Články: Technika

FIA povolila spätné zrkadlá na halo

25. apríla 2018, 13:39 | Anton Krajčoviech | Komentáre
Ilustrační fotografie - FIA povolila spätné zrkadlá na halo
Spätné zrkadlá sa stali tohtoročnou témou po tom, čo sa jazdci začali zmieňovať, že je ťažšie niečo v nich vidieť pri súčasnom umiestnení zadného krídla. Tímy môžu teraz zvážiť upevnenie zrkadiel na halo.

Po menšom zisťovaní v tejto oblasti, technický riaditeľ FIA pre single-seater Nikolas Tombazis vyjasnil pozíciu vedenia a dal zelenú tímom na túto akciu. Budú ale musieť spĺňať všetky regulácie vzťahujúce sa na spätná zrkadlá, vrátane tých, ktoré špecifikujú teoretický priestor v ktorom môžu byť umiestnené, ich minimálnu rozmery, 15x5 cm, a prejsť testom, v ktorom musí jazdec cez zrkadlo prečítať písmeno alebo číslo umiestnené za autom.

Zrkadlá budú musieť byť aj v súlade s novým pravidlom o pokrytí všetkých častí, ktoré sú od konštrukcie halo vzdialené menej ako 20 mm.

FIA bude dbať aj na to, aby spätné zrkadlá na novom mieste neznemožnili jazdcom výhľad. “Očakávame, že budete schopní uspokojiť nás, že inštalácia je dostatočne pevná, aby zaistila, že sa zrkadlá príliš nebudú hýbať, čo by mohlo limitovať viditeľnosť jazdcov,” odkazuje FIA tímom.  Zrkadlá ďalej nemôžu byť namontované zároveň na Halo a zároveň na šasi. “Nebudeme akceptovať dvojito namontované zrkadlá. To by mohlo spôsobiť ťažkosti záchrannému tímu pri odstraňovaní halo pri nehode.“ Zrkadlá na halo sú potenciálnym miestom pre umiestnenie kamery, FIA má však výhrady. „Nebudeme akceptovať káble alebo konektory idúce cez halo a to ani v prípade, že tím bude požiadaný, aby na zrkadlá umiestnil kamery, tím sa bude v tom pr&iacut

Prídavné krídelká na zavesení kolies alebo vychytávky Sauberu

31. marca 2018, 14:04 | Anton Krajčoviech | Komentáre
Ilustrační fotografie - Prídavné krídelká na zavesení kolies alebo vychytávky Sauberu
Sauber prišiel tento rok s vylepšeniami na svojom C37 a v Austrálii predviedol pomerne dobrý výkon napriek tomu, že nezískal žiadne body.

Charles Leclerc v Austrálii zdolal Lanca Strolla na Williamse aj Brandona Hartleyho. Podarilo sa mu niečo, o čom mohol Sauber väčšinu minulého roku len snívať. Svoje minulú sezónu urobil starý motor Ferrari ale švajčiarsky tím sa vybral v roku 2018, čo sa aerodynamiky týka, tak trochu vlastnou cestou. Jednou z nových aerodynamických vychytávok na C37 sú krídelká na zavesení kolies. Niečo podobné minulý rok aplikovali Mercedes a Toro Rosso, tieto krídelká pomáhajú prúdeniu vzduchu po bokoch auta a zaň. Sauber myšlienku krídelok na “zavesení kolies” povýšil na ďalšiu úroveň, keď umiestnil krídelká vertikálne. Okrem toho, že pomáhajú prúdeniu vzduchu, stlmujú turbulencie vyvolané kolesami. V roku 2016 používalo Toro Rosso niečo podobné, krídelká však smerovali nadol. Krídelká spadajú do šedej zóny pravidiel, majú bližšie k brzdovému kanálu ako k aerodynamickému prvku zavesení kolies.

Tech analysis: Sauber’s clever suspension winglet #F1 #sauber #redbullracing #ZiggoSportF1 #MaxVerstappen

Škaredý Halo kokpit má vraj zmysel. Unesie aj londýnsky autobus, tvrdí Mercedes

11. februára 2018, 23:46 | Stanislav Kolman | Komentáre
Ilustrační fotografie - Škaredý Halo kokpit má vraj zmysel. Unesie aj londýnsky autobus, tvrdí Mercedes
Fanúšikovia Formuly 1 sa pozvoľna zmierujú s faktom, že na monopostoch tento rok uvidíme nevzhľadné Halo kokpity. Technici Mercedesu nás ale presviedčajú, že po stránke bezpečnosti ide o vyspelé riešenie.

Prvé predsezónne testy tohto ročníku Formuly 1 sa blížia a s nimi aj odhalenie nových monopostov. Tento rok to pre väčšinu fanúšikov kráľovnej motoršportu bude namiesto radosti skôr horká pilulka. Musia totiž akceptovať fakt, že sa na autách objavia nevzhľadná konštrukcie, tzv. Halo kokpit. Nasadenie nepekného prvku ospravedlňuje vedenie Medzinárodnej automobilovej federácie tým, že je to celé v prospech bezpečnosti. O tom si ale každý z nás myslí svoje ... Sú tomu takmer dva roky, čo sme vyrazili na Slovakiaring, kde na jar testovali mladé hviezdičky tímu Reiter Engineering pod taktovkou českého pretekára Tomáša Engeho. Ten je z posledných rokov na uzavreté kokpity zvyknutý, takže nás jeho názor na ochrannú konštrukciu veľa zaujímal. Môžete si ho pripomenúť nižšie, ale dôležité je jediné: povedal, že prídu. V tej chvíli sme ale ešte netušili, ako rýchlo sa to stane.  VIDEO: Tomáš Enge o uzavretých kokpitoch v motoršporte

                                       Píše sa rok 2018 a my sa postupne zmierujeme s tým, že nové monoposty budú iné. Uvidíme, či skutočne tak škaredé. Dizajnéri totiž sľubujú, že autá nebudú vyzerať tak hrozne ako počas testovacích procedúr v minulom roku. Hoďte ale vzhľad Halo kokpitu za hlavu, skutočne môže byť pre ochranu pr
1