas závodných víkendov. Vyzerá to celkom dobre, ale musíme vziať ohľad aj na fakt, že sú to len testy a nevieme či ešte niečo plánujú ostatní alebo od toho už upustili

Spark vyrobí novú generáciu monopostov, Red Bull vyrobí batérie?

2. septembra 2016, 13:15 | Rastislav Macko | Komentáre 269x
Ilustrační fotografie - Spark vyrobí novú generáciu monopostov, Red Bull vyrobí batérie?
Spark Racing Technologies sa stal víťazom tendra na výrobu monopostov druhej generácie Formuly E. Spoločnosť bude vyvíjať nový typ vozidiel počnúc sezónou 2018-2019. Súčasne prebieha aj tender na dodávateľa batérií, do ktorého sa prekvapivo prihlásila aj spoločnosť Red Bull Technology.

Začiatkom roka bol vyhlásený tender na výrobu nového typu vozidla Formuly E. Prihlásilo sa hneď niekoľko spoločností, napríklad japonská firma Dome, ktorá vyrábala LMP2 vozidlá pre tímy ako Strakka Racing, alebo niekdajší výrobca monopostov pre americkú sériu IndyCar Series – Dallara. Ďalšie zaujímavé návrhy podala aj Mahindra alebo francúzska firma ADESS spolu s výrobcom motorov Mecachrome. Víťazom tohto tendra sa stala spoločnosť Spark, ktorá vyrába a navrhuje vozidlá pre Formulu E. Nie je pochýb o tom, že sa pod výrobu a návrh monopostu opäť podpíše aj spoločnosť Dallara, ktorá Sparku vyrába a dodáva kokpity do jednolivých vozdiel. Projekt novej generácie vozidla sa predstaví ešte v priebehu tejto sezóny. Jednou z podmienok tendra je futuristický vzhľad monopostu, ktorý musí dbať na zvýšenú bezpečnosť jazdca. FIA v súčasnosti uvažuje nad ochranou kokpitu a jazdca, preto je možné, že na vozidle ďalšej generácie uvidíme buď Halo alebo Aeroscreen, ktoré sa predstavili už vo Formule 1. Alejandro Agag uviedol, že bude nasledovať kroky Formuly 1, ale nebude na ne naliehať. „Myslím si, že bezpečnosť je pre jazdca najdôležitejšia a rozhodnutie padne na FIA. Ak sa dostane na ochranu kokpitu,“ uviedol Agag. „Ak to čo testujú vo Formule 1 prinesie ovocie, FIA vyvedie nejaké závery a potom to uvedie aj pre nás.“ Oficiálne potvrdenie projektu bude schválené v septembri Svetovou Radou Motoršportu, keď budú z

Monteiro má záujem skúsiť Formulu E

1. septembra 2016, 13:18 | Rastislav Macko | Komentáre 280x
Ilustrační fotografie - Monteiro má záujem skúsiť Formulu E
Štyridsaťročný Portugalčan, Tiago Monteiro nevylučuje, že by chcel v budúcnosti vyskúšať Formulu E. Nebola by to, však, jeho prioritná séria. Tou by aj naďalej ostali cestovné autá WTCC.

Monteiro je už desiatou sezónou jazdcom cestovných vozidiel WTCC a chcel by v nej aj naďalej pokračovať so svojou Hondou Civic, s ktorou sa mu v tomto roku podarilo vyhrať prvé preteky u nás na slovenskom Slovakiaringu a neskôr aj v jeho rodnom Portugalsku. „Cítim sa naozaj dobre a som veľmi šťastný za posledných niekoľko mesiacov. Moje pocity, motivácia a moje hlavné želanie je ostať tu s Hondou a vyhrať šampionát,“ povedal 40-ročný rodák z Porta. „WTCC, ak sa nijako nezmenia podmienky, ostáva aj naďalej mojou prioritou. Samozrejme by som chcel vyskúšať aj niečo iné ak sa to nebude prelínať.“ Portugalský jazdec testoval počas leta s Mahindrou Racing na súkromnom testovaní. Nechýbalo veľa a namiesto Felixa Rosenqvista by sme v jazdeckej zostave indického tímu, v elektrickej sérii FIA Formula E, videli práve Tiaga Monteira. „Celý formát Formuly E je pre mňa veľmi zaujímavý. Už v prvej sezóne som mal takmer istú možnosť pretekať, ale vtedy sa víkendy často prelínali s WTCC, asi tri alebo štyri víkendy. Bol som skutočne veľmi blízko aby som podpísal zmluvu v Aguri, okrem toho tam boli aj ďalšie tímy, takže možností bolo viac než dosť. Nakoniec je tu ešte skutočnosť, že som manažérom Antonia Felixa da Costu. Už je tomu 6 rokov a v kolotoči Formuly E trávim aj teraz celkom dosť času a jednám s tímami aj o svojich možnostiach jazdiť.“ Ďalšou možnou druhotnou sériou pre Tiaga Monteira je aj World Endurance Series, s ktor

Privítajte DevBota, revolúciu v motoršporte

31. augusta 2016, 13:24 | Rastislav Macko | Komentáre 280x
Ilustrační fotografie - Privítajte DevBota, revolúciu v motoršporte
Počas testov Formuly E sme sa dočkali neuveriteľnej chvíle. Testoval sa DevBot. Prvé autonómne závodné auto svojho druhu. Prototyp bezpilotných závodných áut zaznamenal svoju slávnostnú premiéru na testoch v Donington Parku.

Do začiatku sezóny Formuly E ostáva niečo málo vyše mesiaca. Vrcholia prípravy tímov, jedno testovacie trojdnie je za nami a ďalšie nás ešte čaká. Čo bude najzaujímavejšie na celej sezóne 2016-2017? Plány na projekt Roborace sa objavili pred rokom, jedná sa o sprievodnú sériu k sérii FIA Formula E. Za sériou Roborace stojí trojica ľudí – šéf FIA, Jean Todt; správca komerčných práv a usporiadateľom celej série FIA Formula E, Alejandro Agag a podnikateľ, bývalý ruský minister pre komunikáciu a masmédiá, Denis Sverdlov. Ako napovedá názov, bude sa jednať o akési roboty. Séria bezpilotných áut jazdiacich proti sebe. Organizátori celej série nám na testoch Formuly E v Doningtone ukázali prototyp, ktorý nazvali DevBot. Tohto DevBota budú tímy využívať na vývoj ich vlastných kontrolných jednotiek. Všetky tímy Roborace budú používať identické vozidlo dosahujúce rýchlosť cez 300 km/h, ale každý tím si vyvinie vlastnú autonómnu riadiacu jednotku, ich kvalita bude teda odlišná a každé vozidlo sa bude správať vďaka rozličným druhom použitých algoritmov inak. Autá budú poháňané čistou elektrickou energiou, ako tomu je aj v elektrickej Formule E a budú o niečo rýchlejšie, vzhľadom na to, že sa nebude riskovať so životmi žiadnych jazdcov. DevBot zatiaľ vyzerá prijateľnejšie pre fanúšikov. Je to upravený prototyp aký môžeme vidieť na prestížnyc

Päť vecí, ktoré sme sa naučili v Doningtone

30. augusta 2016, 15:20 | Rastislav Macko | Komentáre 243x
Ilustrační fotografie - Päť vecí, ktoré sme sa naučili v Doningtone
Minulý týždeň sa konalo trojdňové testovanie nových monopostov Formuly E. 10 rôznych tímov jazdilo a testovalo v rovnakom čase na rovnakom mieste. V článku si uvedieme 5 najdôležitejších záverov z testov.

Všetky tímy sú viac pripravené Minulý rok sa konali testy na rovnakom mieste, tiež na okruhu Donington. Boli však silno ovplyvnené nedostatkami elektromotorov, batérií alebo iných súčiastok, ktoré mali na svedomí zhasnutie motorov alebo zlyhanie celej techniky. To všetko spôsobilo obrovské množstvo červených vlajok. Tímy museli ladiť pohonné jednotky a najmä pre Trulli GP a Amlin Andretti to bolo veľmi frustrujúce zistiť, že ich nové vozidlá sú s novými pohonnými jednotkami nespoľahlivé a rýchlo sa kazia. Andretti sa vrátil k starým jednotkám z predchádzajúceho roka a na nich vydržali celý rok. Horšie dopadol Jarno Trulli so svojim tímom Trulli GP. Tí sa prihlásili do 3 závodných víkendov, ale ani v jednom nevyštartovali. Nakoniec sa stiahli úplne a sezónu 2015-2016 sme mali chudobnejšiu o 2 jazdcov. Tento rok však tímy odjazdili dovedna 7 760 kilometrov, ktoré tvoria 1 940 kôl. P Tím Kolá 1. Renault e.dams 234 2. ABT Schaeffler Audi Sport 228 3. Mahindra Racing 209 4. DS Virgin Racing 205 5. Jaguar Racing 201 6. Venturi Formula E 201 7. MS Amlin Andretti 184 8. Faraday Future Dragon Racing 177

Zmeny a novinky pre sezónu 2016-2017

30. augusta 2016, 12:19 | Rastislav Macko | Komentáre 307x
Ilustrační fotografie - Zmeny a novinky pre sezónu 2016-2017
Minulý týždeň nám prebiehali testy na okruhu v Donington Parku. Ukázalo sa nám zopár nových tvárí a do povedomia sa dostali nové zmeny na monopostoch a aj v pravidlách.

Niečo vyše mesiaca pred začiatkom sezóny nám v tímoch ostáva už len jediné voľné miesto. Posledná voľná sedačka je v novom tíme Jaguar Racing. Prvým potvrdeným sa stal Adam Carroll len niekoľko hodín pred začiatkom testov. Počas nich sa v druhom vozidle vystriedali Alex Lynn, Mitch Evans a Harry Tincknell. Svoje jazdecké duá potvrdili krátko pred testami aj Mahindra Racing a NextEV NIO. V Mahindre sa opäť ukáže Nick Heidfeld a po svojom boku bude mať mladého, 24 ročného Švéda, Felixa Rosenqvista. NextEV mali potvrdeného iba Nelsinha Piqueta. Na meno druhého jazdca sme si počkali až do testov. Stal sa ním Oliver Turvey. Nakoniec sú tu už len dvaja nováčikovia. Šampión WTCC, José María López sa ukáže po boku Sama Birda v DS Virgin Racing a Nemec Maro Engel získal miesto vo Venturi. Zmeny zasiahli aj monoposty a s nimi spojené pravidlá. Asi najviditeľnejšia zmena sa udiala na prednom krídle, ktoré svojim vzhľadom pripomína dvojplošník. Táto zmena sa udiala najmä kvôli krytom kolies, ktoré v mnohých pretekoch po incidentoch odpadli a predstavovali tak riziko na trati. Ďalšou zmenou je zvýšenie hmotnosti batérie z 200 na 230 kg, čo znamená vyššiu kapacitu a väčšiu voľnosť pri plánovaní stratégií medzi jednotlivými tímami, keďže batérie nepôjdu na doraz počas závodov. S batériami súvisí ešte ďalšia zmena. Zvýšilo sa maximálne množstvo obnoviteľnej energie z pôvodných 100 kW na 150 kW, čo znamená, že preteky budú rýchlej&sca

Nemecká F4: Schumacher a Mawson havarujú, rozhodne posledné podujatie

25. augusta 2016, 23:52 | Roman Klemm | Komentáre 301x
Ilustrační fotografie - Nemecká F4: Schumacher a Mawson havarujú, rozhodne posledné podujatie
Zaujímavý duel o titul majstra nemeckej Formuly 4 vrcholil v nedeľu haváriou Micka Schumachera a Joeyho Mawsona, kvôli ktorej boli preteky predčasne ukončené. Paralela ku kariére Mickovho veľkého otca Michaela, ktorý svojho času neváhal, sa takým spôsobom presadiť, sa však zdá len na prvý pohľad - nebol to Mick, kto zrážku vyvolal.

Tiež niektorým aktérom nemeckej Formuly 4 očividne došiel finančné dych a do holandského Zandvoortu sa na predposledné podujatie šampionátu dostavilo "len" 32 účastníkov. Mená na špičke ale zostali tie isté: pole-position na prvé sobotňajšie preteky si vybojoval líder celkového hodnotenia Joey Mawson pred Davidom Ortmannom, Lirimom Zendelim a domácim borcom Jenneauom Esmeijerom. Mawsonov veľký súper Mick Schumacher smel vyraziť len z piateho miesta.

Joey Mawson si na štarte počínal ako budúci šampión a počas prvej polovice pretekov si dokázal vybudovať trojsekundový náskok na Ortmanna so Zendelim. Tento náskok mu bol ale k ničomu, keď sa otočila najmladšia jazdkyňa majstrovstiev Sophia Floerschová a pole sa znova "zrazilo" za Safety-Care.

Austrálčan nepochybil ani po reštarte a došiel si po zaslúžené ôsme víťazstvo roka. Novú situáciu však využil Mick Schumacher, ktorý v Tarzanovej zákrute predbehol tretieho Zendeliho. Aj tak znamenal výsledok ďalších desať bodov v prospech Mawsona oproti Schumacherovi v celkovom hodnotení.

Výhodu najlepšej štartovej pozície do druhých sobotňajších pretekov mal David Ortmann pred Zendelim, Esmeijerom a Drugovichom. Favoriti Schumacher a Mawson sa kvalifikovali len pre miesta šesť a dvanásť, čo sľubovalo zaujímavé predstavenie na ich stíhacie jazdy.

Ortmann vyrazil do pretekov perfektne a prvým kolom za sebou previedol tímového kolegu zo stajne Mueck, Lirima Zendeliho. Výbornú reakciu ukázal aj Schumacher, kto

FIA ukázala voz Formuly E pre budúcu sezónu!

5. augusta 2016, 08:39 | Stanislav Kolman | Komentáre 254x
Ilustrační fotografie - FIA ukázala voz Formuly E pre budúcu sezónu!
Vozidlá Formuly E prejdú pre tretí ročník tohto nového šampionátu značnou zmenou. Najprv bolo verejnosti predstavené úplne nové predné prítlačné krídlo, teraz FIA ukázala celý monopost. A chvála prichádza zo všetkých strán.

Medzinárodná automobilová federácia, pod ktorú šampionát Formuly E zapadá, nevidí v tejto sérii len alternatívny priestor pre experimentovanie s pohonnými jednotkami, ale aj s dizajnom celého auta. "Formula E nie je len miestom, kde sa vyvíjajú elektrické pohonné jednotky s novinkami v oblasti batérií. Je to tiež priestor, kde môžeme skúšať rôzne inovatívne riešenia, "uviedol Jean Todt, prezident FIA.

Rovnakého názoru je aj Alejandro Agag, šéf šampionátu, ktorý hovorí, že hlavným cieľom Formuly E je byť iný. "Toto predné prítlačné krídlo tvorí absolútne odlišný vzhľad. Sme moderný a pokrokový šampionát a takýto agresívny dizajn je toho jasným dôkazom. Náš prístup je oproti ostatným pretekárskym sériám úplne odlišný. Chceme, aby formula E bola iná, "uvádza.

S dizajnom nového vozidla je spokojný aj Sebastien Buemi, ktorý šampionát v minulom roku vyhral. "Vyzerá to futuristicky, auto a najmä predné krídlo sa mi naozaj páči. Zaujímavé je, že časť predného krídla vidí aj pretekár z kokpitu, takže aj pre pilota je to veľká novinka, "uvádza Buemi, ktorý v rokoch 2009-2011 pôsobil aj v šampionáte Formuly 1." Nemyslím, že to bude mať výrazný vplyv na aerodynamiku auta a je to dobrý spôsob, ako ukázať, že tento šampionát je naozaj iný, "dodal švajčiarsky pretekár.

Testy šampion&aac
« 1 2 3 4 5 6 7